Alla inlägg under februari 2018

Av Krister - 28 februari 2018 07:25




Dieselmotorer och kyla går liksom inte ihop. Slår man av motorn i kyla, sjunker temperaturer fort, även under tomgång faller temperaturen, men inte lika mycket. Arbetstemperaturen ligger normalt på 81 C° men minskar ungefär tio grader vid tomgångskörning. Det var något okänt för mig innan jag skaffade dieselbil, men egentligen inte, eftersom jag har kört dieselbussar i linjetrafik tidigare som måste varmköras rätt länge för att få upp värmen i bussen kalla vinterdagar.


I varje fall köpte jag på mig ett antal t-tröjor på Intersport igår kväll ute vid Barkarby halvtimmen innan stängning, De håller en högre kvalitet än de t-tröjor jag köpte på Lager 157 som tappar formen rätt fort när man kört dem i tvättmaskinen ett tag och märks mest i halslinningen. T-tröjor kan man inte använda alltför länge heller.


Utanför köksfönstret lyser morgonsolen över en klarblå himmel och jag väntar fortfarande med spänning på den analkande snökanonen. Går jag tillbaka i mina körjournaler kan jag se att sist vi hade som lägst -11 C° var kortvarigt över natten mot den 1:a mars 2011 vid samma tidpunkt. Jag kan gå åtta år tillbaka då jag började föra noteringar. Annars har det rört sig om några plus- och minusgrader kring nollstrecket.




 






Av Krister - 27 februari 2018 16:25



Det har varit en fin vinterdag med som lägst -14 °C på morgonen och rätt hård vind.  Hade bestämt att jag skulle träffa en kompis på O´Learys i eftermiddags. Åt en Bostonburger och gjorde fyra bowlingserier efteråt. Det var flera år sedan jag bowlade sist, men burgare äter jag rätt ofta. Smakupplevelsen på burgaren ligger på en helt annan nivå här förstås.

 

Igår blev det Poké bowl med lax, en trendig hawaiiansk sallad som intogs på Ikeas restaurang i Barkarby. Smakade kryddsktarkt, och med en blandning av bland annat avokado och mango. Kalla rätter tar man annars helst under den varma årstiden.


Det ser ut som om det skulle dra ihop sig till snöoväder utanför Arlanda, och väderleksrapporterna varnar oss om den där snökanonen.

Några bilder från Ikea, O´Learys, naturreservatet Steningedalen och Rosersberg.



       






Av Krister - 26 februari 2018 11:19



Har sopat bort snön i fem parkeringsrutor nu på morgonen. Snön faller alltjämt och jag får väl ta nya tag om en stund igen då jag ska iväg med bilen. Jag tycker ändå att vi har kommit rätt lindrigt undan från de riktigt stora snömängderna hittills i Mälardalen med omnejd. Snö är ju annars något vi får räkna med här uppe i norr och återkommer i större eller mindre mängder varje år, så varför knotar vi över det?

 


     



Av Krister - 24 februari 2018 16:27


En bild från promenaden i Stäket utanför Jakobsberg i eftermiddag. Kallblåsten nöp i kinderna och kylan ger småvärk i lederna, men det finns folk som har det värre än jag. Det var väl inte lägre temperatur än fyra minus i eftermiddags, dessutom kände jag mig trött och hungrig. Jag tycker att jag åt rätt mycket innan jag åkte hemifrån vid halv elva idag. 


Två kvinnor i fyrtioårsåldern med medelmåttliga sångstämmor sjöng ABBA-låtar i Sollentuna galleria i förmiddags. I den åldern bör man väl ha lämnat tonåren bakom sig och breddat repertoaren något.


   




 





Av Krister - 23 februari 2018 17:20


Eftersom OKQ8 har 20 procent i rabatt på vindrutetorkarbladen, beslutade jag mig för att köpa ett par i eftermiddags, men missade att rabattperioden gäller endast mellan den första och trettioförsta mars. Det är svårt att se det i annonsbladet, man måste läsa det finstilta och svårlästa längst upp i ena kanten. 

 

Det behövdes en liten mejsel för att bända loss torkarbladen från fästena, och fick hjälp med ett av dem vid monteringen. Betalade 468 kronor för båda, men missade alltså rabatten.

 

Försökte genom sökmotorn få fram när jag bytte ut torkarbladen senast, men hittade inte någon uppgift om det. Det var ivarje fall samma varumärke, Trico, och på samma station vid E4- infarten in mot Uppsala. Tricos torkarblad förses med plastskenor som skyddar bladen i förpackningen som träs av innan användandet.



 







Av Krister - 22 februari 2018 22:10



Den amerikanske pastorn och evangelisten Billy Graham, en av tidernas mest kända kristna väckelsepredikanter, avled den 21 februari i en ålder av 99 år. Han  var pionjär inom radio- och teve-sända predikningar, och har uppskattningsvis nått ut till över 200 miljoner åhörare i 185 länder. 


Graham var budbärare mellan den nordkoreanske ledaren Kim Il-Sung och USA:s president Bill Clinton i mitten av 1990-talet. Han var dessutom andlig rådgivare åt tio amerikanska presidenter, så som Dwight D. Eisenhower, Richard Nixon, George W. Bush, Bill Clinton och Barack Obama.


Nuvarade president Donald Trump omges av den karismatiska men också kritiserade teve-evangelisten och framgångsteologen Paula White, med flera andliga rådgivare. 

Tanken på att en svensk statsminister hade en utsedd andlig rådgivare känns rätt främmande i den sekulariserade samtid vi lever i, men hade inte varit helt fel.  















karismatiska och kritiserade tevepredikanten framgångsteologen paula white

Av Krister - 22 februari 2018 15:48



De flesta av oss har nog det gemensamt att vi måste ladda våra iPad och iPhone ofta. Blev påmind om det idag då det blev på tal om att överhettade batteriladdare med anslutningskabel kan fatta eld. Man ska försöka undvika att ha mobiltelefonerna på laddning vid sängen under tiden man sover på grund av brandrisken. Det är väl fler än jag som brukar göra så förmodar jag.

Då själva laddaren känns för het brukar jag dra ur sladden och även till eluttaget. Rätt otäckt om man tänker efter.




Av Krister - 21 februari 2018 10:23



Varför röstar man in ett parti som SD i kyrkofullmäktige då den enda ledamoten inte har infunnit sig hittills på kyrkofullmäktigemötena? Jag kallades till mitt andra fullmäktigemöte som beslutande ledamot igår kväll. Det har uppkommit förhållandevis många vakanser just nu, tjänster som måste tillsättas i församlingen, bland annat en ny kyrkoherde.

 

Turbulensen har skapat frågor och i en viss mån oro och rykten. Som på så många andra arbetsplatser byter vi oftare jobb nu för tiden till förmån för exempelvis personlig utvecklig, yrkeskarriär, restider till och från, men också meningsskiljaktigheter. -  Eller så blir vi överflödiga, men i Svenska kyrkan är det snarare tvärtom, svårt att rekrytera personal med rätt utbildning.

Det finns politiker som uppmanar oss att byta yrke senare i livet som om det skulle vara så lätt som femtioplusare att sadla om i en annan yrkesbranch. 

 




 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards