Alla inlägg under augusti 2021

Av Krister - 23 augusti 2021 21:47



Besökte vårdcentralen på morgonen för att få brännsåret omlagt med en ny kompress, men det går inte att fortsätta så i längden tills såret läkts ut helt, varje besök kostar en hundralapp. Jag berättade även för den nya sjuksköterskan idag att såret uppkommit av att underarmen kommit i kontakt mot Moccamasterbryggarens kromade brännheta vattenutlopp eftersom hon ställde frågan.


Skaffade en golvskrapa till badrummet på Biltema i Bredden idag.  Det andra rostangripna skaftet i metall gav lika plötsligt som oväntat vika vid den kexiga gängningen. 

Beställde några grillade varmkorvar och en milkshake till N som gjorde sällskap idag. Hämtade samtidigt ut ett paket i Roslags Näsby. Sol, svala vindar och arton plusgrader.





   










Av Krister - 22 augusti 2021 21:20




Vi syskon, med undantag för min äldsta syster, samlades för att fira pappas etthundraårsdag vid middagstid med smörgåstårta. Systerdottern har fått en nyfödd tidigare i år, så det blir precis ett hundra år mellan dem. Besökte kyrkan en stund innan gudstjänsten började och köpte därefter en blomsterbukett och ett paket munskydd på Ica som jag egentligen inte behövde använda på äldreboendet, men gjorde det ändå. Ingen av personalen använde munskydd vad jag kunde se och inte mina närstående heller.

Vi satt utomhus i trädgården men kunde inte komma in där inledningsvis, personalen hade inte tillgång till hänglåskoden. Brorsönerna häktade av grindarna från gångjärnen.

 

Beskedet om att statsminister Stefan Löfvén kommer lämna uppdraget som partiordförande i november, fick jag veta en kvart över tolv idag via e-posten.

Med lite vemod brukar jag uppmärksamma säsongens sista sommarvärd i P1 och konstaterar att sommarsäsongen återigen sjunger på sista versen.






Av Krister - 21 augusti 2021 22:15



Det blev för dagen ett oplanerat besök i Lillsjöns naturreservat i Kungsängen mot eftermiddagen i behaglig sensommarsol och svala vindar. Vi gick den för oss hittills outforskade avsnittet som avslutades med strandpromenaden. Sedan återstår den sista etappen som leder till Örnnässjön inom naturresrvatet.


Tog latten på förmiddagen i Villa Ed som förra lördagen, välbesökt, hittade en ledig plats vid vägkanten på den grusbelagda men gropiga infartsvägen.






               









Av Krister - 20 augusti 2021 21:56

 

 

Bloggplatsen låg nere idag och det brukar dra ner  antalet sidvisningar om det nu har någon betydelse.

Fredagen har visat sin soliga vackra sida med inledningsvis klarblå himmel på förmiddagen. Ett välbehövligt uppehåll från veckans ihärdiga regnande. Och trafikintensivt ute på vägarna.

 

Proviantering på Häggviks handelsplats, Coop och Ica Maxi och BK efteråt. Det är så fredagskvällarna ser ut just nu, men det kan variera från plats till annan på fredagarna för att få variation.

 

 

 

Av Krister - 19 augusti 2021 23:42




Besökte vårdcentralen på eftermiddagen för en lindrigare brännskada på höger underarm som jag fick av Moccamasterbryggaren i helgen, i söndags om jag minns rätt. Köpte kompresser på apoteket igår, men jag tyckte det var säkrare om en sköterska kunde lägga om såret och fick tid i dag. Såret såg fint ut och inte så djupt. Fick en ny tid i början på nästa vecka för att se över såret igen.


Besökte E-church mot kvällen i Uppsala, mötet drog ut på tiden, mötte upp innan med en kompis som bor i närheten och fikade efteråt. Ställde bilen i halvtolvtiden för natten.






 











Av Krister - 18 augusti 2021 21:26



Regnet föll under förmiddagen med ett kortare uppehåll mot kvällen. Därför blev det ingen längre promenad, det har känts svalt i luften och hösten gör sig påmind. En fika på macken och några jordgubbstartaletter inköpta på Ica i samband med ett hembesök senare under dagen.

 

Fastighetsskötarna tog en sopsäck med sig på flaket fylld med grenar och en rotklump som jag tänkte förvara på uteplatsen tills regnet hade lagt sig och det torkar upp. Det går sakta framåt.




     


 



Av Krister - 17 augusti 2021 21:06



Så fylldes dagen med ett innehåll idag också, en delad pizza i Stäket vid middagstid. Det regnade som på så många andra håll, temperaturen låg på som högst sexton plusgrader. Det gick bra att bänka sig ute med tanke på fukten. 

Fordonsskatten från Transportsyrelsen kom med posten igår, summan ligger på 2625 kronor på Opeln, en hundralapp dyrare att äga än den dieselbil jag använde tidigare.

 

Sent i igår kväll ringde oväntat en av mina vänner sedan i mitten av åttiotalet. Jag har inte hört av honom på flera år, så det kändes uppmuntrande på ett sätt. Men egentligen är jag lite osäker på om man kan se personer som verkliga vänner när den första frågan de ställer gäller pengar. Jag gav honom 150 kronor i kontanter som fanns i plånboken till bensin, vi stannade till en stund på CirkelK. Det här är ett beteende som är återkommande. Är det en engångsföreteelse är det en annan sak.

 





     



 

Av Krister - 16 augusti 2021 20:15





Gjorde en snabbvisit på Scandic hotell i Bredden mot eftermiddagen och betraktade den gröna oasen av levande växter med fiskdamm och bronsskulptur som förstärker helhetsintrycket. Vad jag minns hade Sollentuna galleria levande växter för några år sedan men som tyvärr byttes ut mot plast i foodcourten.  


Det här med trädäck att vistas på utomhus har jag inte förstått nyttan av. Man undviker i bästa fall gräsklippningen. Insynsskydd ger det ju knappast annat än till grannen där ett högre staket tillåts och högresta växter. Trädgårdsmöblerna ska dessutom förvaras i förrådet eller täckas över vintertid för att inte förfaras av väder och vind, om det nu är tillåtet att förvara något på uteplatsen annat än det nödvändiga.





 

 


     

 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards