Alla inlägg under augusti 2020

Av Krister - 31 augusti 2020 20:55


Det blev en annan promenadsträcka än den invanda ute vid Löwenströmska sjukhuset i förmiddags. Kartan över Holmen visar på den för mig okända Lilla Kyngans stråk, en stig som leder ut mot badviken Abborrberget med utblick över sjön Fysingen. Platsen känns lite bortglömd och är nedskräpad. Men visst är det vackert.


Idag är det precis tio år sedan jag hämtade ut min metallicsvarta Kia Soul från bilhandlaren i Uppsala. Det som jag är mest intresserad av är livslängden på komponenterna i en bil som rullat så pass långt som den gjort.  Sista besiktningsdag är den sista december, förmodligen tar jag bilen ur trafik tidigare än så.




                 













Av Krister - 30 augusti 2020 22:32



När jag var in på Dressmann i veckan fick jag syn på en nyinkommen collegejacka i 100 procent bomull som föll i smaken. Köpte en liknande med hög krage och hel dragkedja i marinblått tidigare i samma butik, men kragen är för mjuk. Det ser inte så snyggt ut när den viker sig runt halsen. Annars gillar jag just hög krage för att det skyddar halsen, och det gäller också polotröja. 

 

Beställde en jacka även via nätet för några månader sedan, de är svåra att hitta i butikerna i just den modellen. Jag föredrar att handla i butiker eftersom det går fortare än att beställa via nätet och så betalar man direkt i kassan. Snabbt och smidigt.





    










Av Krister - 29 augusti 2020 21:51




Vi kunde inte sitta så länge vid uteborden i Torsåker idag. Regnet kom smygande så vi slog oss ner i växthuset med varsin latte. Jag tog några kanelbullesnittar som faktiskt smakade kanelbulle. Trädgårdskaféet var välbesökt idag, trots den ostadiga väderleken.

Överlag har det varit mycket trafik idag, ställde mig i det röriga Kallhäll centrum som genomgår en modernisering. Jag tycker att det är trångt när man ska parkera bilen med smala passager och inte så tydligt skyltat.




     


 


Av Krister - 28 augusti 2020 21:50



Lämnade in ett antal skjortor, nästan de flesta vita för kemtvätt idag. Ett par ljusblå tunna byxor som skulle läggas upp i benen och tvättas, samtidigt som jag gynnar de samhällsnära tjänsterna. Kan hämta dem i början av nästa vecka. Jag tycker att man kan unna sig den vardagslyxen.


Det har blåst svala vindar med en temperatur som högst på tjugosex plusgrader i direkt solljus. Annars har det väl varit runt sexton, sjutton grader. Jag satt ute med en person på ett äldreboende i någon timme med ett snöre som avgränsade området vid bordet, sedan kändes det för kallt. Man kan fundera över hur restriktionerna ska kunna följas nu när det blir för kallt att sitta utomhus med tanke på smittorisken, men man får väl klä sig därefter för att inte frysa.





Av Krister - 27 augusti 2020 21:07




Besökte vårdcentralen för att träffa en läkare inför den årliga diabeteskontrollen 

halvett idag.

Ifylld blankett för så kallad PHASE-20 -skattningsskala för möjliga läkemedelsrelaterade symtom och en blodsockerkurva över tre dygn. Något större intresse för de ifyllda pappren visade läkaren dock inte. Långtidsblodsockret visade på normala 4,2 och övriga hälsovärden var också bra. Blodtrycket brukar ligga högt, men inte idag. 

Jag brukar få frågan hur jag går till väga med tanke på provsvaret. Eftersom jag tycker att jag har ökat kolhydratintagen något, så trodde jag att långtidsblodsockret skulle ligga på en högre nivå.


Beställde en espresso som jag tror var en macchiato, med det minsta av bakverken som jag kunde hitta i sortimetet på Espresso House, en minimuffins. Det känns lite kallt att sitta ute nu.




   










Av Krister - 26 augusti 2020 12:44



Besökte Stora utsikten i Rosersbergs slottspark med en vidsträckt vy över Sigtunafjärden i förmiddags. Det är första gången som jag slagit mig ner just på den platsen, trots att jag strosat runt i parken under många år. Det var färre besökare i dag än vid tidigare besök, det brukar glesna ju mer man kommer in mot senhösten.


Blev påmind om att jag var in på Norra Djurgården vid Naturistoriska riksmuseet i början på juli. Fick avgiften från Transportstyrelsen på 11 kronor i trängselsskatt. Tilläggsavgiften ligger på 500 kronor så det gäller att man betalar in det blygsamma beloppet så fort som möjligt.



              






Av Krister - 25 augusti 2020 22:43



Det är lätt att falla tillbaka i gamla matvanor med tanke på den kostbehandling jag fortsätter med och som jag ser som en livsstil. Det har ju med att hålla blodsockernivån på en så normal nivå som möjligt. Vi stannade till i Stäket utanför Jakobsberg idag och delade på en Capricciosa med skinka och champinjoner. Jag tog två av de tillskurna tunna bitarna och kände med pizzasalladen tillräcklig mättnadskänsla.


Solen hettade mot ryggen under promenaden på förmiddagen, samtidigt som det blåste svala vindar. Jag försöker komma igång med promenaderna efter benhinneinflammationen och hälsporren. Det är lätt att man slavar under stegräknaren och kör på utan uppehåll för att uppnå prestationerna. Nådde 9372 steg idag.




     



 




 



Av Krister - 24 augusti 2020 21:07



 

Det gick bra tidsmässigt med den tidiga tvättiden och besöket vid middagstid för att få blodprovet ur världen på vårdcentralen, nu återstår läkarbesöket.

Det är sällan som jag kontrollerar oljenivån i Kian, men såg att motorn inte hade dragit några större mängd olja, nivån låg i mitten ungefär på stickan. 


Köpte ett par panelgardiner på Jysk i Häggvik i eftermiddags. De fåtal panelgardiner som erbjuds i handeln numera, om man inte beställer på nätet eller får dem uppsydda.


Besökte kafé Brostugan på Ekerö i närheten av Drottningholm ikväll. Det blåste svala pålandsvindar, på gränsen att man kunde sitta ute mer än en kortare stund,  arton, nitton plusgrader. Ett fåtal gäster hade sökt sig ut.




         








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards