Alla inlägg under november 2022

Av Krister - 30 november 2022 22:28




Förra året den trettionde november, var det blå himmel vad jag ser i arkivet, men kallare, sju minus. Idag visade temperaturen mellan 2 plus och 2 minusgrader, en halv minusgrad när vi tog promenaden vid Löwenströmska längsmed Fysingen i lätt dimma. Det brukar vara en och annan person som rör sig i friluftsområdet, men idag var vi ensamma. En person åkte iväg när vi ställde oss på grusplanen.  


Gjorde ett besök på Akademiska genom patientnämnden på eftermiddagen och deltog i lovsångsgudstjänsten ikväll. Det har varit rejält halt på vägarna nu under kvällen.



               















Av Krister - 29 november 2022 22:00




Våra promenader på förmiddagarna i regel två tillfällen i veckan fortsätter. Jag räknade till fyra besökare i slottsparken under de väderleksförhållanden som råder nu med rå luftfuktighet, regnet uteblev dock. Nu har julbocken kommit på plats i rondellen vid infarten.


Det blev tillfälle för en fika på Waynes i Väsby köpcentrum på eftermiddagen. Den försenade fakturan från OKQ8 kom med posten idag.


Besökte Sigtuna stad ikväll för att förse mig med Ica:s kokosdryck som inte finns i butikshyllorna för tillfället i Märsta. När jag ställde bilen ikväll föll regnet, temperaturen har visat mellan 2,5 och 5 plusgrader och ostlig vind under dagen.






                 



 

Av Krister - 28 november 2022 21:10




Vi slog oss ner utanför McDonalds och fikade vid de fasta uteborden på eftermiddagen i Täby centrum. Runt fyra plusgrader och så det grå dagsljuset i halvtretiden som gör det nästan omöjligt att få skärpa i bilderna med den kamera jag använder. 

Gjorde inköp i några varubutiker samtidigt.

Temperaturen har visat mellan 3 och 4,5 plusgrader idag, ostlig vind. Måndag och tvättid.


En person berättade för mig idag att det inte gick att få besök av läkare i hemmet när vårdtagaren ringde Capio vårdcentral. De gör inte hembesök och alternativet var att byta vårdcentral.

Jag erbjöd mig köra personen till Sollentuna fjärrakut om hälsotillståndet skulle försämras.






  

 

 

 








Av Krister - 27 november 2022 22:14




Firade adventgudstjänsten i hemförsamlingen på förmiddagen med en kortare samvaro vid kyrkfikat efteråt. Deltog i s-föreningens möte där vi informerades om Valstaprojektet i Sigtuna kommun. 

 

Postade räkningarna ikväll som skickas med kuvertgiro för att jag vill och fortfarande har valmöjligheten att göra det.

Rörde ihop en god korvgryta med stekt wienerkorv, Kelda toscansk tomatsoppa, broccoli och ägg. En skvätt vispgrädde.


Ringde klasskamraten ikväll, vi pratade bland annat sjukskrivning och arbetslinje, avslutade samtalet när hesheten tilltog efter två timmar. 

Ikväll visade temperaturen på 1 plusgrad, hög luftfuktighet. Kallt och rått.

Jag håller inte så hårt på jultraditionen längre, ställde fram den rödmålade elljusstaken i trä i köksfönstret redan igår kväll.  







Av Krister - 26 november 2022 21:33




Lördagen fick ett annat innehåll än vad jag först hade tänkt mig. Besökte Väsby köpcentrum, beställde nya glasögon med synundersökning på sena eftermiddagen. Den här gången vill jag inte ha progressiva glas. Eftersom jag har normal lässyn frågade jag om det gick att få smalare glas i bågarna så att det går att läsa med dem nedanför glasen när de sitter på. Formgivning efter kundens önskemål. Normalt sett tar jag av mig bågarna när jag läser. Det tar ungefär två veckor att få dem till butiken.



Luften känns rå med hög luftfuktighet, mellan en halv minusgrad och tre plusgrader under dagen. Beställde något annat än en Chili bbq bearnaise grand chicken på Max ikväll vid Märstarondellen. 

Kassabiträdet hade svårt med svenskan så kycklingburgaren blev kryddastarkare än vad jag hade önskat mig, beställde en latte, fick en vanlig kaffe.


 







Av Krister - 25 november 2022 21:11



Kontaktade OKQ8 kundservice på eftermiddagen. Månadens faktura är försenad, det var fler kunder än jag som hade ringt.

Det gick inte att logga in med BankID för att se kontoöversikten inledningsvis.  


Det är svart fredag och Täby centrum var välbesökt och trafiken tät på eftermiddagen. Vi tog latten på McDonalds.

Displayen i bilen visade fyra plusgrader i Vallentuna vid middagstid, en halv plusgrad då jag startade upp vid halvtio.  

Köpte ett flak ägg i den orietaliska närbutiken i Valsta nu ikväll, äggen går åt rätt fort.  Kokosdrycken är det också åtgång på och införskaffades på Coop i Bredden på hemvägen.  







   





 

Av Krister - 24 november 2022 20:18






Det blev inte så mycket utevistelse i dagsljus idag. Klev upp tidigt för att med marginal hinna med pendeln från Märsta till Sollentuna och dagens fyra tingsrättsförandlingar. De endagsmål jag sitter i skapar inga tidningsrubriker. 

Stockholm exergi stängde av värmen och varmvattnet mellan åtta och tretton, jag märkte inte av det eftersom jag var tidigare ute imorse än andra förmiddagar.


Temperaturen visade mellan noll och två plusrader, ostlig vind och uppehåll.

I samband med väderomslaget fick jag ont särskilt i en tand för några dagar sedan men har klingat av. Jag gjorde ett tandläkarbesök för en ömmande tand tidigare i samband med temperaturväxlingar, men de hittade inget som behövde åtgärdas.












  

Av Krister - 23 november 2022 22:26




Snön smälter undan allteftersom, det var surt på bänken där vi pausar under våra promenader. Ett fåtal befann sig i slottsområdet, en motorbåt rörde upp svallvågor i Rosersbergsviken.  

Besökte en person på Akademiska under eftermiddagen genom patientnämnden och tog snabbmaten på BK i Stenhagen på kvällen.

 

Köpte två Legolådor som var prisnedsatta på EKO stormarknad i Boländerna nu under svarta veckan, kompisen frågade. Butiken stänger åtta, så det var inte säkert att jag skulle hinna. Dagstemperaturen har visat kring nollstrecket och två plusgrader.


Råkade trampa på mina reservglasögon i morse, besökte Väsby centrum och bokade tid för ett par nya. Ringde försäkringsbolaget, med den höga självrisken inräknad, var det tveksamt om jag kunde få ut någon ersättning som täcker förlusten.



       








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards