Alla inlägg under juli 2022

Av Krister - 31 juli 2022 23:45



Kvällen fick ett annat innehåll än vad jag hade räknat med. Syrran hade blivit stående med lysande oljetryckslampa i bilen utanför Knivsta och dottern skulle skjutsas hem till sitt. Dessutom en vända norr om Storveta utanför Uppsala för att lämna bagaget, kom hem en kvart i ett mot måndag.

 

Tog en kortare promenad i sällskap tidigare under kvällen i Sigtuna stad, några grillkorvar på Sibylla, en tur på tillbakavägen via Knivsta och slutligen Märsta.

Gudstjäntbesök på förmiddagen med kyrkkaffe efteråt, vi satt kvar och pratade i uppskattningsvis en timme.





    



 






Av Krister - 30 juli 2022 23:45



Vi fick en avkopplande stund utomhus i villa Ed på förmiddagen med växlande molnighet och sommarvärme i direkt solljus, den sista lördagen i juli. Köpte två par Memory komfortsulor till skorna på Deichmann i Väsby köpcentrum.

Besökte den sista konferensdagen på Livets Ord i Uppsala på sena eftermiddagen, träffade kompisen, fikade några gånger och åt ostburgare på McDonalds och från den uppställda matbilen på området som i onsdagskväll. Ikväll var det Joakim Lundqvist som predikade inspirerande i nittonmötet, pastor i församlingen. Vi stannade kvar till en kvart över elva för att lyssna på Tim Ross från Embassy City Church, USA.  Det sena mötet Youth/ Revival Night var inriktat till ungdomarna.


KD hade sin givna plats i foajén och lappade bilrutorna på området inför det kommande valet i höst.





       







Av Krister - 29 juli 2022 21:36




Promenaden i Vallentuna centrum kändes behaglig på förmiddagen. Solen värmde samtidigt som den nordliga vinden gjorde sitt till. Dagstemperaturen nådde tjugo plusgrader vid middagstid, varmare förstås i direkt solljus.

Eftermiddagen har varit lugn med tid för återhämtning. Lämnade en tomback med returglas till kompisen som tar panten med sig till pantomaten, slog mig ner och pratade i någon timme mot sena eftermiddagen. Gjorde inköp på Ica i närheten i halvniotiden.


Församlingen i Valsta bjuder på kaffe och varmkorv utanför köpcentrumet på fredagskvällar. En manlig och kvinnlig polis samtalade med föräldrar, barn och ungdomar i området. Tyvärr nådde de inte lika lätt ut till de muslimska familjerna som vistades utanför centrumet vid samma tidpunkt.


 


 

   










Av Krister - 28 juli 2022 19:40






Besökte Folktandvården i Sollentuna på förmiddagen för en komplicerad kanallokalisation och rotfyllning. Besöket var bokad till den 25:e augusti tio över sju, men det blev en tid ledig idag vilket jag är tacksam över. Besöket beräknades ta två timmar, arbetet var klart på en och en halv timme. Kom på i tandläkarstolen att jag inte hade betalt för mer tid än till 11,20 och såg framför mig en parkeringsbot i framrutan. Parkeringsvakten var ifärd med att utfärda avgiften, men jag hann i tid. 



Under veckan har jag hört ett litet dunkande ljud under Opeln som har tilltagit vid ojämnheter i vägunderlaget och funderade över om det var en gummibussning som satt löst. Besökte verkstaden igår eftermiddag och fick de glappande stabilisatorstagen bytta idag redan på OKQ8 för att få tyst på oljudet så fort som möjligt. 



Juli månad har inte varit så uppmuntrade med fyra tandläkarbesök, två besök på Sollentuna sjukhus, ett läkarbesök på vårdcentralen och två  bilverkstadsbesök.

Jag använde de nyligen inköpta Eccoskorna Terracruise II M igår eftermiddag och kväll och kände att det gjorde ont i vänster fot vid tårna på morgonen efter jag gått i dem igår. I efterhand måste jag erkänna att det var ett mycket dåligt skoköp till ett så högt pris. Beställde ett par nya skor idag på Stadium.







 








 


Av Krister - 27 juli 2022 23:19





Just nu pågår Europakonferensen i församlingen Livets Ord i Uppsala mellan den 26:e till 31:a juli. Lyssnade på rapparen Sebastian Stakset ikväll som är medlem i församlingen. Nu är det som predikant han framträder i rampljuset och har gjort en viktresa sedan sist jag såg honom. I år delades det inte ut programblad, man förväntas gå in på församlingens hemsida. Den stora lokalen med läktare var välbesökt ikväll. En ostburgare beställdes från en matbil uppställd på området och en kaffe i kafeterian efter kvällsmötet.

Jag växlade några ord med evangelisten Roger Larsson som var känd under åttio- och nittiotalen, annars är det sällan jag träffar på personer som jag känner igen längre på konferenserna.



Tog fikat vid Shellmacken på förmiddagen vid Löwenströmska, vi gick inte någon längre sträcka.





     





 

Av Krister - 26 juli 2022 21:35




Det stod uteslutande husbilar från ett antal europeiska länder på parkeringsområdet i Rosersberg i tiotiden innan det strömmade till fler besökare i halv tolv blecket. Det blåste på bra idag vid vattnet, svala vindar och hög luftfuktighet efter regnskuren. Temperaturen nådde upp till +22,5 grader.

Målningsarbeten utförs fortfarande på slottsfasaden, nu är det fönsterlisterna som bestryks med brunockra färg, beskärningen av trädgrenar i slottsparken hade pausats.

Hösten är så smått i antågande, näckrosbladen börjar skifta i gult.



Tog en fika utomhus i Torsåker i det behagliga vädret med svala vindar och sol på eftermiddagen.

Den röda cabrioleten i bild är en Ford Mustang med en 4,7 liters V8-motor på 198hk och 3-stegad automatlåda från modellåret 1968.






                   











Av Krister - 25 juli 2022 22:22




Tvätten blev knappt torr när jag hade kört två maskiner på förmiddagen, luftfukten och värmen var besvärande. I förra veckan fick jag stå över tvättiderna, tandläkartid på måndagen och besöket på Sollentuna sjukhus på torsdagsförmiddagen. Det är ingen värme i lägenheten under sommarhalvåret när inte fjärrvärmen aktiveras i en suterränglägenhet.


Hämtade och lämnade vännerna vid simhallen, jag undviker bassängbad just nu när jag behandlar tänderna. Vi fikade på Biltema i Bredden efteråt, inköp på Lidl.  

En Saabägare hade ställt sig så pass nära i parkeringsrutan bakom Opeln att dragkroken hade kontakt med Saabens regskylt.


Det har varit varmt idag, +22,5 grader, mest mulet och någon enstaka regnskur.






     










Av Krister - 24 juli 2022 22:42





Eftersom jag besökte Uppsala igår eftermiddag kändes det bra att hålla sig hemma idag. Besökte gudstjänsten med samtal efteråt vid kyrkkaffet. Jag slår mig ner vid samma bord som tre äldre herrar varav två av dem är kyrkvärdar, de har ett och annat att säga om mycket. Prästen Sara nämnde i predikan att strömmen gick i bostaden och vad det fick för konsekvenser, det är lätt att känna igen sig och knöt samman händelsen med predikotexten på något sätt.




I och med att jag dragit ner på kaffekonsumtionen går det inte heller åt så mycket mjölk, datumet hade passerat bäst före datum för elva dagar sedan. Efter inköpet på Ica ikväll satt jag på bänken längsmed cykel- och gångvägen med kassen bredvid mig och pratade i telefonen i någon timme. Luften kändes lagom att vistas ute i och det är ofta rörelse så dags i det barnrika bostadsområdet. Barn under föräldrarnas uppsikt, ungdomar och elsparkcyklar, röster från utegymmet utanför ungdomsgården där det spelas pingis och grillas i närheten.






 





 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards