Alla inlägg under mars 2023

Av Krister - 31 mars 2023 22:41

 


De för årstiden kyliga vårvinterdagarna fortsätter, ingen vår i sikte, men vi fick en vacker dag med dagsmeja. Mellan 2,5 minus och fem plusgrader, varmare när solen låg på.

 

Besökte Vallentuna på förmiddagen och gjorde ett patientbesök på Akademiska i Uppsala under eftermiddagen. Uppsala slott skymtar i bakgrunden med utsikt från Psykiatrins hus.

 

 

 

     


 

 

 

 

Av Krister - 30 mars 2023 20:19

 

 

 

Det blev stora temperaturskillnader idag. Steg upp redan en kvart i sex för att ta mig ut till bilen vid halvsju och sedan pendeltåget till Sollentuna. Märsta station är ett köldhål, platsen ligger på gammal sjöbotten. På pendlarparkeringen visade termometern minus sjutton grader. Vid middagstid hade temperaturen stigit till +17,5 i direkt solljus. 

 

Jag var uppsatt på två korta förhandlingar på förmiddagen i tingsrätten varav en förhandling ställdes in. Man förväntas ta en hel dag ledig oavsett. Uppsala tingsrätt har inte tillräckligt med salar, så idag var det även nämndemän från Uppsala som uppehöll sig i lokalerna i Sollentuna.

 

Besökte Täby centrum på eftermiddagen, tog fikat på McDonalds och tittade in på Ikeas nya planeringsstudio i gallerian Planera och beställ.

Det blev också ett kortare besök på Lidl i Arninge, men då hade det mulnat på.

 

Tidiga morgnar tar på krafterna, tog igen mig under kvällen. Det positiva är dagsljuset som dröjer sig kvar allt längre nu. 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

Av Krister - 29 mars 2023 21:04


 

Besökte Vallentuna bibliotek i eftermiddags, tittade i bildarkivet, svartvita foton som dokumenterats i pärmar på övervåningen. Idag gick vi igenom året 1982. Det är mycket vatten som runnit under broarna under de fyrtio åren som gått.

 

Mitt intresse lockas till de bilar som trafikerade vägarna vid den tiden och som fångats i bild. Folkvagnsbubblan, en Simca 1100, Saab 96 men ny plastskärm som var rätt vanligt att man bytte vid den tiden när plåtskämen hade rostat sönder. En Volvo Amazon herrgårdsvagn. Och så en ovanlig AMC Pacer. Fiat 127 och en Opel Rekord.

 

Startade upp vid halvtiotiden, inledningsvis solig morgon och -4,5 grader. Men det föll snö mot eftermiddagen med dagsmeja vid middagstid, någon enstaka minusgrad. 

Det gick lättare att ta promenaden i slottsparken idag, vägarna var plogade. Islossningen i Rosersbergsviken har fått ett dramatiskt uttryck genom pågående snösmältning. 

 

 

           

 

 

 

Av Krister - 28 mars 2023 21:48

 

 

Väderutsikten för morgonen ser inte bättre ut än att det blir femton minusgrader i femtiden, vad jag kan utläsa av väderleksrapporten. Jag värmekopplade bilen för en stund sedan.

 

Vi pulsade i den djupa snön i Rosersberg på förmiddagen, där inte snön var undanröjd. Det blåste friska vindar, 15 m/s i byarna. Hälsade på en grupp pensionärer, ett tiotal,  i slottsparken. Det var nog bara dem vi mötte idag, överraskande och uppmuntrande samtidigt.


 

Besökte Täby centrum för diverse inköp, och beställde Friscomålet på Max. Latte och äppelpaj. En sked grädde och glass från kompisens milkshake. Fönsterutsikt över bussterminalen från Max.

Dagstemperaturen visade mellan -4,5 och en halv minusgrad, dagsmeja där solen värmde mot markytan.




           

 



Av Krister - 27 mars 2023 19:20

 

Det bullrande dova ljudet upphörde när jag fick hjullagret bytt på höger sida på framaxeln under morgonen. Det har knäppt i ratten en tag, så båda spiralfjädrana på framaxeln byttes samtidigt, nu ska det inte höras ett knäpp. 

Jag fick skjuts till och från verkstaden och blev bjuden på kaffet i butiken.

 

Det blåser 13 m/s i vindbyarna med snödrev på vägarna i skrivande stund. Deltog i Individ och familjeomsorgsnämden klockan 16. Det var två beslut som skulle fattas, så vi satt i en timme, ett kort sammanträde. Det råder brist på socialsekreterare i kommunerna och det är en utmaning att nyrekrytera.

 

Mellan -1,5 och -4 grader har termometern visat idag. Laddade ner dagens bilder med mobilen.

 

 

 

            


 

 

 

Av Krister - 26 mars 2023 22:55


 

Besökte elvagudstjänsten i Kista församling där Jungfru Marie bebådelsedag uppmärksammades med belgisk våffla efteråt vid kyrkkaffet. Bebådelsedagen är inom kristendomen det ögonblick i vilket ärkeängeln Gabriel  överlämnar budskapet till Maria att hon ska föda Guds son, Jesus  Kristus. 

Tog igen mig efter maten så jag kände ork och motivation för det sena träningspasset på Sats i Väsby i sjutiden fram till nio. Handlade på Coop i Bredden efteråt. 

 

Vi fick uppehållsväder under dagen och någon minusgrad och nollstrecket.

 

Med den dator jag laddar ner foton behöver uppdateras, det har inte gått att göra det just nu. 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 25 mars 2023 22:01



Snön föll ymnigt vid middagstid, det blev inte så långvarigt men tillräckligt för att orsaka stora trafikproblem i Uppsalaområdet och Sigtuna med omnejd.

Vi tog lördagsfikat på Espresso House i Väsby centrum, men det var hög ljudnivå och stökigt idag, Väsbykampen pågick med olika aktiviteter och Nassim Al Fakir uppträdde på scenen. Till dagens latte bestämde jag mig för en enklare cheesecake med en sträng jordgubbssås och en klick grädde.


Det är våffeldagen idag, de stora kafékedjorna bemödar sig inte med att erbjuda nygräddade våfflor, de har inte ens kvar pannkakorna i menyn. Jag upptäckte i den orientaliska närbutiken att det fanns något våffelliknade i butikshyllan, Caramel wafer, som jag bröt en bit av till teet ikväll. 

 

Temperaturen pendlade mellan någon plus- och minusgrad idag.





      




Av Krister - 24 mars 2023 20:37



Det var tänkt att jag skulle masa mig till gymmet ikväll några timmar innan lokalen stängde nio, men jag kände mig för trött. Träningsväskan är packad och klar, så imorgon kanske. Gjorde ett ärende i Vallentuna på förmiddagen och besökte en patient för samtal genom patientnämnden senare under eftermiddagen i Uppsala.


Regnet föll på eftermiddagen, men det är inte särskilt kallt nu, mellan sju och tio plusgrader.



 

   




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards