Alla inlägg under januari 2023

Av Krister - 31 januari 2023 20:38




Det blåste kallt idag på vår motionsrunda på förmiddagen, jag frös om händerna vid grillplatsen när vi tog termoskaffet utan fingervantar i slottsparken, men vädret var strålande. Rekommenderade en frisör i Märsta som jag tycker klipper bra, tog en latte med kompisen på McDonalds efteråt i Märsta. De har inte äppelpaj, så det blev inget extra utöver.


Deltog i kvällens livsåskådning i församlinghemmet. Det är lägre dagstemperatur idag än igår, mellan -1,5 och +3 C vid middagstid i direkt solljus.



     




 


Av Krister - 30 januari 2023 21:36




Deltog i en utbildning i samband med årets första sammankomst på sena eftermiddagen som nyinvald fritidspolitiker i individ- och familjeomsorgsnämnden i Sigtuna kommun. Vi samlades halv nio och avslutade innan 18. Det är en del nytt att sätta sig in i och vi förväntas ta del av handlingarna innan sammanträdet äger rum.  


Åt den klassiska husmanskosträtten oxrullader med mos och gräddsås på restaurang Anders & Jag i Märsta centrum. Det blåste milda vindar, uppåt 4,5 plusgrader.




Av Krister - 29 januari 2023 22:42



Besökte förmiddagsgudstjänsten i Kista församling, vi blev bjudna på frukttårta till kaffet, en positiv överraskning. Körde E18 från Kista för gudstjänstfirande i Västerås klockan tre, parkerade vid Västerås central. Jag körde linjebuss mellan Uppsala och Västerås i några månader fram till mars 2001. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess.   


Just nu blåser det 16 m/s i vidbyarna, en plusgrad på förmiddagen och +6 C nu mot midnatt.





     





Av Krister - 28 januari 2023 22:18





Att det är lönehelg märktes tydligt i Väsby centrum vid middagstid, jag fick leta efter en ledig parkeringsruta där det annars brukar finnas luckor. Beställde latten med inplastad croissant på Waynes. Hälsade på ett pastorspar som slog sig ner vid bordet intill. Besökte den eritreanska mötet i Uppsala ikväll med samkväm efteråt. Predikan tolkades från svenska till tigrinja, annars brukar predikan översättas till svenska av någon omtänksam besökare i lokalen. 


OKQ8 ger oss medlemmar 25 öre per liter på drivmedel. Sist jag gjorde mig besväret att ta med mig rabattkupongen in till kassan fick jag 11 kronor i rabatt på en full tank.

Temperaturen sjönk från +4,5 på förmiddagen och ner till en minusgrad ikväll.



 








Av Krister - 27 januari 2023 21:52




Besökte Östhammar i ett patientärende på eftermiddagen, startade strax innan två i Märsta, luftade däcken, tankade upp bilen, och var framme femöver tre. Jag hann ta några bilder av det anrika Societetshuset vid vattnet i skymningsljus.

Gjorde ett kort uppehåll i Alunda på återresan och beställde en chorizo med bröd i macken där Furuhöjdskyrkan driver en secondhandbutik med kafé. 


Vänster strålkastarlampa slocknade i Alunda och jag var inställd på att köra enögd över helgen. OKQ8 som vanligtvis stänger verkstaden 18 hade fortfarande öppet och fick lampan bytt nästan omgående. Jag hade en H7-lampa i reserv i bilen.




       










 







Av Krister - 26 januari 2023 18:23




Med tanke på att jag bor i närheten till Arlanda flygplats hörs inte flygtrafiken med sitt lågmälda buller annat än när den nordliga vinden ligger på, idag blåste det nordliga vindar. Det var ett tag sedan jag besökte Steninge slottsby, bostadsområdet växer i rask takt, ett flertal bostadshus har tillkommit på den stora grusplanen i närheten av stenladan.


Tog några bilder vid naturreservatet Steningedalen. Jag skulle vidare till Täby, så det blev ett kortare besök, men jag ville inte missa tillfället när det var så vackert väder.

5,5 och uppåt 6 plusgrader i slutet av januari känns riktigt bra, en halv minusgrad nu mot kvällen. 



         









Av Krister - 25 januari 2023 21:52



Träspången som leder ut till fågeltornet i Fysingen i närheten av Ströms gård låg helt under vatten när vi gjorde ett kort besök i naturresevatet på förmiddagen. Det blåste 14 m/s i de västliga vindbyarna, jag har blivit mer uppmärksam på nedfallande grenar och påminner mig om riskerna när jag ser rotvältor och grenar utspridda i omgivningarna och särskilt i slottsparken. Vi fick mellan 5,5 och 6 plusgrader under vår motionsrunda med termosfika jag inte kan vara utan nu när jag väl har börjat skämma bort mig med det.

Beställde den delade pizzan i Väsby centrum på Italien Slice och gjorde inköp på Ica Kvantum.

Deltog i Sigtuna Arbetarekommuns medlemsmöte i konsthallen i Valsta centrum ikväll.





                         












Av Krister - 24 januari 2023 18:47


 

Vattennivån i Mälaren har stigit något sedan vi besökte Rosersbergsparken sedan sist. Förra årets svåra halka har inte utmanat oss ännu på motionsrundorna, men det återstår att se. Det är ovanligt med tanke på årstiden och vädret att jag ser besökare som bänkar sig vid grillplatsen med fika, men idag hände det, två äldre kvinnor. Det blåste västliga vindar, 10 m/s i byarna, mellan 2 och 3,5 plusgrader.

Inköp på Lidl och Ica Kvantum nu mot kvällen. 





             



 



  




 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards