Alla inlägg under december 2023

Av Krister - 31 december 2023 14:54

 

   

Det ovanligt långa och givande samtalet efter mässan på förmiddagen vid kyrkfikat drog ut på tiden. Några kyrkvärdar, musikern och församlingsherden pratade Luther och musik i allmänhet. Jag har fått frågan vid några tillfällen om att ställa upp som kyrkvärd framöver, så jag får se. Det ska fattas beslut i församlingsrådet.

 

I år började mitt pensionärsliv vid fyllda 65. En kommunal arbetsgivare gav mig tillsvidareanställning på två ledsagningsuppdrag jag har åtagit mig under många år. I övrigt har året rullat på utan större överraskningar.

 

 

Så önskar jag er alla åter ett gott avslut på året och ett gott nytt 2024!

 

 

Hämtade Thomas i Svartbäcken som deltog i den eritreanska församlingens gemenskap i Uppsala med gudstjänst och samkväm. Det serverades injera och tårta. Föranmälan, firandet började 19.

 

Mellan fyra, fem minusgrader fick vi stå ut med under dagen och gråväder.


    

                    

   

      

       








 

Av Krister - 30 december 2023 14:14


Årets sista utefika intogs på Kardemumma i Väsby centrum vid middagstid. Beställde en Mango Spicybakelse och en kanna mörkt presskaffe. Lokalen är liten, det fanns ett ledigt bord för oss också.

 

En t-tröja i ett finare bomullstyg kostar 399 kronor på Dressmann. Skaffade en marinblå t-tröja på Stadium Outlet för 199 kronor med en vit

Adidaslogga framtill, jag köper sällan nya träningskläder.

 

Skatteverket skickade en bekräftelse gällande beslut om trängselskatt igår fredag. De skulle ta bort trängselskatten på 9 kronor för november 2023.

Utredningen visar att det har skett en felavläsning och att bilen inte har passerat någon betalstation för trängselskatt. Jag behöver inte betala in summan.

 

Ishalkan har ställt till det i trafiken ikväll. En personbil med släp tog upp halva vägbanan på motorvägen i höjd med Stora Wäsby i norrgående riktning mot Arlanda. Besökte kvällsmötet i Sundbyberg med Jimmy som gjorde sällskap.

 

Temperaturen växlade mellan en minusgrad och en plusgrad och regnblandad snö.

 

 

 

   

 

 

Av Krister - 29 december 2023 21:22


Det enkla kan ibland vara det godaste. Beställde en leverpastejsmörgås till teet på Konditori Fågelsången i Gränbystaden i halvsjutiden i sällskap med R. Det var inte lika halt idag som under gårdagen, vi fick snöblandat regn och tö under dagen.

 

Besökte Akademiska på eftermiddagen, patientsamtal. 

Tankade på OKQ8 i Valsätra, Gottsunda, inköp på Lidl i Boländerna och Ica Kvantum i Sävja på återvägen. Snömodden låg kvar i strängar på gamla Stockholmsvägen mellan Uppsala och Sigtuna. Dagstemperaturen varierade mellan en minusgrad och en halv plusgrad. 

 

 

 


 

 

 

 

Av Krister - 28 december 2023 19:54


 

Om jag inte missminner mig besökte jag Skokloster senast i mitten av juli i år. Förr om åren var macken öppen under vinterhalvåret. Det gick att ta en fika och handla i livsmedelsbutiken. 

 

När vi besökte Skokloster i eftermiddags var macken stängd, men jag växlade några ord med  föreståndaren, förmodligen, utanför butiken. Bokstäverna ovanför dörren skyltar att lokalen inhyser ett kafferosteri. De öppnar till våren.

 

Underhållsarbeten pågår i Sjövillan, det lyste i fönstren. Utöver kransen på kyrkporten var det inte så mycket som påminde om julhögtiden.

 

 

       

 

Latten med pistagebulle avnjöts med T i Strandvillan i Sigtuna stad i halvtretiden. Ett äldre par kom insläntrande med två skällande hundar, vi blev inte långvariga. Regnet föll när vi gick längsmed strandpromenaden och butiksstråket på Stora gatan.

 

På grund av ishalkan ställde jag in besöket i Uppsala ikväll. Mellan minus två grader och plus två, visade termometern i eftermiddags. 

 

 

               



 

 

 


 

 

 

Av Krister - 27 december 2023 17:08


 

Den två timmar långa promenaden i Wenngarn tog på krafterna, jag har tagit igen mig under eftermiddagen. Kylan gör sitt till och så gjorde vi bara ett uppehåll för fikat. Det stramar i lederna.

 

Vi fick en fantastisk fin dag med klar blå himmel. I Wenngarn tillåter de vida öppna åkerfälten skidturer, vilket vi såg idag. De flesta beger sig ut vid halvtolvtiden för promenader med eller utan hundar. 

 

Cykel- och promenadvägen via golfklubben har fått belysning med separat cykelbana sedan jag befann mig i området sist.

Jag fick en julklapp som innehöll "Kvikklunsj kjekssjokolade" så nu bryter jag några bitar när jag är ute på tur.

 

Det blåste västliga vindar, temperaturen höll sig mellan 5 minus och 2 minusgrader och dagsmeja.

 

 

 

               

 

 

 

 

Av Krister - 26 december 2023 18:49


 

Slog mig ner i sällskap på Espresso House i Väsby köpcentrum i halvtretiden, beställde en latte och biscotti och pratade bort en stund. Det var kö fram till kassan på Dessmann, så jag hängde tillbaka det jag tänkte köpa och försåg mig istället med en väggalmanacka och en dagbok inför det nya arbetsåret 2024 på Bokcompaniet.

 

Vänster glödlampa i regskyltbelysningen slocknade för någon dag sedan, skaffade en förpackning om två på OKQ8 i Märsta och bytte ut dem nu mot eftermiddagen.

 

Körde två maskiner på förmiddagen, det var ludd i torktumlaren sedan igår kväll och grannen hade stoppat in tvätten i maskinerna på min tvättid innan jag var klar. 

 

Molnen tätnade tillfälligt vid middagstid, det klarnade åter upp mot eftermiddagen.

Startade upp i 6 minusgrader, temperaturen visade -7,5 när jag ställde bilen i fyrablecket i eftermiddags. Kylan söker sig inåt, så det känns kallt i lägenheten just nu. 

 

 

     

 

 

 

 

Av Krister - 25 december 2023 20:42


Det händer inte så mycket under juldagen. Rusta var öppet, så jag försåg mig med spolarvätska, sköljmedel och en liten skalkniv och uppmärksammade särskilt hur kniven var förpackad. 

 

Besökte Täby på eftermiddagen, tittade till lägenheten, inköp på Ica. Gråmulet och uppehållsväder, temperatur mellan en halv minusgrad och en halv plusgrad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 24 december 2023 23:38


Ställde bilen i halvtolvtiden innan midnatt, sopade och skyfflade undan snön från parkeringsrutan. Det snöar just nu i skrivande stund och temperaturen har stigit till minus fyra grader. Trafiken gick långsamt på motorvägen med återvändande i yrvädret.

 

Hämtade syrrans dotterdotter Milly på Märsta station, pendeltåget var försenat, väntade i femton minuter. Jag firade julaftonen hos syrran i Vattholma och bidrog med några mineralvatten och panettone till kaffet och fick lutfisk på bordet som jag önskade. 

 

Startade upp bilen i åtta minusgrader, -14,5 visade termometern i höjd med Storvreta och klarblå himmel. Ett antal glasflaskor med mineralvatten hade frusit sönder i bilen under natten.

 

Förmiddagens gudstjänst var välbesökt, deltog inte vid julbordet efteråt eftersom jag skulle fira julaftonen i Vattholma. Det blev inget gemensamt firande i Stenhagen i år.

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards