Direktlänk till inlägg 15 november 2025
När jag hyr en bil flera dygn, går det att få en något sånär uppfattning om hur tekniken och körupplevelsen motsvar mina förväntningar.
Den Peugeot 308 1,2 PureTech 130 EAT, 131 hk, 2023 som jag tilldelades har en 3-cylindrig motor och 8-stegs automatlåda. Snittförbrukningen visade som lägst 6,1 liter milen beroende på körstil.
Designen signalerar en tuff attityd. Fart, styrka, potens, elegans och ungdomlighet, för att använda sig av det klyschiga marknadsspråket.
Aktern ser rätt tam ut för att ses som en sportig GT. Dubbla rör baktill saknades, vilket förmodligen tyder på att motorn har 3 cylindrar.
Jag glömde blända av i mörkret, Rixkanalens blå bakgrund tog över den blå kontrollampans ljusstyrka.
Ratten skymmer delvis den digitala hastighetsmätaren och instrumenteringen upplever jag som plottrig.
Dörrarna känns tunga och robusta, men kräver arm- och benstyrka för att kravla sig i och ur kupén.
Stolarna ger bra sidostöd, men känns hårda i stoppningen. Det är krångligt och trångt att fästa bilbältet i låset och förutsätter god fysik för att ta sig i och ur bilen.
Personligen gillar jag klädseln i olika textilvariationer.
En del plåt- och plastblessyrer, sprickor i framrutan, repor här och där.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 | ||||||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
| 17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
| |||||||||