Alla inlägg under november 2020

Av Krister - 30 november 2020 22:35



Satt i tre olika rättsförhandlingar idag, ett brottsmål ställdes in av fyra. Det kan bland annat handla om skatte- och bokföringsbrott, narkotikabrott, misshandel och bidragsbrott. Eländet tar aldrig slut.

Det ser lungt ut för mig när det gäller tinget i december, men det kan komma någon enstaka vakans som jag kanske kan ta.


Kom iväg sent och hann inte med att köpa något till lunchen så det blev till att beställa en kebabtallrik som jag fick med mig tillbaka till nämndemannarummet. Det känns motigt just nu att ta sig ut i det novembermörka och gråa. Det hade fallit ett tunt lager pudersnö på bilen över natten.

Delar av den nybyggda delen av Färgskrapan har börjat tas ibruk. 



 







Av Krister - 29 november 2020 20:34



Det är ju föranmälan som gäller vid gudstjänstbesök nu med max åtta besökare åt gången. I andra stift är det enskilda andakter som gäller, gudstjänsterna är inställda. Jag chansade och åkte till Vassunda kyrka till fyra med adventmässa och nattvard. Den sista platsen var ledig så jag slog mig ner i kyrkbänken i det ouppvärmda kyrkrummet. Elva plusgrader låg innetemperaturen på, så det kändes rätt kallt att sitta där. Det nya kyrkoåret börjar i och med den första advent.



 



 

Av Krister - 28 november 2020 20:12



Den första advent firas ju redan i morgon söndag den tjugonionde november. Den elektriska ljusstaken i rödbetsat trä som jag ställer fram i köksfönstret, fyller fyrtio i år. Det är lätt uträknat, jag fick min första hyreslya 1980 och köpte elljusstaken på OBS! i Rotebro inför det första andventet det året.


Besökte årets nerskruvade julmarknad i Steninge slottsby mot eftermiddagen, mest för att få en känsla av den stundande julen. Saffransbulle med latte ute på Torsåker under förmiddagen, återkommande inslag just nu.  


 

   




Av Krister - 27 november 2020 22:40



I ett av fönsten hänger sedan flera år tillbaka ett par vågskålar som jag planterat krukväxten "Vandrande jude." Det märkvärdiga med detta är att i den ena skålen vissnar hängväxten nästan varje senhöst och jag måste låta sticklingar rota sig genom att sätta dem i vatten och återplanterar dem, medan den andra växten behåller livskraften år efter år.

Det är kanske någon som kan ge en förklaring varför det händer. Förusättningarna att överleva borde ju vara lika.



 







Av Krister - 26 november 2020 21:28




Varje år återkommer vid den här tiden påminnelser om tidsbokning för kontrollbesikning från olika aktörer. Det kan bli onödigt många brevförsändelser som kommer med posten. Jag är en bra kund som har en tio år gammal Kia som går sönder fortare än vad jag hinner med att reparera, och får därför oftast ombesiktning. Här finns pengar att tjäna.

 

Man ska påminna sig om att vi lever alltjämt i Alliansregeringes privatiseringsskugga som lät bilprovningsbranchen avregleras. Jag tyckte gott och väl att det räckte med att få en och annan påminnelse från den statliga Bilprovningen.

 

Och så ska vi väl tänka på miljön också och inte nödvändigtvis skicka ut så myckt pappersförsändelser till hushållen. 






 



Av Krister - 25 november 2020 14:35


Åt säsongens första lussekatt på Shellmacken under dagens promenadrunda. Bänkarna var torra, så det gick bra att sitta ner en stund, uppehåll och inte särskilt kallt. Temperaturen har legat som högst på tretton plusgrader, om det nu kan stämma.

I skrivande stund har inköp gjorts i Häggvik, på Coop och Ica Maxi. Tog en burgare på BK i Väsby för en stund sedan. Jag tar inte upp allt, men i stora drag så har dagen gått som förväntat.


 

 

Det är ovanligt få besökare på bloggen idag och  när man ser på dagens besökssiffror i sin helhet. 


 

 

   



Av Krister - 24 november 2020 20:17



Tog promenadrundan i Rosersbergs slottspark i förmiddags, det kan variera på dagar. Nu är det mesta avlövat, men det finns något vackert i det kala, lite dystra och grå samtidigt. Det avlossades tyngre ammunition på skjutfältet, ljudet från skottsalvorna var mer påträngande. Funderar över varför inte parkbänkarna får stå kvar på den plats det är tänkt. 


Jag går rätt långa promenadsträckor och sliter på skorna, nu idag köpte jag ett par nya inläggssulor med "memory comfort" att lägga i skorna, köpte ett par tidigare i somras som har tappat spänsten, jag hade problem med hälsporre och benhinneinflammation som har läkt ut.



           




  

Av Krister - 23 november 2020 21:07



Författaren och journalisten Jan Guillou har i Aftonbladets kolumnfält kommenterat den moderate politikern Irene Svenonius Twitterinlägg den sjunde november där hon anses vara alltför extrem i sitt stöd för Trumps attack mot de sjuka.


"Att den mest inflytelserika sjukvårdspolitikern i Sverige öppet deklarerar att hon sympatiserar med de amerikanska republikanerna är förstås krämmande. Det är en mardröm att försöka föreställa sig vilka reformer, ytterligare privatisering och avdemokratisering Svenonius tänker sig i framtiden."

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WOgX0r/svenonius-ar-extrem-i-sitt-stod-for-trumps-attack-mot-de-sjuka


https://mobile.twitter.com/isvenonius?lang=en


"Gläds åt det USA jag älskar får en värdig president, som kan återupprätta ämbetet till vad det alltid varit och måste vara. Må nu republikanerna tar senaten och huset, så inte politiken går fööör långt åt vänster. Må GOP samla kraft och ta fram vassa kandidater 2024." Irene Svenonius twittrar.













Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards