Alla inlägg under april 2022

Av Krister - 30 april 2022 15:31




Vi tog lördagsfikat i villa Ed på förmiddagen, sötsyrlig svartvinbärspannacotta till

latten. Middagstemperaturen visade på runt femton plusgrader, vi sitter fortfarande inomhus vilket beror på pollensäsongen. Ett fåtal gäster vid tillfället, det blir lätt stimmigt så det kändes bra.

Köpte en påse blomjord till att börja med och gräsfrö på Plantagen på återresan mot Märsta. Rensat ogräs nu på eftermiddagen, burit till komposten.


Återkommer om kvällens valborgsmässofirande i ett senare inlägg, så jag önskar dig en fortsatt trevlig valborg.





   




Av Krister - 29 april 2022 16:38




Gick in på mitt Swedbankkonto för att se om jag blivit drabbad av driftstörningar i samband med en uppdatering av bankens system. Bankkunders konton visar på minus. Såg att mitt saldo visade på minus 890:99 kronor. Men det finns personer som har fått avsevärt högre minussiffror än så på sina saldon i banken.

 

Tog en tur ut till utsiktsplatsen vid Oxundasjön ikväll som ligger i Upplands-Väsby kommun. Inte så långt från Löwenströmska sjukhuset. En promenad i omgivningarna och stannade framför en älgko som hindrade framfarten.

 

Snabbmat på BK i Rosersberg, tankade OKQ8. Minipriset når upp till 21,76 kronor litern för den 95 oktaniga bensinen.

 





     




 

Av Krister - 28 april 2022 22:19




Besökte Folktandvården i Väsby och fick resterna av tandroten uttragen på förmiddagen med bedövning. En tillfällig onödigt kostsam protes som sitter obekvämt, men det blir en nödlösning tills såret läkt ut. Tog eftermiddagen ledigt så jag fick vila, men deltog i församlingsrådet på kvällen. Fortfarande lite vimmelkantig, men bedövningen hade avklingat.

Klippte ner de tre Ingridbergmanrosorna vid uteplatsen på eftermiddagen, det är tid för det nu när björklöven börjar spricka ut. Grävde upp en av rosorna med rötterna.


Det har inte varit någon värme idag heller, vinden kändes kall och temperaturen nådde mellan tio och tolv plusgrader.






Av Krister - 27 april 2022 21:51




Det har inte hänt så mycket utöver en timmes promenad i Rosersberg, rörelserna i benen kändes tyngre i den kyliga luften idag, lederna stramar och tar mer på orken, men det gör inte ont. Besökte ett äldreboende på eftermiddagen och  församlingsmötet ikväll med en kortare predikan, bön och lovsång.

Inköp i Ica Kvantum på eftermiddagen och Lidl halvtimmen innan stängning. 


  



 








Av Krister - 26 april 2022 22:40





Förr om åren lämnade jag inkomstdeklarationen i Skatteverkets brevinkast på vägen hem från Uppsala när det passade tidsmässigt under dygnet. Jag har inte sett att den servicen finns kvar i år. Skattekontorens öppettider begränsas till vardagar mellan 10-16. Det innebär att arbetar man dagtid kan det bli en utmaning att lämna blanketten i tid för oss som pappersdeklarerar. Postade brevet för första gången till Skatteverket frankerat med 52 kronor i porto på Ica Kvantum i eftermiddags.  


Gick promenadrundan i Rosersbergs slottspark, men det blåste kallt idag. Besökte Biltema i Brunna park, Upplands-Bro, efteråt.







         











 

Av Krister - 26 april 2022 21:02





Opeln blev godkänd vid Bilprovningens kontrollbesiktning på förmiddagen. Det är mer regel än undantag att mina bilar måste efterkontrolleras och kostade den här gången 589 kronor. Tvättade bilen i söndags och så invändigt igår kväll, luftade däcken samtidigt. Besiktningsmannen påtalade att de främre spiralfjädrana var dåliga och borde egentligen bytts samtidigt med bromsskivorna förra året.

Det mesta handlar om pengar och det man är beredd att lägga ut för att köra trafiksäkert tills det är dags igen.

 

Kilometerräknaren slog om till tjugo tusen mil igår, det innebär att jag räknar med att nästa service infaller i juni.






 





Av Krister - 25 april 2022 21:44




Idag påminde Easypark om att jag hade ställt bilen i stadsdelen Gränby på onsdagskvällen den andra februari i år. De skickade en faktura på 34,58 kronor. Jag betalade via sms 9,58 kronor och blev förvånad över att avgiften var så pass låg. Nu först ser jag att det tillkommer en avgift för pappersfakturan på 25 kronor, om man inte väljer ett annat sätt att betala avgiften. Räkningen ska betalas inom FYRA DAGAR. Det framgår inte vad det kostar om pengarna kommer in efter angivet förfallodatum.

 

Det lättaste sättet att betala avgiften var med mynt. Inga mellanhänder som medför extra avgifter och pappersåtgång i miljöhänseende.


Försökte göra något åt det spretiga rufsiga håret hos syrianerna på sena eftermiddagen. Det gick undan med saxen, och jag fick behålla det tunna håret jag har kvar på hjässan.







    




Av Krister - 24 april 2022 22:10




Vi kom överens om ett besök i Kista på förmiddagen för gudstjänstfirande. Rätt välbesökt, uppskattningsvis runt femtio deltagare, tog kaffe efteråt. Satte oss ner en kort stund på biblioteket i gallerian.

Det har blåst kalla vindar idag med uppåt tolv plusgrader. Krattade löv på uteplatsen som jag bar till komposten på eftermiddagen och har vilat utöver det.


Tvättade bilen på OKQ8 i Säby, Uppsala i åttatiden nu ikväll. De fyra tvättbåsen var upptagna så jag fick vänta på min tur. Tog snöborten med långt skaft och snöskyffeln som förvarades i bilen över vintern, sladden till eluttaget, med mig in.






 









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards