Alla inlägg under augusti 2016

Av Krister - 31 augusti 2016 17:23


Klippte häcken på uteplatsen i eftermiddags. Brudspireorna och så Schersminen som ser risig utDen behöver förmodligen beskäras rätt hårt i år för att blomma nästa säsong.

 

Två gulblommiga klätterrosor Golden Shower och den ljusröda doftande Fragrant Cloud, är säsongens tillskott och en Clematis. Den gula klätterrosen blommar just nu för andra gången.

 

Det här med växter har nog lite med åldern att göra, för mig är det terapi. När jag hade balkong var intresset inte så stort.

Min ena granne låter föreningen klippa gräsmattan och den andre har slagit upp en stor altan men sparat en liten gräsbevuxen plätt. Grannen innan använde uteplatsen och gräsplätten till hundrastgård.



 

 



Av Krister - 31 augusti 2016 12:03

 

Besökte Folktandvården nu under morgonen och ska väl inte trötta ut er få besökare med mer än att det gällde en tand- och rötgenundersökning. Ett enstaka hål ska lagas och lite annat framöver innan bryggan kommer på plats. 355 kronor kostade besöket när

 

Försäkringskassan hade gått in med 505 kronor av totalbeloppet.  - Jag har inte haft hål i tänderna på flera år, och det känns lite märkligt att min privatpraktiserande tandläkare  inte sa något om det i våras. Det är en nyutbildad tandläkare jag går till nu, och nya kvastar sopar bättre än gamla, påstås det. Jag har väl inte varit den bästa på att vårda tänderna då jag var yngre så det får jag sota för nu. Jag äter nästan inget socker alls och dricker mycket vatten, men det hjälpte tydligen inte den här gången.

 

 








Av Krister - 30 augusti 2016 08:40





Det slarvas uppenbarligen en hel del med förankringen av lasten på yrkesforden ute på vägarna. Det ska gå så fort allting, forceras fram. Igår eftermiddag var jag tvungen att göra en kraftig inbromsning med undanmanöver på motorvägen i höjd med Glädjens trafikplats i Väsby, söder om Arlanda. Turbulensen i den kraftiga motvinden drog med sig löst byggmaterial från lastbilsflaket framför mig som hamnade på vägbanan. En lastpall och lösa träplankor. En bilist stannade till i vägrenen och kollade däcken. Jag är tacksam över att det inte blev någon som kom till skada, den här gången. Trafikintensiteten var rätt låg vid tillfället.


Beställde ett nytt OKQ8 betalkort nu under morgonen, det hade av någon anledning avmagnetiserats, igen. Det är nog det femte kortet jag beställer under de närmsta åren, det senaste i apil förra året. Kommer inte ens ihåg koden längre, det blir nya siffror att hålls reda på varje gång. Mobilen och det fodral som telefonen förvaras i kan påverka betalkortet särskilt om fodralet har magneter. Jag har fått byta ut flera andra betalkort av samma anledning.





Av Krister - 29 augusti 2016 09:19




Den vackra solrosen faschinerar onekligen med ståt och reslighet. Solrosen har sitt ursprung i USA och började odlas redan 3000 före Kristus av nordamerikas Hopi indianer. Det var i slutet av 1500-talet solrosen fördes över till Europa.  2014 planterades 1,7 miljoner hektar bara i USA, North Dakota.  Allt elände kommer alltså inte från Amerika.  

Det finns uppåt 70 olika arter av släktet Helianthus som härstammar från de grekiska orden sol (helios) och blomma (ánthos), men det är väl de gula varianterna man tänker först på och som dominerar odlingslandskapet som här ute vid Wenngarns slott i lördags. Det är bara ett fåtal som har gått i blom hittills i år.



Solrosen används som råmaterial i både färg och naturläkemedel och inom matlagningskonsten. Det franska ordet för solros är "tournesol" som betyder "vänder sig mot solen", ett fenomen som kallas för heliotropism. Efter blomningen intar de en fast position och följer inte längre solen. Solrosen absorberar dessutom gift. -  Bilder från i lördags.






 


 

 

 













Av Krister - 28 augusti 2016 22:01




Under hela sommarsösongen har fjärrvärmeelementen stått kalla, men ikväll hade visst värmen kommit tillbaka. Eftersom jag bor på nedre botten är det konstant svalt i lägenheten sommartid på både gott och ont. När jag flyttade in för över sju år sedan fick jag termostaten demonterad då fjärrvärmen slog ifrån automatiskt om jag hade oljeelementet aktiverat intill väggelementet. Mot en tilläggsavgift på en femtiolapp.

Jag har ofta en Wilfa värmefläkt påslagen som är relativt tystgående. Det här drar förstås upp elkostnaderna. Har funderat på om det går att lösa med en värmeväxlare framöver, något som jag får ta upp med föreningen.  -  Paradoxalt nog kan temperaturen inomhus kännas behagligare under vintertid än en regnig och råkall sommardag med frånslagen fjärrvärme. 


Av Krister - 28 augusti 2016 08:52




Det har alltså gått tio år sedan de första automatiska trafiksäkerhetskamerorna installerades längs svenska vägar. De sägs vara effektiva för att dämpa hastigheterna och rädda liv. I dag är det uppskattningsvis 1 500 fartkameror uppsatta och fler blir de i framtiden. 

- De närmaste tre åren kommer vi att sätta upp ytterligare 700 eftersom de är så effektiva, säger måldirektör  Maria Krafft på Trafikverket. Kamerorna beräknas rädda mellan 20 och 30 liv varje år, enligt Trafikverket. 


När jag gjorde en hastighetsöverträdelse med 3 km/h i den numera nedmonterade fartkameran i Läby norr om Uppsala, var det i tiotiden på morgonen med folktomma gator och ingen trafik. Fartkameror får inte bli det billigare alternativet för att på så sätt undvika bygga nya trafiksäkra vägar och räta ut gamla trafikfarliga. Fartkamerorna drar in pengar genom fortkörningsböterna och dränerar bilistens ekonomi.





Av Krister - 27 augusti 2016 20:25




Den 22 augusti nu i år slutade Coop sälja Blå Mocca. Försäljningen har minskat under flera år och produktionen kommer därför att läggas ner. Blå Mocca har funnits ända sedan 60-talet. Kaffet finns fortfarande kvar i hyllorna, så passa på och bunkra upp, vaccumförpackat kaffe håller sig länge. Det hände att jag köpte Blå Mocca emellanåt, men prismässigt var det dyrare än många av konkurrenterna, ett bra kvalitetskaffe. Det orange mörkrostade kaffet får man se upp med gällande datummärkningen. Förpackningarna kan ha passerat bäst före datumet med över ett och ett halvt år och finns fortfarande kvar i hyllorna. Det säger väl en del om efterfrågan. Den personal jag pratade med hade ingen kännedom om att kaffesorten försvinner från hyllorna.





 





Av Krister - 27 augusti 2016 00:35




Min absoluta farvorit bland rabattrosor är den röda storblommiga Ingridbergmanrosen som sprider sin väldoft vid uteplatsen. Rosen blommar några gånger under säsongen och rätt sent in på hösten, och trivs bra i lerig och sandblandad jord. Rosorna ska klippas ner under vårkanten när björkarna får "musöron", är det sagt. Bladen brukar angripas av bladlöss emellanåt och har vid några tillfällen drabbats av "svartfläcksjuka" genom åren.  - Bilder från igår.





 

 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards