Alla inlägg under november 2017

Av Krister - 30 november 2017 16:52

 

 

Den persiska restaurangen Rumi bar i Solna centrum har fått en ny ägare som namnändrat till Etage. Buffén hade samma utbud som tidigare, smorde kråset där idag med iranska vänner som vi brukar göra emellanåt. Jag uppskattar spenatomeletten med örter kanske mest ur buffén.

 

Gallerian i Solna centrum har generöst med bänkar som man kan slå sig ned på, vilket man inte kan säga om Kista galleria. Att slå sig ner vid ett restaurangbord för att ge vila åt benen utan att konsumera, känns inte riktigt bra. Det är kanske uträknat så för att höja omsättningen.

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 29 november 2017 09:20

När det dimper ner brev från Transportstyrelsen i brevinkastet brukar det oftast handla om avgifter som ska betalas in eller andra krav som förväntas av fordonsägare och körkortsinnehavare. Nu är det dags att betala in en trängselskatt på 25 kronor, jag var visst in till Stockolm en lördagsförmiddag i oktober. Det ynka beloppet ska vara bokfört på Transportstyrelsens konto senast den andra januari nästa år. "Tilläggsavgiften" ligger fortfarande på 500 kronor för en försenad inbetalning, vilket regeringen inte vill ändra på.


 





Av Krister - 27 november 2017 20:22

 

 

Det var först för några månader sedan som jag upptäckte att den högt sittande bromsljusrampen på bagageluckan hade slocknat på Kian. Den beställda delen levererades till verkstden i åttatiden och fick bromsljuset utbytt i eftermiddags på OKQ8. Bromsljusrampen kostade 800 kronor, med arbetskostnad, totalt en tusenlapp. Jag trodde att det bara var några glödlampor som skulle bytas ut för inte en alltför hög kostnad.


Tog en promenad i Sigtuna i eftermiddags och gjorde ett kort besök på Sigtuna Museum, det fanns inte så mycket att se där. Det var fri entré så kan man kan inte ställa några krav. I ett av rummen hade Postnord paketutlämning, alltså i museets lokaler. Det kändes lite märkligt att kliva in i en lokal man förväntar sig museala föremål.



     









Av Krister - 26 november 2017 17:23

 

 

Varje chokladtillverkare att räkna med har en riktig värstingchoklad i utbudet, även så Lindt med sin Excellence 99% cocoa/cacao. Den här chokladen får man tag på i varumärkets butiker som finns bland annat i Täby gallria och Mall of Scandinavia eller så på nätet. En ovanlig choklad som inte finns ute i butikerna.

 

Kolhydratinnehållet ligger på 8g  varav socker 1 gram per 100 gram. Kakan vägar endast 50g och bitarna är tunna. Det som överrraskar är den tätslutande gyllene förpackningen. Smaken är besk och det krävs en hel del tillvänjning för att äta den. Idag bröt jag några bitar och värmde upp chokladen i kokosmjölk. Priset per kaka ligger på 27 kronor.

 


     











Av Krister - 25 november 2017 19:41

Att skriva om sjukdom är väl inte så uppmuntrande. Jag fick en förkylningssmocka igår igen med ont i halsen, hann knappt återhämta mig från den förra för dryga veckan sedan med hosta och rinnande näsa. Den här varianten är nog lindrigare. Det har förmodligen med väderväxlingarna att göra från kyla till värme. Det blir inte så mycket mer för idag, får försöka ta mig ut och gå en stund.

 

 

 

 

Av Krister - 24 november 2017 10:23

 

 

Att det är en svart konsumtionsfredag idag är det väl ingen som har undgått sett till den reklammängd som rasar ner på dörrmattan. Jag hade tänkt mig en köpfri fredag, men jag måste göra inköp i arbetet, så där faller den tankegången. Innan man ympar in en amerikansk köptradition bör man se till sammanhanget.

 

Black friday infaller dagen efter Thanksgiving, och på lördagen dagen efter Back friday, ligger i stort sett det mesta av kommersen nere för en återhämtning i det amerikanska samhället.

 

Det sjuka med den svenska konsumtionshysterin är att krämarna inte tar hänsyn till omständligheter. Konsekvensen blir köpstress och det bränner ut personalen som måste jobba på övertid och tilltaget får även konsekvenser på andra områden som trafikintensiteten ute på vägarna.

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 23 november 2017 16:02

 

 

Besökte diabetessköterskan i förmiddags,  jag hade en ifylld blodsockerkurva med mig från fem dagar i november. Blodtrycket och pulsen mättes, ett blodprov togs för att mäta blodsockret och känseln i fötterna undersöktes. Okej, inom gränsvärdena. Det blev en del prat om kosten förstås, och fick med mig rådet att minska på det röda köttet och börja med fler simpass för att slimma midjemåttet.

 

Egentligen tycker jag att det är lite väl petigt. Det ska vara lönnfetma då, det ordet hör jag inte så särskilt ofta längre. Byxvidden ligger på 33-34, men måttet tas ovanför linningen. Någon typisk gubbmage för män i min ålder har jag inte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 22 november 2017 23:04

 

 

Tog ett spontant simpass ikväll. Det känns så bra efteråt. Entréavgiften ligger fortfarande på hyfsade 55 kronor, vilket beror på att simhallen drivs av kommunen. Det nya är att man får ta med sig hänglås till värdeskåpet, tidigare skulle man deponera en tiokrona som man fick tillbaka då nyckeln sattes i låset. Bastar man innan simturen känns det annars varma vattnet svalare och behagligare. Får se hur kroppen känns imorgon, det är mer ansträngande med simning än gymträning är min uppfattning, jag blir mycket tröttare efteråt efter simningen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards