Alla inlägg under oktober 2021

Av Krister - 31 oktober 2021 21:27




Övergången till normaltid brukar sällan ställa till problem längre. Mobilerna ställer om per automatik liksom displayen i bilen och så ringer jag Fröken ur 90 510 för att känna mig helt säker.

Pendeltågsavgången mot Odenplan på morgonen idag gick bra, inget spårspring eller banarbeten som ställde till det tidsmässigt. 

Beställde en delad pizza i Stäket på sena eftermiddagen. Vi satt ute, den sista dagen i oktober. Det är hög tid för båtupptagning och vinterförvaring.


Kvällsmässa med konfirmander och nattvard. Jag brukar läsa Kyrkoårets bibeltexter i mobilen under gudstjänsterna, men prästerna uppmanar oss i regel att söka i psalmböckerna vilket tar längre tid.



   








Av Krister - 30 oktober 2021 22:17



Besökte den årliga Faddergalan i församlingen Arken ikväll och lyssnade på de för tillfället inbjudna gästartisterna Ingemar Olsson och Ketty Demeter. Såg skymten av Hannah Graaf och hennes son i förbifarten. Hannah skrev om den kommande galakvällen i det senaste blogginlägget.

Snabbmat på McDonalds vid Kungsängens handelsplats efteråt, jag tycker inte att det är läge för kakbuffé så sent som halvnio.

Tog lördagsfikat i Ed på förmiddagen.


Det är inte så särskilt kallt, temperaturen visade på tretton plusgrader vid middagstid, men fuktigt och dimma nu mot kvällen.



       






Av Krister - 29 oktober 2021 12:36




Lämnade en person i min vänkrets på Arlanda i morse som skulle ta flyget till Turkiet. B kom inte iväg till Finland, men några vänner har väl landat på Kap Verde nu skulle jag tänka mig.

 

Själv har jag inte så högt flygande planer. Tvättade bilen på OK i Säby utanför Uppsala i snabbtvätten. Inköpen i Häggvik, Coop och Ica. BK i Väsby. Nästan trettiofem mil har jag tillryggalagt hittills innan jag gjort mitt för idag.




          








Av Krister - 28 oktober 2021 16:29



Tröttheten kom hastigt över mig igår kväll, det blev inget blogginlägg. Tog pendeltåget från Märsta till Sollentuna för endagarsting med fyra förhandlingar varav två överläggningar igår.

 

Sigtuna kommun har äntligen installerat en blå parkeringsautomat vid stationsbyggnaden i Märsta sedan en vecka tillbaka. Kvitto fås via sms eller e-post. Avgiften ligger på en tjuga per dygn, vilket kan låta rimligt för sådana som jag som sällan tar kollektiva färdmedel mer än uppskattningsvis fem, sex tillfällen under en månad. För vardagspendlaren som ställer bilen på pendlarparkeringen blir det förstås en annan månadskostnad utöver månadskortet.


Idag fyllde jag tanken med 95 oktanig bensin på OKQ8 för över åttahundra kronor, så nu är den gränsen uppnådd. Det har varit mildväder med över tretton plusgrader och spridda regnskurar. Det inbjöd inte till någon längre promenad.







 









Av Krister - 26 oktober 2021 20:40


 

Det tog tid att få det nya säkerhetsbältet på plats på förarsidan i Opeln. Startade upp en halvtimme innan nio inför verkstadsbesöket i Väsby, arbetet kostade en tusenlapp. Passade på att fylla på reskassan med några hundralappar i spärren vid buss- och pendeltågterminalen i Väsby, men kortavläsaren fungerade inte i luckan. Jag hade kontanter på mig så det gick vägen den här gången.


Sammankallades till församlingsrådet ikväll. Ett beslut togs om nya ljusbärare till kyrkorummet och en smed kontaktatades för utformingen.

Fick ett bevis från Stiftsstyrelsen avseende kyrkovalet och gratulerades till mitt uppdrag som förtroendevald i Svenska kyrkan som ledamot i Kyrkofullmäktige.


Vid vissa väderomslag får jag sveda, en brännande känsla i huden vilket jag fick över natten, sömnen blev lidande av det.







Av Krister - 25 oktober 2021 20:54


 


När bilister ropar efter sänkt skatt på drivmedel och höjda reseavdrag kontrar regeringen med ett förslag, om det genomförs, att reseavdraget i deklarationen ska ersättas med en "färdneutral" skattereduktion. Tanken med förslaget är att fler pendlare ska få en skattelättnad jämfört med dagens system. I det liggande förslaget föreslås att skattereduktionen ska vara 5 kronor per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg. Skattereduktionen ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.


Regeringen huvudsakliga syfte med att ändra reseavdraget är att stärka statsfinanserna. Det blir mindre kvar i plånboken för den bilburne som måste ta sig till jobbet under obekväm arbetstid och med långa avstånd.


www.privataaffarer.se/reseavdraget-i-deklarationen-foreslas-andras/







Av Krister - 24 oktober 2021 22:37




SL stängde ner pendeltågstrafiken mellan Upplands-Väsby och Ulriksdal på grund av banarbeten i helgen. Det innebar att jag kom tjugo minuter sen in på gudstjänsten i närheten av Odenplan, och en timme försenad till ett besök jag hade bokat på eftermiddagen. Tre försenade ersättningsbussar hämtade upp på bussterminalen i Väsby och så en kortare promenadväg från ändhållplatsen till Ulriksdals station för vidare resa mot Cityterminalen. Och samma visa på återresan med trängsel på de två korta ersättningsbussarna.


Besökte kvällsmässan i Märsta där en av kyrkomusikerna avtackades med prinsesstårta efteråt.






   












Av Krister - 23 oktober 2021 23:06




Termometern visade på nångon enstaka minusgrad när jag ställde bilen för kvällen. Föreningen har installerat nya eluttag med timer som känns ovant att använda. Jag vet heller inte om uttaget för motor- och kupévärmaren fungerar. När parkeringsdäcket renoverades under förra vintersäsongen hade jag inte tillgång till elstolpe.


Gjorde mitt första besök ikväll i den snart ett år gamla Lidlbutiken i Sigtuna Stadsängar som är den 200:e svenska butiken. Fastigheten består av träfasader och avviker arkitektoniskt mot andra typiska köplador i samma livsmedelskedja.

Blåbärspannacotta i bild från fikat i Ed på förmiddagen.







 






 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards