Alla inlägg under april 2018

Av Krister - 30 april 2018 11:57




Frågan ställs i det senaste numret av Uppsalatidningen, Bil&trafik. Just nu är flest intresserade av fungerande klimatanläggning och eluppvärmda sitsar, enligt KVD:s Sifo-undersökning. Backsensorer, bluetooth-anslutning och adaptiv farthållare är också av intresse. Det sistnämda sökte jag på för att få en uppfattning om vad tekniken handlade om.

Backsensorn är väl den utrustning som jag uppskattar och klimatanläggningen förstås. Farthållaren använde jag mest under mina resor mellan Tierp och Arlanda nattetid då motorvägstrafiken var gles, men jag får känslan av att bilen skenar och farten går långsammare på en del vägavsnitt. Några extraljus i fronten är ju inte fel, men det är mest till för vägar ute på landsbygden.  Eluttag för motor- och cupévärmare är ett måste vintertid.




 




Av Krister - 29 april 2018 22:02




"P-biljetten försvinner. Statens Fastighetsverk inför digital parkering" lyder texten på den solcellsdrivna parkeringsautomaten i Ulriksdals slottspark. Man förväntas knappa in bilens regnummer på tangeterna och så kan man välja mellan att betala via Wi-Fi- eller bankkortbetalning. För att få ett kvitto på köpet ska man välja sms-kvitto eller e-post direkt i automaten, man kan också betala via en mobilapp. Var har vi det enkla och funktionsvänliga i den nya tekniken?


När jag ställde mig här tidigare var det fri parkering med p-skiva i två timmar. Jag frågade min medresenär hur länge vi fick stå där, jag hade just glömt tiden som jag betalat för, men avgiften låg nog på sju och femtio om jag minns rätt. Vad jag kunde se så fanns det ingen uppgift om taxan i skärmen, jag tryckte på sms-biljett, men det hände inget.

Jag har skrivit om det förr, men det enklaste betalningssättet är faktiskt med mynt, det svåra i hanteringen är väl att ha mynt tillgängliga. Funderar på hur den nya tekniken kommer att fungera i fukt och vinterkyla. När det mesta ska vara marknadsanpassat och vinstdrivande lär väl underhållet bli därefter.





 





Av Krister - 28 april 2018 16:09




Strövade runt i Ulrikdals slottspark mot eftermiddagen, kaffet intogs tidigare i Sollentuna idag så jag stod över slottskafét den här gången. Det var en del kafégäster som satt ute trots att det blåste kallt. Slottsparken är populär för bröllopsfotografering, två par kunde vi se idag. - Bilder från eftermiddagen.




               



Av Krister - 27 april 2018 21:50




"Köttproduktionen måste politiseras för det är endast så vi förändrar samhället" löd slutklämmen i en insändare i dagens Metro. I Metros intervju (25/4) med Jonas Sjöstedt fick partiledaren frågan hur mycket kött han äter. - Men frågan som borde ställas var hur han som politiker vill få svenskarna att äta mindre kött, fortsätter insändarskribenten.

Köttkosumtionen är kopplad till klimathotet och man kan inte skriva människor på näsan vad vi ska sätta i oss, men det måste bli enklare att välja det vegetariska, sa Sjöstedt på ett ungefär i intervjuen.

Det är så med sockerkonsumtionen också, vi blir allt fetare och diabetesepedemin har blivit ett världshälsoproblem. Jag tror att vi måste börja med att ställa högre krav på livsmedelsindustrin och våra konsumtionsbeteenden i stort. Kött och ägg ingår i LCHF. Det lär ju vara svårt att avstå helt från kött för mitt vidkommande. 







 

Av Krister - 26 april 2018 23:45




Det har nu framkommit att Tim Bergling tog sitt liv. Jag hade faktiskt önskat honom

samma chans till ett nytt och värdigt liv som artisten Sebastian Stakset fick uppleva när han överlät sitt liv i Guds händer. Pengar och framgång, ära och berömmelse är inte allt. Konsumtion och ekonomisk tillväxt är inte heller meningen med livet och kan inte fylla vårt innersta själsliga behov. 

 

 

 

 

Av Krister - 25 april 2018 22:16




Det är väl märkligt att vit choklad får kallas för yoghurt i naturgodishyllorna i varubutikerna utan att det är någon som gör något åt det? Om detta skriver annfernholm.se  i sin blogg.

Vi konsumenter borde bli bättre på att framföra synpunkter på produkter som inte innehåller det som varubenämningen lovar.






Av Krister - 24 april 2018 19:31





Slog oss ner på Våfflan vid hamnen i Sigtuna igår för en fika. Det blåste rejält med duggregn till och från och luften kändes kylig. Att sitta inomhus med utikt över fjärdens brusande vågrörelser kändes behagligt och avkopplande, lite av ålandskryssning över det hela. Det gick väl sjögång på Ålandshav.

Sådana här dagar förväntar man sig inte att uteserveringarnna är öppna för gäster som trotsar regn och blåst. Varm blåbärsmuffins till kaffet som jag delade med mig av till bordskamraten för att inte blodsockret skulle stiga för mycket. 





          





Av Krister - 24 april 2018 12:53




Blodtrycket låg på 155/85 i förmiddags då värdet mättes på blodcentralen i Uppsala. Något för högt, men trafiksituationen och annat spelade säkert en roll i sammanhanget. Sist jag tappade blod var 2016 i mitten av april på Akademiska.


Eftersom det råder akut brist just nu på min blodgrupp tog jag bilen in idag. Vårtider är influensatider och det påverkar blodlagret med färre blodgivare än vanligt. Förra året blev det många tandläkarbesök i samband med den nya bryggan och då får man ju inte ge blod. Som gåva valde jag ut en "selfiepinne", vad jag nu ska ha den till, jag tycker inte att jag gör mig så bra i bild. 

Nu får man nöja sig med ett enkelt sårplåster mot tidigare kompress med kirurgtejp, det är väl billigare och gör väl förmodligen samma nytta, om man inte blöder för mycket förstås.


Av de sex provrör som fylls hjälper det tre personer och två rör går till forskningen. Jag ställer mig tveksam till dessa privata aktörer eftersom mitt blod går till den vinstdrivande läkemedelsindustrin och dess aktieägare. Landstinget säljer dessutom blodet vi donerar till andra landsting förutom till läkemedelsindustrin. Blodet får inte bli en köp- och säljvara med full respekt för oss som frivilligt och utan krav på ersättning ställer upp som donatorer. Men jag blev tillfrågad om jag gick med på att donera blod till forskning, och fick tänka efter i några sekunder.  - Nu ska jag äta de gula järntabletterna i tjugo dagar framöver.





     









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards