Alla inlägg under september 2020

Av Krister - 30 september 2020 17:01



Tog en tur in till Uppsala för att söka kursbok till studiecirkeln framöver,  hittade slutligen en tunnare i Arken på Linnégatan. Temat ska ju tillmötesgå cirkeldeltagarna, så det återstår att se hur intresset blir.

Däckfirman ringde i dag och påminde om att jag kunde byta till vinterhjulen nu eftersom jag har dubbfria vinterdäck. Ett säkert hösttecken för att bemöta den kommande ruschen innan den första december när vinterhjulen ska läggas på.

 

Lägger ut några höstbilder från Rosersbergs slottspark.





     







Av Krister - 29 september 2020 22:15


Den fuktiga luften som drogs in i näsborrarna under promenadrundan på förmiddagen, påminde om havsvatten och med daggbildning i gräset. Regnjackan blev sittunderlag för att hålla kläderna torra när vi tog kaffet utomhus på den våta bänken på självaste "Kaffets dag" som infaller just idag. "Alla soffpotatisars dag" infaller också som tema den tjugonionde september, hur nu en sådan dag är tänkt att uppmärksammas.  



           









Av Krister - 28 september 2020 22:29



När vattenbehållaren som rymmer två liter i luftavfuktaren är full, slår den av automatiskt. Det händer inte så särskilt ofta, men gjorde det nu ikväll. Det visar tydligt på hur hög luftfuktigheten i lägenheten är just nu. Har klimatet blivit fuktigare de senaste åren, eller var det så här äckligt förr om åren också? Jag har gjort några ombyten idag, kläderna blir ofräscha.

 

Det finns ett intresse hos några vänner att starta en studiecirkel kring ett bibeltema, så jag har ringt till ett studieförbund och hört mig för gällande lokal att vistas i och ska se ut kurslitteratur och göra en studieplan. Det är inte alltid bekvämt att sitta hemma hos någon innan man lärt känna deltagarna i gruppen. Man får känna sig för om det fungerar.





 

Av Krister - 27 september 2020 22:35




Taklök i panna låter ju nästan som en maträtt. Dekorativt är det i varje fall. Ögonblick från gårdagens lördagsfika på förmiddagen och regn. Fick ett ryck och tog oss ut till Sigtuna och Café Valvet mot kvällen. En räksmörgås och gott kaffe sitter bra så dags.


Det har blivit lättare att ta sig upp tidigt nu än då jag var yngre och nästan hopplöst att komma i väg i tid när jag hade jobbat natt. Besökte elvagudstjänsten och var väl en halvtimme tidig idag i Sundbyberg.





       



Av Krister - 26 september 2020 20:33



Väntade i dryga fyrtio minuter i telefonkö till Telia idag för att få veta orsaken till varför jag inte fick någon internätanslutning. Man brukar få en påminnelse när surfmängden börjar ta slut, men det fick jag inte den här gången. Trots att jag fyllde på med 10GB och fick en bekräftelse via sms, hände det inget.

 

Så nu får jag väl en personlig ursäkt från någon i Telia Kundtjänst i kommentarfältet som tar på sig ansvaret för vad teleoperatören ställer till med. I halvsjutiden på morgonen fungerade inte telefonin, jag kunde inte ringa ut på mobilen.






Av Krister - 25 september 2020 22:40


Det går inta att ta sig in på nätet ikväll heller, så jag postar bara några rader från mobilen. Blandar sedan en tid tillbaka gulaschgrytorna med Haricots verts som finns i Icas butiker. Det är det franska ordet för gröna bönor uttalat på ren svenska. Uttalet på franska uttalas ungefär "Harrico vä" om jag uppfattat det rätt.

Varför duger inte det svenska ordet gröna bönor, kan man fråga sig.



 

 

 

 

 

Av Krister - 24 september 2020 22:10



Blev ombedd att handla varor på Coop i förmiddags. Jag är inte så värst förtjust i pulverkaffe, jag röker inte, och mazariner är inte att tänka på när det gäller blodsockernivån. Fick ett samtal från en person som kände hunger under den gångna natten och satte i sig några smörgåsar. Man behöver nödvändigtvis inte äta för att man känner matsug och särskilt inte under nattetid. Vi tänker och gör olika.



    











Av Krister - 23 september 2020 16:29




Slog mig ner på bänken vid Stora utsikten i Rosersbergs slottspark i förmiddags igen med den storslagna utblicken över Sigtunafjärden. Det var rätt lugnt idag, såg inte till några parkskötare, men i slottet utförs renoveringsarbeten och så en och annan hundägare föstås. 

 

Restaurangen i stenladan ute på Steninge slott var välbesökt idag. Sommarvärme med tjugoen plusgrader på eftermiddagen. Träden klär sig i sprakande höstfärger, varje årstid har sin tjusning.

 


               







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards