Alla inlägg under augusti 2016

Av Krister - 26 augusti 2016 08:44




Fler och fler personbilar klarar kontrollbesiktningen, stod det något om i gårdagens nyhetsflöde. Men trots den positiva trenden blir alltjämt mer än var fjärde bil underkänd och krav på efterkontroll. Under 2014 var det 28,2 procent som inte klarade besiktningen och förra året något färre, enligt Transportstyrelsens statistik. -  Frågan är om bilägarna har blivit så mycket bättre på att fixa parkeringsbromsen och de glappa styrlederna inför besiktningen, eller vad det nu rör sig om. -  Eller så har konkurrensen genom privatiseringen inom bilprovningsbranschen gjort personalen mer slapphänta för att behålla kunderna. 


Av Krister - 25 augusti 2016 23:40




Besökte simhallen ikväll. Har inte simmat sedan i november förra året då jag fick den där ögontorrheten. Droppade ögonen efteråt och använder simglasögon.  Det är otroligt skönt att basta och sedan kliva ner i det svala bassängvattnet. Det tar mer på krafterna med simning än att göra ett träningspass och förmodligen känner jag träningsvärk då jag kliver ur sängen i morgon. Träningsvärk kan man stå ut med då den är självförvållad och går över. -   Jag tog upp simningen för fyra år sedan efter ett uppehåll på över fyrtio år och det tog väl ett halvår innan jag fick självtillit nog att ta de första simtagen utan platta. Det är en rejäl prestation. Körde både bröstsim och crawl.   

Av Krister - 24 augusti 2016 17:23




Det har varit sommarvärme idag med uppåt tjugofyra grader vad jag kunde se i displayen i bilen. Tog en tur ut till stallängan för en fika vid Steninge slott som har anor sedan 1870-talet, 1873 nämare bestämt. De kunde lägga ner mycket arbete och omsorg kring detaljerna både hantverksmässigt och arkitektoniskt i en ekonomibyggnad på den tiden. Med tanke på att närmare 80 procent av Sveriges befolkning försörjde sig inom jordbruket och fattigdomen var omfattande under artonhundratalet, känner man sig tacksam över att levnadsstandarden förbättrats med en jämnare ekonomisk fördelning mellan samhällsklasserna, även om skillnaderna har ökat med åren. -  Sannorlikt hade man väl avlidit i medelåldern i sjukdom eller kroppsliga åkommor av slitet ute på åkrarna och i skogsbruket.





 

 





Av Krister - 24 augusti 2016 10:40




Den nya Ikeakatalogen kom nerdimpandes på hallgolvet igår. Ikea har öppnat sitt musem i Älmhult, stod att läsa på de sista sidorna i den annars färgmässigt sett rätt dystra katalogen. Men det återspeglar väl samtiden, alltså det här med återhållsamhet i färgval och ljussättning. Jag har fått den uppfattningen att utbudet har minskat i varuhusen de senaste åren.  -  På avdelningen persiska mattor får man en geografilektion i var de iranska orterna för mattillverkningen sker.  Det hänger en skylt ovanför mattorna som gör det särskilt intressant när jag har mina iranska vänner med mig.  I och med att iransk teve sänder turkiska serier känns också inredningsdetaljer igen från Ikea. 





 





Av Krister - 23 augusti 2016 12:12





Besökte tandläkaren i förmiddags för att göra något åt vingen som sitter på den ena framtanden och som nu har lossnat delvis. Det blir en brygga som kommer att ersätta den provisoriska vingen framöver. Försäkringskassan betalar halva beloppet, men hamnar ändå på något över åtta tusen kronor. Det är inte alla som går iland med att lägga ut den summan, och man kan fundera över hur tandhälsan ser ut för folk i allmänhet.

Jag känner till några personer som fick en liten plastprotes som skulle täcka gluggen i överkäken, men det var ingen av dem som använde protesen då den inte hade någon direkt praktisk funktion att fylla.







Av Krister - 22 augusti 2016 15:45



Hann med en tur ut till naturreservatet Fysingen i höjd med Arlanda vid middagstid.

Mötte en ornitolog bärandes på kikare och stativ ute vid fågeltornet och frågade om han hade fått bra bilder. Man kan lätt ta en fågelskådare för amatörfotograf om man inte lägger märke till utrustningen. - Vattennivån i Fysingen ligger lågt just nu. - Eftersom jag fick oskärpa i de bilder som jag tog med den nya kameran får det bli ett tidigare foto taget vid Fysingen.





 








Av Krister - 21 augusti 2016 16:38




Skaffade en ny pocketkamera i eftermiddags, en Nikon COOPIX från Elgiganten. Den är marginellt större än den gamla Canon IXUS 135 som gav upp nyligen. Den har varit utsatt för både stötar och fukt i objektivet så den har gjort sitt. Det får bli den här typen av billigare kameror, den kostar inte så mycket mer än vad en uppsättning färgpatroner gör till en Epsonskrivare och en tilläggsförsäkring känns därför onödig. Den tidigare höll i några år.



Av Krister - 20 augusti 2016 21:02




Det här med överdrivet stora loggor på märkeskläder, eller vad det nu kan vara, är inte riktigt min grej hur märkvärdiga och dyra de än är. Som att vara anställd på företaget som tillverkar kläderna, var det någon som sa. En logotype ska i sådana fall sitta diskret och inte direkt i ögonfallande.  -  Den vita Adidas t-tröjan jag hade på mig idag köpte jag av någon som inte kunde ha storleken, trycket syns inte så mycket under ändå.  - Den blå jeansskjortjackan med dragkedja som jag handlade på Bigbox pop up store, saknar logga helt.  För övrigt tycker jag att den kombinationen är bra, ett mellanting.  -  Däremot har jag en fäbless för duschgeléer som får kosta lite mer.






 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards