Alla inlägg under november 2021

Av Krister - 30 november 2021 22:34



En glasflaska med mineralvatten hade spruckit i bitar över natten, så det tog längre tid än vanligt innan jag kom iväg med bilen i morse.

Vi gjorde förmiddagens promendrunda i sju minusgrader vilket kanske var en anledning till att vi var så gott som ensamma i Rosersbergs slottspark idag. En parkskötare eldade ris vid badplatsen och restaureringen av skalmuren pågår fortfarande. 


En delad pizza i Stäket mot eftermiddagen efter besöket på handelsplatsen i Bro.



               


 









Av Krister - 29 november 2021 21:33



Dagens besök i Täby centrum gav inte så mycket att reflektera över, däremot samlades vi på ABF för livsåskådning ikväll och jag valde årgångstexten för kommande söndag, liknelsen om senapsfröet. Antalet som deltar varierar, det får inte vara färre än tre för att det ska kännas motiverat att träffas en gång i månaden.


Temperaturen har visat på fem minusgrader som lägst under dagen och växlande molnighet. 






 








Av Krister - 28 november 2021 23:14




Elljusstaken plockades ner från överskåpet i hallen i morse, och jag blir påmind varje advensthögtid hur fort tiden passerar en årsrunda. Första söndagen i advent är kyrkoårets första dag, så på något sätt känns det som att komma in i något nytt.

Besökte kyrkan i Kista under förmiddagen och eftermiddagsmässan i Vassunda församling med adventskaffe vid båda besöken.


Det har varit en trafikintensiv dag på många håll, flera fordon var inblandade i trafikolyckor i både Märsta och Rosersberg med tidvis begränsad framkomlighet och långa köer. När jag ställde mig för kvällen visade temperaturen på nästan åtta minusgrader.



 






Av Krister - 27 november 2021 22:44




Besökte det sena kvällsmötet på Märsta internationella kyrka där evangelisten Morgan Carlsson predikade om smörjelsen i helig Ande på församlingens inspirationsdag. Jag kom hem först vid halvtiotiden. Tog lördagslatten vid middagstid i Upplands-Väsby och köpte talgbollar på Bauhaus i Bredden till personen som ville ha fågelmaten i nät. Talgbollar finns i många butiker, men inte i nät, så det blev ett antal resultatlösa besök på andra håll.


Ikväll visade temperaturen på fem minusgrader och så den råkalla luften så det kändes som tio minus.





 








Av Krister - 26 november 2021 23:25



När jag ställde mig för kvällen visade displayen i bilen på minus sju grader, luften känns rå och fuktig. Det ser märkligt ut när fordonsförare tvättar transportbilarna utomhus i fyra minusgrader som jag uppmärksammade när jag stannade till på OKQ8 Säby vid den södra Uppsalainfarten mot eftermiddagen. I en minusgrad har jag tvättat bilen,  gränsen går vid någon plusgrad, tycker jag.

 

Besökte mötet i församlingen Arken ikväll. Församlingsledaren Linda Bergling predikar under Helandekonferensen som pågår i helgen. Jag blev tillfrågad om jag kunde skjutsa en person i bilen ut till Kungsängen eftersom lokalen ligger i industriområdet med gles kollektivtrafik under kvällarna. 

 

 

 

 

 

Av Krister - 25 november 2021 20:19




Det ena kommer ofta med det andra. Är det inte bilen så är det tänderna. I eftermiddags bet jag sönder en redan lagad hörntand i överkäken. Det knastrade till när jag tuggade i mig av den sista näven jordnötter. Besökte Folktandvården fysiskt i halvtvåtiden och fick en tid redan strax före fyra. Nästa gång hörntanden går sönder måste jag sätta fast en krona, sa tandläkaren. Nu kostade lagningen en tusenlapp, det gick fort att få det lagat, vilket jag var tacksam över.


Lägger ut dagens bilder från Rosersbergs slottsområde. Vägen har delvis varit ett lapptäcke genom åren, men nu ser det ut som att det blir en ny vägbeläggning på det korta avsnittet fram till konferensanläggningen. Temperaturen har visat på sex plusgrader över dagen och vindbyigt.






       







Av Krister - 24 november 2021 21:56



Vi gjorde promenadrundan i Rosersbergs slottspark i förmiddags. Uppskattningsvis var det nio personer som vi såg i omgivningarna varav två på mountinbikes, men vi mötte inte någon hundägare för tillfället. Temperaturen låg på mellan tre och fem plusgrader ungefär över dagen.

En tur till Täby i ärende på eftermiddagen och lovsångsmötet senare på kvällen.

Det är sällan jag går in på appen numera där man ser antalet steg för dagen, men 9602 steg blev det idag med en gångtid på en timme och trettio minuter.


Vår första kvinnliga statsminister Magdalena Andersson blev inte långvarig, det tog nästan åtta timmar innan hon tackade för sig. Just nu är det Stefan Lövén som sitter på statsministerposten återigen, om jag förstått det rätt. 

 

"Händelseutvecklingen i riksdagen saknar motstycke i svensk politisk nutidshistoria. En mer dramatisk dag är svårt att föreställa sig", skriver Mats Knutsson, inrikespolitisk kommentator.

Som så mycket annat som händer inom riksdagen, påverkar det inte min vardag särskilt mycket.





 



       











Av Krister - 23 november 2021 21:09



Det har varit en förmiddag med vila och en fika i villa Ed på eftermiddagen i Upplands-Väsby med ett fåtal gäster vid den tidpunkten. Deltog i kvällens Lectio divina, en kontemplativ sammankomst inom Svenska kyrkan utifrån årgångstexten inför kommande söndag.


Det ställs frågor just nu hur det praktiskt kan lösas med julmarknander och gudstjänster inför kommande helger. Folkhälsomyndigheten har bett att regeringen fattar beslut gällande vaccinationsbevis från den 1 december för allmänna sammankomster. Det tar tid att få ett sådant bevis utfärdat. 








   










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards