Alla inlägg under april 2022

Av Krister - 15 april 2022 17:07



Årets långfredag kom oväntat att leda mig in på en ekumenisk Korsvägsandakt, vilket innebär en promenadsträcka från Valsta kyrka till Katolska kyrkan i Märsta med psalmer och bibeltexter som lästes på utstakade platser längsmed vägen. Sol och klarblå himmel förhöjde upplevelsen.

Besökte förmiddagsgudstjänsten i Svenska kyrkan och avslutningsvis eftermiddagsgudstjänst i Katolska församlingen. 

 

Tog en motionsrunda nu ikväll i Ängsjö friluftsområde, Järfälla. Snabbmat på BK i Väsby. 

 




    



 





Av Krister - 14 april 2022 22:46



Vi klarade oss undan regnet på förmiddagens motionsrunda i Rosersberg, ingen värme, uppåt 5 plusgrader och grådis. Det var trots vädret rörelse i parken, en och annan hundägare och ett mobilt hunddagis med bussen uppställd på parkeringsplatsen. Köpte påskgodis på Lidl till barnfamiljen med persiskt ursprung som jag umgås med, och beställde pannkakor på Biltema i Bredden efteråt. Köpte Biltemas spolarvätska som jag brukar späda ut nu när det blir varmare.


Besökte skärtorsdagsmässan med nattvardsmåltid i min lokala församling som började 19. Jag räknade till elva besökare med personal inräknad.



 

             






Av Krister - 13 april 2022 22:27

 


Det känns att våren är på intåg, dagstemperaturen nådde 11 plusgrader när det var dags att lämna Fysingens naturreservat vid middagstid. Så här års brukar strövområdet översvämmas, vi vände på ett avsnitt för att undvika genomvåta skor. De två fritidsfiskarna i roddbåten lät uppspelta vid badplatsen, det nappade på bra idag. Det är en rätt ovanlig syn med fiske i arbetsveckorna.


Vi promenade i det gamla förfallna sjukhusområdet vid Löwenströmska och Holmens gård med utsikt över Fysingen.






          

 











Av Krister - 12 april 2022 21:48



Gårdagens sena träningspass kändes i kroppen under dagen med trötthet, men ingen nämnvärd träningsvärk. Det utgjorde inget hinder för ett besök i naturreservatet Lillsjön-Örnnässjön i Upplands-Bro på eftermiddagen. 11 plusgrader, värmande vårsol och säsongens första vitsippor.

 

Idag fångade jag tegelbyggnaden i bild som beräknas öppna nu till sommaren med bland annat kaféverksamhet vid badet.



     





Av Krister - 12 april 2022 11:55



Lämnade in bilen för byte av bromsskivorna, bromsbeläggen och de två spiralfjädrana på bakaxeln i nioblecket. Det känns bra att det är gjort, men hade inte räknat med ytterligare ett verkstadsjobb direkt inpå.

 

Beställde tid för besikting samtidigt. Det fanns gott om lediga tider framöver att välja på, blev lite förvånad över det. Mot vårkanten brukar det vara fullt upp med fordon som ska besiktas inför sommaren.



 

De nya ventilerade bromsskivorna. Nu har det gnisslande ljudet från bromsarna tystnat.

  

  

 De gamla spruckna skivorna. Bromsbeläggen var också kraftigt nedslitna. 


 

Latte med croissant under tiden jag väntade.


 

Det nya dörrstoppet på förarsidan. Nu knäpper det inte längre i dörrarna när de öppnas och stängs. Det är en utmaning när det gäller reservdelar till äldre bilar, men just dörrstoppar finns fortfarande att beställa.







 




Av Krister - 11 april 2022 23:09






Det var ovisst om vi skulle göra ett besök i simhallen i eftermiddag, jag hade packat väskan, men det blev inget av med det idag. Besökte Arninge handelsplats för inköp, beställde en Grand Chicken Sandwich på Max för att få variation.


Gjorde ett träningspass på Sats i Bredden ikväll. Vad jag kan se här med hjälp av sökfunktionen, tränade jag senast den 21 november 2019, så det är ett tag sedan nu.

Några kilo i viktuppgång, det kom inte som någon överraskning. Eftersom jag går rätt långa sträckor vid två, tre tillfällen i veckan, är det styrketräning som jag inriktar mig på.







 







Av Krister - 10 april 2022 22:40




Besökte församlingen på hemmaplan i förmiddags, en kortare promenadväg. En grupp med funktionsnedsättning sjöng i gudstjänsten. Traditionell predikan med Palmsöndagens årgångstext som utgångspunkt. Jag tog inget kyrkkaffe efteråt vilket bror på stämningsläget. Jag tycker att man ska besöka gudstjänsterna i den mån man har möjlighet som invald ledamot i Kyrkofullmäktige och församlingsrådet.


Gjorde inköp i Märsta centrum och i Bredden senare på eftemiddagen i ett annat ärende. Temperaturen steg över 9 plusgrader, ytterkläderna av och på för att undvika svettningar.




Av Krister - 9 april 2022 22:37





De dubbfria vinterhjulen får sitta på till i mitten av maj, vintern har av erfarenhet genom åren slagit till i april med full styrka. Marksnön låg kvar då jag startade upp på förmiddagen. Bilder från lördagsfikat i villa Ed med utsikt över det vintriga landskapet. Temperatur kring nollstrecket, molntäcket lättade mot eftermiddagen. Gjorde ett kortare ärende i Häggvik.


Besökte den eritreanska gudstjänsten i Uppsala mot sena eftermiddagen med lovsång. En inspirerande predikan på svenska som tolkades till tigrinja.  







   





 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards