Alla inlägg under januari 2022

Av Krister - 31 januari 2022 21:14




Skaffade en skruvdragare med bisats på Clas Ohlson idag. Hade tänkt mig träolja från Järnhuset i Märsta om inte butiken hade varit permanent stängd, och det för en vecka sedan. Träoljan fick jag tag i på Jysk. Egentligen hade jag inte behövt köpa skruvdragaren, skruvhålen fanns där innan, och med hjälp av träoljan gick det lätt att dra åt stjänskruven för hand. Men en dragare är alltid bra att ha tillhands, som det heter.


Besökte Kista i eftermiddags, jag satt kvar i bilen under tiden inköpen gjordes, och så skulle en kvarglömd matta hämtas på IKEA i Barkarby som förmodligen hade flugit iväg, den fanns inte kvar. Men några ost- och baconkorvar blev det i all hast.


Tog ner julgardinerna i köket ikväll och elljusstaken, det sista som påminner om julen. Eftersom jag uppmanades av föreningen att rycka upp brudspireorna i somras, fick jag ingen lust att ställa ut ljuslyktorna på uteplatsen under jul och nyår som jag gjorde en tradition av i många år.



 







Av Krister - 30 januari 2022 20:40





Skruvade ihop en av köksstolarna jag köpte på Jysk igår eftermiddag nu ikväll. Det behövs en skruvdragare, så jag väntar med den andra stolen. Trät behöver nog behandlas med träolja också. Det är oftast mer att göra när det är så dags att skruva ihop delarna. Här fanns alla delar med i kartongen.


Vad jag kunde se låg vindstyrkan på 21 sekundmeter i vindbyarna på väg mot Uppsala på förmiddagen, det kändes mest på motorvägen där landskapet låg öppet. Det som överraskade mest var halkan i korsningar och rondeller. Det har varit någon enstaka minusgrad under dagen med fastfrusen snö över bilhuv och tak.






   








Av Krister - 29 januari 2022 20:30




Det är något speciellt med siffror och särskilt när det gäller antalet nollor bakom ett siffervärde. När jag ställde bilen igår kväll hade kilometerräknaren precis skiftat till 19000,0 km. Fler sexor än två gillar jag inte eftersom det har ett bibliskt symbolvärde för vilddjurets tal, vilket omtalas i Uppenbarelsebokens kapitel 13, vers 8. Det gäller också sifferkombinationer på regskyltar, men på de nya regskyltarna har den sista siffran bytts ut mot en bokstav. Den skrockfulle behöver alltså inte avstå från ett fordonsköp av just den anledningen.


Det regnade idag med en temperatur som nådde ungefärliga 2,5 plusgrader och vindbyar. Vi tog latten lite senare mot halv tolvblecket i villa Ed som var välbesökt vid tillfället.


Stannade till för inköp på Willy:s i Bro och besökte Jysk samtidigt. En person jag besökte på eftermiddagen hade fyra mjuka Prince på inköpslistan. Icabutikerna har tobaksautomater jag gärna undviker eftersom det blir merjobb om inte automaten är påfylld. Coop hade endast hårda paket att erbjuda, så det blev OKQ8 i samband med att jag tankade bilen.




    


















Av Krister - 28 januari 2022 17:26

 



Om man ska tro väderleksrapporten för söndagsförmiddagen, ska det blåsa uppåt 24 sekundmeter i vindbyarna i Stockholmsområdet. Idag visade dagstemperaturen vid middagstid i direkt solljus 12, 5 plusgrader, men sjönk rätt fort till någon plusgrad under resans gång.

 

 

Gjorde ett kort ärende i Väsby centrum strax innan stängning och Häggvik handelsplats. Det är fredag så det var rörelse inne på BK i Väsby ikväll där vi tog snabbmaten. Två polisbilar stod uppställda utanför fastigheten, men det är osäkert om det hade med gruppbildningen vid ett av borden i lokalen att göra.

 

 

På de äldreboenden som jag besökte idag har personalen börjat använda visir och fler använder munskydd på stormarknader igen.

 

 

 

 

 

Av Krister - 27 januari 2022 20:42



Fick en tid rätt fort hos diabetsläkaren på vårdcentralen klockan ett idag, provsvaret visade på normala värden. Långtidsblodsockret hade ökat något från 42 till 45 mmol/mol. vilket jag hade räknat med. Det låg ändå inom det normala referensintervallet 31-46. Av någon anledning uteblev förra årets läkarbesök vilket förmodligen berodde på pandemin, jag kände mig snuvig i början av förra året och avbokade. 


Hjälpte till med transporten från IKEA i Barkarby och lastade bilen full med pinaler på eftermiddagen. Tiden rann iväg fortare än jag hade räknat med, inköpen drog ut på tiden. Beställde två kycklingwrap i bistron med en segtuggad konsistens i tunnbrödet som kändes besvärligt att äta. Jag hade församlingsrådet att tänka på ikväll också, och kom precis till utsatt tid arton. Trafiken flöt på bra från Täby ut mot Arlanda.


Temperaturen visade på några enstaka plusgrader idag också som igår i det alltjämt gråa vi omges av nu.







Av Krister - 26 januari 2022 21:49





Det är två personer i min omgivning som vill ta sprutan mot covid-19, bägge sakanar bankID av olika anledningar. Vårdcentralerna hänvisar till de långa kötiderna på 1177 Vårdguiden eller köa för vaccinering på drop-in. Nu hörde jag mig för i Märsta centrum igen där det för tillfället under eftermiddagen var ett fåtal som väntade utanför vaccinbussen och uppmanade personen att hänga på låset, vara först till kvarn i morgon.


Vi tog promenaden vid sjön Fysingen på förmiddagen, på vissa stäckor var isen sträv där det gick att gå utan risk för att halka men övergick fläckvis till ren blankis. 


Temperaturen visade på runt tre plusgrader idag.

 




 

       




Av Krister - 25 januari 2022 22:51



Det ser ut som att vecka 4 blir mer händelserik än vanligt. Inför diabeteskontrollen lämnade jag blodprov på vårdcentralens lab. med ett urinprov igår på måndagsförmiddagen. Fick oväntat en tid idag för den tredje vaccindosen fem över halv ett på vårdcentralen. Sköterskan ställde frågan vid besöket igår, doserna måste kastas om inte vaccinet kommer till användning. Det ser ut som att det finns gott om vaccindoser men begränsade personalresurser. Det tog längre tid att komma in i datasystemet än nålsticket i armen. Jag tog den andra dosen i Knivsta i Region Uppsala på grund av att det inte fanns tider att få i Region Stockholm i somras.



Region Stockholm har satt in en vaccinbuss som finns tillgänglig i Märsta och Valsta centrum som erbjuder drop-in. Det kan låta som en bra lösning, men köerna är ofta långa och antalet som får sin dos är begränsad.



Det var fläckvis ishalka under dagens promenadrunda i Rosersberg i det annars vackra värdet med en temperatur kring nollan. Vi gjorde ett besök på Francos Pizzeria i Stäkets stad på eftermiddagen, de tunna pizzorna med mycket fyllning faller oss i smaken.

 

I skrivande stund vid midnatt ömmar det i höger arm efter nålsticket, vilket är den reaktion jag brukar få efteråt. Jag sa skämtsamt  till sköterskan att vi ses väl igen när det är dags för den fjärde dosen,  det kan mycket väl bli så att vi får ta påfyllnadsdoser varje säsong ett bra tag framöver. 

 





       









Av Krister - 24 januari 2022 22:20



Den tyska chokladtillverkaren Vivani finns nu åter i butikshyllorna på Coop i Boländerna för finsmakarna. En kopp thé, kaffe, eller ett glas rött sött vin för dem som föredrar det, fungerar Vivani Feine Bitter 99% Cacao i sitt rätta sammanhang. Lite syrlig i eftersmaken, och behöver ett stort mått av tillvänjan just på grund av den bittra smakupplevelsen. Det är en choklad som man bryter en liten bit av åt gången.

Den tunna chokladkakan väger 80g och kolhyratinnehållet ligger på 7,4g varav sockerarter 0,5g.  www.vivani.de



     









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards