Alla inlägg den 24 juni 2017

Av Krister - 24 juni 2017 20:30




Sådana här röda mellandagar på storhelgerna kan kännas riktigt långsamma när många affärsidkare har stängt eller så har de begränsade öppettider. Det regnade dessutom i förmiddags. Efter inköpen idag i Arninge tog vi en tur ut till Åkersberga och villasamhället Örskär för att känna pålandsvinden nere vid bryggan där Sjöräddningssällskapet hade båten förtöjd. 



 

 

I Örskär finns en medeltida ruin, Tunaborg, som vi besökte. Det är inte så mycket att se då dörren var försedd med hänglås, nyckel finns att låna på biblioteket i Åkersberga. Det gick ändå att se delar av ruinen genom springorna mellan träplankorna. - Man vet väl inte riktigt hur borgen såg ut, kanske som modellen av Biskopsborgen i Åhus i bild.

 

     

 

Vi stannade också till vid "Källaren i gravhögen" i Väsby på återresan. Vad som framgår av skylttexten var intresset svalt för våra förfäders gravar och andra lämningar före 1600-talet. Kunskapen fanns väl kanske inte. Runstenar användes ju som byggmaterial i husgrunder och i spishällar.

 

   

 

Något smultronår lär det väl nog inte bli. Plockade årets första och kanske sista den här sommaren.

 

 





Av Krister - 24 juni 2017 08:17





Det har blivit en tradition att jag tar en bit jordgubbstårta på Strandvägen i Sigtuna stad med en kaffe i pappmugg. Det ska vara den hembakta med grädde. Kön till kassan ringlade sig lång från farstutrappan och in. Vi slapp regnet med lagom värme, men ingen direkt sol. Vännerna i sällskapet varierar från ett år till ett annat liksom vädret förstås, och som i sin tur påverkar antalet besökare inför resningen och dansen kring misommarstången.

 

Kompisen från Knivsta som jag umgåtts med sedan högstadiet, men som jag inte hade kontaktat, befann sig där ändå. - Jag märker nu att jag inte är lika strikt på kolhydratintaget och sockret, men det gäller att passa sig, jag vill inte lämna tårtbiten halväten heller.

 

Mitt etiopiska damsällskap som bor i Hässelby hade faktiskt inte ätit inlagd sill tidigare. Plockade med mig lite färskpotatis, inlagd sill, jordgubbar och gräddfil och gjorde omelette. Vi lyssnade på etiopisk musik av Teddy Afro och traditionell svensk musik på Youtube.


Blodsockret låg på mellan 6,4 och 5,4 mmol/L i morse fastande.



  





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards