Alla inlägg under maj 2023

Av Krister - 31 maj 2023 21:10


De blåste svala nordliga vindar på förmiddagen med växlande molnighet. Vi mötte ett fåtal besökare under vår vistelse i Rosersbergs slottsområde.

Äppelträdgården får en större odlingsyta med en ny inhägnad, det ska bli intressant att följa odlingen framöver. 

 

Besökte Vallentuna, på eftermiddagen. Ett kortare besök på biblioteket och fick av en tillfällighet se att Vallentuna Kulturskolas Gitarrorkester gav en konsert med poplåtar från 1960- och 1970-talen i Åbybergskyrkan. Jag var nog den enda av åhörarna som inte hade anknytning till gruppen och dröjde mig kvar några timmar innan jag begav mig hemåt.

 

Mellan 17,5 och 24 plusgrader visade dagstemperaturen idag.  

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 30 maj 2023 21:37


Måndagsförmiddagar brukar tvättstugan bokas, men jag fick skjuta på tvättiden till idag. Besökte för min del säsongens första veteranbilsträff vid Ulva kvarn hantverksby, norr om Uppsala. 

 

Vi fick en fin kväll, svala sydvästliga vindar, slog oss ner med kaffet och räkmackan utomhus. Det fanns bord lediga, så det kändes lagom när det gällde den publika tillströmningen och veteranbilarna fyllde gräsytorna utan att trängas.


Det blåste nordliga vindar på förmiddagen, mellan tjugotre grader mot eftermiddagen och 14,5 i kväll.

 

 

 

 

       

 

 

 

 

Av Krister - 29 maj 2023 20:16


Lämnade bilen för felsökning på verkstad från nio till halvfem. Kontakten blev överhettad med kortslutning på höger halvljus. Kablarna var felkopplade, så felet åtgärdades. Jag var inte ensam om att köra med trasigt halvljus i helgen. Vänster bakljuslampa lyste svagt innan, men nu var det med normal styrka.

 

Klimatanläggningen har inte fungerat tillräckligt effektivt sedan i fredags, det blåste ut varmluft i en kvart innan kalluften började svalka, så systemet fylldes med köldmedium samtidigt. 

 

Vi fick växlande molnighet med nordliga vindar på förmiddagen, mellan elva och uppåt tjugo plusgrader. Västliga mot eftermiddagen.

Erbjöds lånebil till hemadressen, men det gick bra med en längre promenad, jag hade hela dagen ledig. 

 

Det är annandag pingst idag och allmän flaggdag. Varje veckodag ser för vissa lika ut, för oss kyrksamma blir det annat.

 

 

 

 



 

Av Krister - 28 maj 2023 22:13


 

Gjorde två vändor till Uppsala idag, förmiddagens gudstjänst och ett patientbesök på Akademiska senare på eftermiddagen. Luften kändes kall med 13 m/s i de västliga vindbyarna. Mellan femton och uppåt arton plus, kortvariga regnstänk. 

I skrivande stund hör jag flygtrafiken från Arlanda med ändrad vindriktning från nordost.

 

Jag tog några bilder från Uppsala slott ikväll.

 

 

    

  

 

 

 

Av Krister - 27 maj 2023 23:45


Luften kändes kall idag, vi satt inne under förmiddagens lördagsfika på Kardemumma. Varmare, åtminstone i bilen, på eftermiddagen. Temperaturen visade mellan tretton  och uppåt tjugotre plusgrader.

 

Deltog i den eritreanska gudstjänsten i Uppsala med predikan på svenska. Samkväm efteråt. Gjorde sällskap till Café Årummet efteråt i halvtiotiden.

 

 

 

     


 

 

 

 

 

 

Av Krister - 26 maj 2023 20:49


Idag, äntligen, fick jag hämta ut den nya bilnyckeln med omkodning på verkstaden i Vallentuna i förmiddags. Jag fick vänta i fjorton dagar på verkstadsbesöket. Det var sagt att jag skulle få elfelet i höger strålkastare felsökt på eftermiddagen, men jag får vänta till efter helgen. 

 

Tog latten med en Sara på Vallentuna konditori på förmiddagen. Det blåste nordvästliga 13 m/s i vindbyarna, växlande molnighet och sol, så det kändes svalt att sitta ute och samtidigt behagligt, temperatur mellan 13,5  och 15,5 grader.

 

 

 

   

 

 

  

 

 

 

Av Krister - 25 maj 2023 20:29


Det har inte blivit så mycket gjort idag, jag rengjorde bilens utrymmen. En tur till Steninge slottsby, besökte steningeladan, och tog en bild vid naturreservatet Steningedalen. 

 

Höger strålkastarlampa gick sönder och besökte därför verkstaden för byte, men kontakten hade blivit överhettad så det blir en grundligare felsökning. Mekonomen hade inte kontakter i lager, 

 men Autoexperten. 

 

Det har blåst svala sydostliga vindar, temperatur mellan 21, 5 och nedåt tretton grader i kväll.

 

 

 

     

 

 

 

Av Krister - 24 maj 2023 22:12


Vi fick grillplatsen för oss själva på förmiddagens promenadrunda i Rosersbergs slottspark, ett antal besökare, men inte i samma omfattning som igår då en skolklass hade friluftsdag i området. Jag fångade säsongens första Liljekonvaljer i bild.

 

Temperaturen visade mellan 17,5 och uppåt 28 grader på eftermiddagen när solen värmde som mest.

Deltog i en informations- och nätverksträff ikväll i Sigtuna kommun.

 

 

       

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards