Alla inlägg under december 2016

Av Krister - 31 december 2016 20:36

 

Ett gott nytt 2017 önskar jag dig!



   



 

 

 

 

Av Krister - 31 december 2016 13:46


Surfmängden tog slut igår kväll. Det är i sig inte så märkvärdigt. Problemet var att Telia inte skickade något meddelande om det i mobilen. Jag var in till Teliabutiken i Kista och fick det bekräftat och fyllde på ny mängd och trafiken fungerar nu som den ska. Det kan vara så mycket som påverkar tillförlitligheten, virus bland annat. Sista lördagsfikat för i år intogs i Väsby på ett av konditori i centrum.


Det blåser rejält just nu med milda vindar och elva plusgrader. Det är lätt att man klär sig för varmt. 

Blodsocker 5,6 mmol/L.



Av Krister - 30 december 2016 11:14

 

 

Det blev bara några kokta wienerkorvar till livs för att hinna med morgonmässan igår. Det är inte så ofta som jag har tid att besöka mässorna under torsdagarna. Förutom kyrkoherden och en av församlingsprästerna satt två österoupéer på var sida om mig vid kaffebordet efteråt. Båda av dem hade en ortodox kyrklig bakgrund och akademiska ubildningar gemensamt från Tirana i Albanien och Bosnien, men språken var olika. När jag körde buss en gång i tiden lärde jag mig en del fraser på "jugoslaviska" som man sa då, under rasterna. Det heter väl bosniska nu. Det är alltid kul att överraska med oväntade språkkunskaper. Det är lika med amarinja eller amaringa som de etiopier jag känner uttalar det.  

 

Bild från färjeläget i Östanå utanför Åkersberga igår. Det gick ju bra att sitta ute en stund då det var rätt milt men blåsigt. Räksalladen var suverän.



 




Av Krister - 29 december 2016 22:16

 

Egentligen borde det inte förvåna mig att det är den glömda spisen som står för flest bostadsbränder. Det har informerats mycket om att man ska se till att levande ljus inte får brinna utan tillsyn, de brinnande ljusen står för 3 procent av bostadsbränderna. Och så sängrökningen som står för 4 procent, den klassiska orsaken.

I tisdagens metrotidning stod det att glömd spis orsakar 21 procent av eldsvådor på och runt spisen på grund av värme från plattorna som matfett i en kastrull eller något brännbart. Förekomsten är vanligast i flerbostadshus.

 

Det kan vara lätt hänt att man somnar från något som värms upp på spisen, man kan också av misstag ta fel på platta. Pratade nyligen om att det var en person som lade sina räkningar på spisen för att inte glömma dem, men hur smart är det? En annan person somnade till i onyktert tillstånd och blev vräkt från sin lägenhet för en glömd köttbulle som började ryka i stekpannan med brandkårsutryckning som påföljd.

Här får man tips om att använda en äggklocka som säkerhetsåtgärd för att inte somna från spisen, men en timer inbyggd i spisreglagen är väl inte helt fel. Det ska jag nog tänka på vid nästa spisbyte.

 

 

Av Krister - 28 december 2016 23:25

 

 

Förkylningen tycks bli långvarig, gjorde ett kort långsamt gympass ikväll, brände ungefär ett hundra kalorier under en halvtimme med crosstrainer, cykel, latsdrag och bastu. Vikten låg på 74,7 kilo. Grädde och ingefära i kvällsteet när jag kom hem. Göteborgs smörgåsrån med fullkorn som har ett något lägre kolhydratinnehåll än de övriga sorterna. Kalkon, ostskivor, räksallad och gul paprika.

 

När jag inledde viktresan vägde jag i början av maj förra året 99,1 kilo, men har vägt upp mot 104 kilo som mest trots att jag tränade några gånger i veckan. Det är svårt att gå ner i vikt med enbart träning, det gäller att se över kostvanorna också. Man ska ju förbränna de kalorier man sätter i sig, men det är enligt min uppfattning lättare att gå ner i vikt med lchf än andra dieter, man slipper räkna kalorier. -  Dietisten nämnde att det kan vara svårare för kvinnor att gå ner i vikt än för män med lchf-dieten. 

 

 

Av Krister - 27 december 2016 16:30

 

 

I morse låg blodsockret fastande på 5,9 i vänster finger och 5,2 mmol/L i höger fingertopp. När värdena ligger relativt högt tar jag om provet i ett annat finger i den andra handen. Värdena kan variera rätt mycket. Jag började mäta blodsockret under morgnarna i början av juni 2015 regelbundet i samband med kostomläggningen till lchf. Fick diagnosen typ 2 diabetes i maj förra året. Lägsta nivån fastande har legat på 4,4 vid ett tillfälle och som högst 6,8 mmol/L vid ett annat enstaka tillfälle under morgonen men är ovanliga.

 

Enligt dietisten ska man sträva efter en så jämn blodsockerkurva som möjligt över tid. Det har varit tal om att man kan bli helt frisk från typ 2 diabetes genom kostomläggning och livsstilsförändring främst från dietister, men läkarna har oftast en mer pessimistisk uppfattning och är snabba med att sätta in Metformin. På kostdoktorn.se talas det om så kallad reverserad diabetes genom livsstilsförändring, alltså att bromsa upp förloppet.

 

 

 

Av Krister - 26 december 2016 19:59

 

 

I år har jag skickat iväg två julkort, men fick oväntat julhälsningar innan julaftonen som jag ska skicka tack- och nyårshälsningar till innan nyår är det tänkt.

 

Firade julen hos min syster i Knivsta vilket har blivit något av tradition de senaste åren direkt efter kyrkans julaftonsfirande som blev mitt första firande där. Kyrkorna har mycket verksamhet igång under julen, men midnattsmässa och julotta vid sju är väl inte så praktiskt om man ska besöka båda. Julotta vid sju är okristligt tidigt, jag besökte en senare gudstjänst vid elva.

 

Det blev många Aladdin chokladaskar som jag gav bort i julklapp i år, den bruna asken med mörk choklad var svårare att hitta i butikerna. Ett år fick jag för mig att sätta julgrupper, men det var rätt mycket jobb kring det och jag tyckte inte att jag kom undan så mycket billigare värt besväret.



Av Krister - 25 december 2016 16:41

 

 

När kyrkan anordnar julbord får man räkna med att människor med de mest skiftande bakgrunder kan slå sig ner vid bordet. Fick ett bra samtal med några finländska romer igår efter julgudstjänsten. Den här mannen hade mer sydländska anletsdrag över sig än landsmannen intill som såg mer skandinavisk ut.

 

Det jag fått veta sedan tidigare och fick bekräftat åter är att när ett matbestick hamnar på golvet slängs det direkt  -  om det oturligt nog skulle falla under en gift kvinnas kjol ska tilläggas, inte annars. Bestick tas inte heller med in på toaletten. Eftersom romer i generationer är ett resandefolk har det varit viktigt med hygienen för att undvika sjukdom genom regler som styr eller har styrt deras vardag. Det kanske hade med vattentillgången att göra ursprungligen.


Han kunde också göra sig förstådd med en del av de rumänska zigenska tiggarna på romani. Annars är det väl olika hur de fattiga långväga österopeiska släktingarna blir bemötta av sina egna här uppe i norr. Och så framhölls etniciteten som något utöver, och sådant gillar jag inte eftersom det gör det svårare för dem med samhällsintegrationen. Romer som har anpassat sig genom åren genom familjebildningar med ickeromer i det svenska samhället omnämns nedlåtande för "tattare." 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards