Alla inlägg under september 2016

Av Krister - 30 september 2016 11:30




Den här veckan har jag avnjutit den nittiofemprocentiga mörka chokladsorten av Blanxart Guayaquil. Chokladen är insluten i plastförpackning vilket bevarar aromen längre. Kolhydratinnehållet ligger på 10,8g varav sockerarter 5,6g per 100g. Fettinnehållet ligger på höga 59,9g vilket tyvärr sätter väl mycket smak på chokladen.  -  Personligen gillar jag de kubformiga chokladbitarna. De ligger bra på tungan mot gommen när man låter den smälta långsamt, innan man börjar tugga, för att kunna bedöma lenhet och konsistens. En bra choklad med hög kvalitet ger en eftersmak i flera minuter efteråt, men som jag saknade här. En rätt tam choklad, men har samtidigt inte den för mörka choklader typiska bittra smaken. Det kan bero på valet av kakao. Kakan väger 100g och ger lite mer upplevelse för pengarna.  -  


Inköpt i butik på Drottninggatan i Stockholm för tre veckor sedan. 





   









Av Krister - 29 september 2016 22:24

 

 

Eftersom jag skulle upp så pass tidigt i morse blev det ingen onsdagsträning efter bågskyttet som är den sista övningen utomhus för i år. Jag ville vakna så utvilad som möjligt. Men däremot blev det ett simpass ikväll. Det är en mer variationsrik skara besökare på badet än på gymmet kvällstid.


 

Eftersom jag har etiopiska vänner och har lärt mig en del ord på amarinja, blev det ett intressant samtal med några etiopier i kväll. Det är rätt oroligt i Etiopien just nu då den politiska falangen Gunder hävdar sina rättigheter. Men i Addis var det lugnt. Har funderat på en resa framöver, men det återstår att se. 

 

 

Av Krister - 29 september 2016 16:31

 

 

Fick en kallelse för medicinsk fotvård i början av september och gjorde mitt första besök hos en fotvårdsterapeut i förmiddags någonsin. Man får ta initiativet själv, det skulle ta över ett år att få det gjort. Det handlar förstås om att jag har fötterna under kontroll då jag dras med typ 2 diabetes. I varje fall såg fötterna fina ut. Jag har hudlossning mellan tårna under vänsterfoten vilket beror på allt detta vattenglötande.

 

Har inte torkat tillräckligt bra mellan tårna och en lila vätska penslades på. Jag skulle lägga papperstussar mellan tårna som motverkar fukt. Och så skulle jag använda en mer djupverkande fotsalva istället för Helosansalvan. Använder olika fotsalvor.

Fötterna glöms ofta bort, men är den kroppsdel som används mest och borde få mer omsorg. Drabbades av hälsporre för några år sedan, vilket gjorde att jag slutade gå i hårda sandaler.

 

 

 

Av Krister - 28 september 2016 21:13

 

 

Skickade i ärende iväg ett guldmynt värderat till två tusen kronor till en mynthandlare idag. Guldpengen skickades i en blå liten vadderad påse, med rek. inrikes för totalt 76 spänn. Lämnades in på Posten, Företagscenter, och levereras av Postnord.  

Numera vet man inte säkert om transporterna går fram efter bolagiseringen, men mottagaren skulle få myntet redan i morgon var det sagt, och det ingår en värdeförsäkring.


Var först ner till Coops paketutlämning, där de sa att de inte skickade guld med post då de inte gav någon ersättning vid förlust. Posten hade inga påsar så jag fick åka tillbaka till Coop för att köpa en sådan.  -  Tänk så smidigt och bra samordnat det var innan den dåvarande statsministern och socialdemokraten Göran Persson lade ner postkontoren. Och vad marknadsliberalt nöjd han måste känt sig efteråt.   -

 

Den fria marknaden med privatiseringar, avregleringar och bolagiseringar inom offentlig sektor skapar mycket oreda och irritation. 

 

 

 

Av Krister - 28 september 2016 11:18

 

 

Molnhimmelns utseende förändras i turbulenta och oordnade luftrörelser som här på bilderna tagna under måndagen i fantasifulla molnkombinationer.

Har svårt att bestämma mig om det är stackmoln, fjädermoln eller böljemoln det rör sig om här. Både och, skulle jag tro.

 

Tog en tur ut till Skokloster som har fått nya bänkar nere vid båtbryggan. I förgrunden kan vi se ett väderbitet fotografi på anslagstavlan som föreställer den nu rivna gula väntkuren, men har inte ersatts av något nytt vindskydd för båtpassagerare. Det var skönt att sitta ute i måndags med promenad, ljuvliga september. 



         



Av Krister - 28 september 2016 09:26

 

 

En av de nya byggnaderna i Vällingby centrum, K-fem är ritad av Gert Wingård och utsågs 2008 till "Världens bästa byggnad för shopping" på World Architecture Festival i Barselona. Jag tycker att byggnaden gör sig bäst i kvällsmörker. Den vita, stora och breda spiraltrappan som hamnade i blickfånget tidigare i gallerian, finns tyvärr inte längre kvar då större butiksytor tycks vara viktigare för kommersen än de arkitektoniska värdena. - Bilder från tisdagskvällen.   



   







Av Krister - 27 september 2016 17:25




I år är det tio år sedan jag tecknade mitt avtal på Sats. Närmare bestämt den första maj 2006. På den tiden bodde jag uppe i det nordligaste Uppland och bestämde mig för Guld- eller Sverigekortet som ger rättighet att träna på varje Satsgym i hela landet. Tanken var då i Gävle och på gymmen i Uppsala. På båda orterna har Satskedjan lagt ner, så det blir i Stockholms norra förorter numera. Satskedjan fryser träningsavgifterna så jag ligger därför fortfarande kvar på 518:75 kronor i månaden. När jag började låg avgiften på 475 kronor.


Igår låg vikten på 78,7kg. Det varierar, i onsdags vägde jag runt åttio ungefär. 

 




 


Av Krister - 26 september 2016 19:16




Har haft tre säljsamtal idag bland annat från ett försäkringsbolag som ville sälja en kompletterande försäkring, de ringer ofta, och från Bonniers bokklubb som inte informerade om i telefonsvararen vad ärendet gällde och vem som ringde upp. Jag fick dessutom vänta innan jag släpptes fram. Jag brukar i regel inte svara utan ringer upp för att själv avgöra om jag vill ta ett samtal.  Det tredje var visst ett låneföretag, Consector AB, som är rätt tjatiga. Ringde Vemringde.se för att få veta.



Jag tycker ändå att säljsamtalen totalt sett har minskat mot vad man fick stå ut med tidigare. Ett mäklarföretag ville värdera min lägenhet och ringde mig i halvåtta tiden på kvällen för ett antal år sedan nu. -  Och så krävs det en motprestation förstås för att få lugn och ro genom att ansluta sig till nix-tjänsten, om det nu är till någon hjälp. Det finns också en app att ladda ner. 

 

De är ofta de äldre och svagare i samhället som blir lurade av oseriösa telefonförsäljare, vilket den fria marknaden inte tar någon hänsyn till. Det var allianregeringen som lättade på reglerna för telefonförsäljning via det mobila nätet. 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards