Alla inlägg under februari 2017

Av Krister - 28 februari 2017 16:50




Man kan fundera över hur det här med matregler kring livsmedel tillämpas inom islam. Mina iranska vänner sa att det gick utmärkt att äta vildsvin men inte tamsvin i Iran, vilket kunde bero på okunskap hos befolkningen. Annars så finns det en lista över vad som ses som "halal" - tillåtet, eller "haram" - förbjudet, på sajten islamiska.org och islamportalen.se

Rätt mycket att hålla reda på som religiöst praktiserande muslim.

 - Inom den kristna läran är det så mycket enklare. 1 Korinterbrevet v.10:23: "Allt är tillåtet  -  men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet - men allt bygger inte upp". 1 Korinterbrevet v.31."Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära".


Jag tycker att det är nog med att hålla reda på kolhydraterna och sockret i det man stoppar i sig. 






Av Krister - 27 februari 2017 16:36



På tal om övergivna, eller delvis ödsliga platser med outhyrda affärslokaler, besökte vi Veddesta köpcentrum idag som ligger beläget mellan Kista galleria och Vällingby centrum. Det är rätt svårt att hitta dit, sista jag var där var väl för sådär fyra år sedan då jag beställde något på Daisy´s som nu är nedlagt. Tidigare ägare har inte ens plockat ner skyltarna till gatuköket. I ett av skyltfönstren i gallerian meddelades att butiken hade flyttat till Vällingby centrum. Att det var skräpigt på golven gjorde inte intrycket bättre. Nu hade visst något som hette Matmissionen flyttat in i en av lokalerna, en lågpriskedja där man skulle vara medlem för att köpa billigt. Bilder från idag.


       




Av Krister - 26 februari 2017 08:15

 

 

Kortavläsarna på Preems automatstation i Täby kyrkby var behäftade med ett tekniskt fel igår eftermiddag, tekniken krånglar relativt ofta på Preems stationer över tid. Jag har varit kund hos Texaco sedan i början av åttiotalet för att senare övergå till att bli kund hos Preem i samband med ägarbytet.

 

På grund av opålitligheten har jag nästan helt övergått till att tanka på OKQ8. Eftersom nålen var nere på reserven fyllde jag på hos närliggande konkurrenten CirkelK. OKQ8 låg för långt bort. CirkelK låter som Cirkelkaffe, Coperationens gamla välkända varumärke som köptes upp av Gevalia. Jag föredrog Statoil med den fina loggan. 

 

 

Av Krister - 25 februari 2017 17:57


Hämtade mina iranska vänner på Arlanda i eftermiddags. Tänk om sjukvården hade varit lika effektiv som parkeringsvakterna som med stor iver bötfäller bilister som har syndat några minuter över parkeringstiden. Vilken sjukvård, adjöss med de långa köerna på akuterna!  En timme är lite väl i underkant. Däremot är avgiften på 80 kronor för en timme i överkant. 

 

Har fått några stenskott i rutan idag också, det är ett sådant väglag nu då stenar fastnar i däckmönstren.  Bild från idag.



 

Av Krister - 24 februari 2017 20:45



Det absolut enklaste sättet att betala en parkeringsavgift är med mynt. Svårigheten ligger i att ha mynt tillgängliga. Annars är hanteringen hur enkelt som helst. Det kan sällan gå fel. Det är marknaden som manipulerar oss att tro något annat då det medför merkonstader för kontanthantering.


Den parkeringsautomat jag använder en gång i veckan har myntbetalning slopats. Jag betalade med mynt när inte kortavläsaren fungerade tidigare. Idag fungerade inte kortavläsaren, alternativet var att betala via sms med en fakturaavgift på 25 kronor. Alltså dubbel parkeringsavgift. Man kan förstås också ladda ner en app. Det slutgiltiga alternativet var att ställa sig på en annan parkeringsplats längre bort, vilket jag gjorde. Det tog en kvart i väntetid att komma fram via telefon till parkeringsbolaget Protectus för att kunna felanmäla utrustningen, men då hade jag redan sökt upp en annan parkeringsplats så det blev ingen anmälan.




 




Av Krister - 24 februari 2017 13:13



Fick min fasta brygga installerad i överkäken nu i förmiddags på Folktandvården. Permanent är den väl egentligen inte då jag ska känna efter hur den sitter och med färganpassning och annat. Eftersom karenstiden går ut för högkostnadsskyddet innan nästa behandling, betalade jag 4 235 kronor idag. Det är inte så bråttom, och jag hade räknat med den dubbla kostnaden. 

 

Klippte mig nu vid middagstid för tre hundra kronor och fick håret tonat för lika mycket.  Har faktiskt aldrig tonat håret tidigare, så jag föll för fåfängan den här gången. Det är bättre med toning än färgning, det ser inte så konstlat ut. 

 

 

 

Av Krister - 23 februari 2017 16:40


Gick snabbt igenom klädbutiken på Thun´s i Faringe i eftermiddags och tog en lax- och räksallad med sega risnudlar i restaurangen. Jag hoppade över det mest kolhydratrika innehållet i salladen som nudlarna, men majsen gick ner idag då jag inte tänkte mig för. 

 

Borden brukar ofta vara upptagna, men inte just idag. Egentligen är jag inte så förtjust i kall mat om det inte är varmt ute. Det smakar inget direkt. Vitlökssåsen var upphälld i en äggkopp, lite ovanligt.  -  Några vägavsnitt med landskapsbilder från Almunge i bild. Vacker blåsig dag, men kallt och kring nollan.


     

 

 

Av Krister - 23 februari 2017 11:56



Kroppsvikten låg i går kväll efter det sena träningspasset på 76,9 kilo. Blodsockret fastande 5,1 mmol/L under morgonen, i morse 5,4 mmol/L . -  Läste nyligen i ett två år gammalt exemplar av Vårdguiden där det i nr.2 2015 stod att " diabetes 2 behandlas i första hand med livsstilsförändringar, men ibland kan man behöva komplettera med läkemedel i tablettform, och om det inte räcker, med insulin."


"I första hand" låter ju riktigt bra, men min läkare var väldigt snabb med att skriva ut Metformin som jag inte har hämtat ut. Har inte tagit tabletter alls. Däremot pratas det om viktnedgång och livsstilsförändringar vilket är helt rätt, men inte om vikten att hålla nere på kolhydrater som förvandlas till socker. Tandhälsan med täta besök hos tandhygienist har inte nämns på VC heller. Man ska som diabetiker vara noga med munhygienen.  Däremot har det varit särskilt bra med omsorgen kring ögonen med ögonbottenfotografering,  men fötterna fick jag själv göra påtryckningar för att få en tid för medicinsk fotkontroll som ska göras en gång om året.





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards