Alla inlägg under oktober 2019

Av Krister - 31 oktober 2019 22:46

 

 

Det har varit strömlöst i några timmar i kväll i vissa områden i Märsta, så jag passade på att besöka en kompis under tiden det pågick. Lämnade in Kian på Däckia och fick fyrhjulsmätningen genomförd för 1 350 kronor. De tog en hundralapp i avgift utöver, det var fastrostat och måste värmas loss.

 

I norra Uppland tog de i början av förra året 640 kronor för en framvagnsjustering. Priserna varierar geografiskt stort var man får jobbet gjort.  

Nu stressades beslutet fram eftersom det inte fanns någon tid för framvagnsinställningen på däckfirman fort nog som jag annars brukar anlita. Famvagnen hade rätt stora vinkelavvikelser som måste rättas till och det känns olustigt när man vet att det sliter på de nya däcken.

 

Det som var bra var att jag fick det gjort rätt snabbt, men jag måste lämna ifrån mig Kian under förmiddagen.



 



Av Krister - 30 oktober 2019 12:46

 

 

Fick kontrollbesiktningen gjord på förmiddagen, men återkommer med det när det mesta är avklarat. Lägger in bilder från gårdagens promenad vid Löwenströmska. Grusvägen som leder ut till Shell-macken parallellt med motorvägen, breddas just nu i etapper. I vilket syfte återstår att se.


Det såg ut att bli snöblandad väderlek på morgonen med snöflingor som låg tillfälligt kvar på den frostbitna marken, men det klarnade upp. Vackra omgivningar ute på golfbanan Wenngarn vid middagstid. Det kändes rätt tungt att gå på den fuktiga mjuka gräsmattan längre sträckor. "Väntkuren" på utsiktsplatsen överraskade, det finns alltid någt nytt att upptäcka. 




                         







Av Krister - 29 oktober 2019 22:59

 

 

Vi har fått säsongens första frosthalka med några enstaka plusgrader utanför Arlanda nu ikväll. Just nu visar displayen i bilen en plusgrad, luften känns råkall och kryper liksom in i kroppen.

 

Bilreparationerna fortsätter. I eftermiddags var det dags att ta itu med höger främre yttre styrled som glappade. Det brukar det bli ombesiktning på. Lämnade in bilen åter på OK-verkstaden, något över tusenlappen kostade det den här gången. Nu är det fyrhjulsmätningen som återstår. Fick en tid om några dagar, men kontrollbesiktningen måste göras innan, så jag får höra vad besiktningsmannen säger. Det sliter mer på däcken om framvagnen inte är rätt inställd.

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 28 oktober 2019 19:43

 

 

Det blev bara några rader igår kväll, tröttheten gjorde sitt till. 

Blixtlåset gick sönder förra säsongen i den tunna dunjackan inköpt på Dressmann för några år sedan. Kedjan borde väl hålla längre än tyget, kan jag tycka. 350 kronor tog skräddaren för att sy på en ny dragkedja i jackan, tog en halvtimme. Jag tycker att det är värt pengarna, det känns onödigt kasta en i övrigt hel jacka.

 

Bilen ska besiktas om några dagar, så jag gick över motorrummet idag med såpvatten som jag sprejade försiktigt över ytorna för att få det lite renare från vägdamm.



        





Av Krister - 27 oktober 2019 23:38





Minst två personer sköts i natt till döds vid en studentfest i Greenville ett par mil utanför Dallas i Texas.

Samtidigt härjar den så kallade Kincade-branden i fyra dygn norr om San Francisco. www.expressen.se/nyheter/flera-brander-i-kalifornien-50000-har-evakuerats/


 






Av Krister - 26 oktober 2019 19:51





När jag kände att det började fastna lösa partiklar liknande vägdamm på fingrarna efter greppet om rattringen i Kian, förstod jag att ytmaterialet blivit nedslitet. På det mest utsatta stället löste jag det med att vira tennisracketlinda som fungerat hyfsat i över ett år. Men det ser inte så snyggt ut.


Igår skaffade jag ett rattöverdrag från Biltema som utlovar bättre grepp, känns svalare på sommaren och varmare på vintern. Jag tycker att kransen känns lite klumpig och tjock att greppa, men är kanske en vanesak. Det ska finnas rattöverdarg i skinn också, och borde kännas tunnare i greppet.

Jag kanske löser det på ett annat sätt framöver, men det får duga så länge.






   




Av Krister - 25 oktober 2019 22:14





Besökte Gottsunda köpcentrum igår kväll för att konstatera att optikerbutiken upphört, Eyez Optik. Har tänkt mig ett par nya glasögon, antingen med progressiva glas som inte har någon styrka nertill eftersom jag har supersyn på nära håll, men desto sämre syn på längre avstånd.


Problemet uppkommer varje gång jag ska läsa, då måste glasögonen av eller låta bågarna halka ner något på näsryggen. Frågade i ett antal butiker om det gick att kapa glaset så synfältet blev smalare upptill, då skulle jag kunna undvika de progressiva glasen helt genom att titta ner under bågarna när jag läser. Det borde rimligen finnas en optiker i närheten som kan slipa till glasögonlinserna efter mina önskemål. Jag får söka vidare.

Synsam hade i en av butikerna det högsta priset på de progressiva brillorna som skulle kosta uppåt tio tusen kronor för ett par med hyfsat bra kvalitet.






Av Krister - 24 oktober 2019 21:16





De främre fjäderbenen på Kian byttes ut i dag på OK-verkstaden, nya Sachs-stötdämpare och spiralfjädrar. Spiralfjädrarna hade gått av på båda fjäderbenen. När något brister brukar man kunna höra oljud, men det har det inte gjort från framvagnen.

Däremot har bilen gått ryckigt i flera år utan att jag fått veta vad det berott på från verkstäderna. Har undvikit obehaget med att möta med kopplingen när motorn har legat på lägre varv för att uppnå ett så friktionsfritt gaspådrag som möjligt. I och med stötdämparbytet har alltså obehaget försvunnit helt.


Blev erbjuden en privat lånebil den här gången också, men det blev ingen idag heller.

Fick däremot oväntat bilen tvättad både ut- och invändigt. Totalsumman hamnade på nästan nio tusen kronor, så det var det väl värt.

I bild fjäderbenen som hängt med i över 52 000 mil.





   





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards