Alla inlägg under april 2020

Av Krister - 30 april 2020 15:36


Den inmurade runstenen i granit i ytterväggen på Hammarby kyrka har jag passerat många gånger. Kyrkväggen låg inte i skugga igår, så det passade bra att ta några bilder.


U 272. "Jurufast lät resa stenen och göra bron efter... sin son. Gud hjälpe hans själ."

Brobygge var en from gärning under vikingatid. 



      












 

Av Krister - 29 april 2020 20:55




Det har inte varit mer än sex, sju plusgrader idag, men uppehåll då vi gick promenadrundan. Fångade en knölsvan som jag kom rätt nära i bild ute vid Fysingen.

 

Fick ta med mig en person ut en stund från ett gruppboende i eftermiddags. Det beror mycket på personalen som jobbar för tillfället. Helt omöjligt är det alltså inte, men det medför samtidigt ett ansvar när det gäller smittorisken genom att medvetet söka sig till miljöer där det går att hålla avståndet.  



 


     





Av Krister - 28 april 2020 09:32




Köpte snabbkaffe på Coop för en tid sedan, men kunde inte hitta pulvret där jag förväntade mig att det skulle finnas i hyllorna.

Snabbkaffe har blivit så pass stöldbegärligt att burkarna flyttats fram till kassorna. Det är alltså inte endast oxfilé som är åtråvärt för tjuven, även snabbkaffe och stora 200 gram chokladkakor försvinner obemärkt genom kassorna. Vad jag minns har saffran stått högt i kurs och likaså rakhyvlar. 

Små plastpåsar i rulle vid kassorna finns inte i samma utsträckning som tidigare vid kassorna, vi vet varför. 


På tal om annat så finns inte heller en typ av rakapparater i lager på Elgiganten, om man inte väljer en dyrare och klumpigare variant. Leveranserna från Kina fungerar inte som tidigare nu under rådande pandemi. Många ansar håret själva för att undvika hårsalongerna.







Av Krister - 27 april 2020 21:20

  




Fick ett mejl idag från Aktuellt i politiken där jag blev erbjuden att teckna eller ge bort en prenumeration. Mitt namn fanns med i textsammanhanget tre gånger.


"Har du några planer för första maj i år, Krister?"


"Vad ska du göra på första maj i år Krister?"


"Oavsett vad du själv tänker ge dig ut på de digitala barrikaderna i år eller ej så vill jag inför första maj också be dig om en sak, Krister."


Det händer att jag får privata telefonsamtal där mitt namn upprepas lite inställsamt flera gånger än två, det väcker irritation inom mig. Att säljare använder mitt förnamn i kommersiellt syfte kan jag acceptera men högst en gång för att framstå som personlig och förtroendeingivande gentemot mig som kund. Där går gränsen.


Trycksaker som kommer med posten har man ju vant sig vid genom åren, jag har sett en minskning av dessa lotterier och hälsokostprodukter.






 



 

Av Krister - 26 april 2020 22:16





Var inte säker på om Equmeniakyrkan i Väsby var öppen idag, ingen trängsel att tala om med 15 besökare som firade gudstjänst i förmiddags. De sände gudstjänsten på Youtube för dem som höll sig hemma. 

 

Luften har känts kylig i dag, som högst nio plusgrader. Det är tveksamt om jag kan besöka tandläkaren nu i början av veckan, vid väderomslag till kyla får jag droppsnuva och halsont. Det fungerar inte i coronatider när man uppmanas vara hemma vid minsta tecken på snuva. Funderar på om jag ska göra återbesöket i augusti så slipper jag väderväxlingarna, när pandemin förhoppningsvis har klingat av.  

 

Stegräknaren visar på över sju tusen steg idag, så inga tecken på orkeslöshet.

Min systerdotter blev allvarligt sjuk i smittan i början på april, men har återhämtat sig från karantänvistelsen i Helsingborg och återgår nu till arbetet i morgon.






Av Krister - 25 april 2020 14:32





Det finns mycket nytt att upptäcka i våra naturreservat och fritidsområden. I tisdags eftermiddag sökte vi oss fram till entré Pommern i närheten av Häggvik och som ingår i Östra Järvafältets naturrresrvat. Vandringsleden leder till Järvafältet och följer fågelsjön Ravalen. Det var rätt många som sökte sig ut i markerna för att få säsongens första solbränna, någon med fotointresse, seniorer med gångstavar och så de som löptränar förstås. Någon enstaka barnfamilj.


Temperaturen har inte nått över nio plusgrader idag med varieranade molnighet, en vända till Sollentuna.






             





Av Krister - 24 april 2020 07:07





Satte mig ner en kort stund på uteplatsen igår morse, säsongens första, men luften kändes kall så det blev en kort kaffestund i det annars vackra vårvädret. Vissna kvistar från rosbuskarna togs bort och skräp som blåsten för med sig in på uteplatsen plockades upp. 

 

Det är inte alla församlingar som stänger ner i dessa tider. Besökte Echurch i Uppsala i går kväll, glest mellan sittplatserna, mirakelmötet sändes live. Uppskattningsvis trettio besökare i lokalen. Det nya är att församlingen har drive-in gudstjänster på söndagar där man ställer sig på parkeringsplatsen och sitter kvar i bilarna under gudstjänsten och lyssnar i mobilerna samtidigt. 


Skaffade en svart lättviktsdunjacka på Dressmann för flera år sedan till nedatt pris, men hållbarheten är det väl si och så med. Har bytt dragkedjan och tyget släpper igenom dun. Nu köpte jag en ny svart tunn dunjacka på XXL i tisdagskväll i Arninge som jag ska ha i höst och alternera med. Egentligen drar jag Large, men det är mer praktiskt att ta på sig flera lager när kylan sätter in.  






  

 






Av Krister - 23 april 2020 15:16





Vi gick en kortare sträcka idag under en timme ungefär, delvis på Roslagsleden som passerar skogssjön Gullsjön i Täby, i tolvtiden. Det är fortfarande varmt i solen men kallt i skuggan, så man får vara försiktig. Det vistades ett fåtal personer vid grillplatsen, men ingen trängsel på så stora ytor. Det ligger ett gammalt millitärt fort i området, Gullsjöfortet från första världskriget, och en del fornminnen. De är svåra att hitta om man inte är informerad om sevärdigheterna innan.






                


 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards