Alla inlägg under februari 2019

Av Krister - 28 februari 2019 22:59




Veckan har haft ett ovanligt innehåll. Förutom att jag är invald ledamot i kyrkofullmäktige sitter jag också med i pastoratets församlingsråd, ett sammanträde som jag deltog i för första gången i tisdags kväll. På dagordningen avhandlades kollekter och kommande händelser i församlingen. Jag föreslog till exempel att en söndagskollekt skulle tillfalla scoutverksamheten lokalt. Det finns ett behov av bibelstudier, men måste ledas av en församlingspräst och i anknytning till mässa. Det finns också en målsättning att kyrkan ska vara mer synlig utåt.

 

I går kväll var det arbetarkommunens medlemsmöte med "januariöverenskommelen" som punkt på dagordningen. Vi pratade också om kommande valprogram. Det är inte alla som är lika glada över Reformisterna som jag är. Hamnkonflikten togs inte upp på dagordningen bland övriga frågor där den s-ledda regeringen vill ha begränsningar i strejkrätten. Det finns en underliggande motvilja att prata arbetarklass i mötena. Däremot är lokalpolitiken mer vänsterinriktad än på riksnivå.  




 

Av Krister - 27 februari 2019 21:39


Tog en tur ut till Seninge i förmiddags för två timmars promenad i naturreservatet. Lite kyligare i dag än igår. Passade på att se oss omkring på Slottshöjden samtidigt där det byggs för fullt, inte så långt från Carolas hemvist på det inhägnade slottsområdet.

 

Med tanke på den nedåtgånde trenden med allt färre sålda bostäder i storstadsregionen med fallande priser, undrar man över hur det kommer att se ut framöver med livsstilsboendet i Steninge slottsby. Till saluskyltar ligger utspridda både här och där, sålda och osålda objekt.


         






Av Krister - 26 februari 2019 16:47


Det har känts vår idag med uppåt tolv plusgrader. Rosorna skjuter knopp i slutet av februari, plockade bort vissnade blad från förra säsongen igår. Snödropp i rabatterna. För den nyfikne med blick för de små detaljerna finns det alltid något nytt att upptäcka. Lägger in bilder från i förmiddags. 


I mån av tid uppdateterar jag mig senare ikväll.



           






 

Av Krister - 25 februari 2019 19:04


Bokade tvättiden till ikväll med tanke på att jag skulle få fläktmotorn med fläkthjul bytt på verkstaden vid åtta i morse, men delen kom först efter tolv. Ändrade en besökstid som jag hade planerat in för dagen. Det går inte alltid som man planerar.

 

En ny fläktmotor till Kian går på tvåtusen fyra hundra kronor. Med arbete och annat hamnade summan på något över 3 500 kronor. Och så felsökningar utöver, totalt 6 600 kronor på ett ungefär. En ny fläktmotor gör märkbar skillnad.

Nu väntar jag bara på att startmotorn ska ge upp.



Av Krister - 24 februari 2019 23:00


Eftersom löparen i blixtlåset i min gamla fleecejacka fastnade uppe vid halsen och dragtappen lossnade, bestämde jag mig för att skaffa en ny fleecejacka i fredags. Hittade en prisvärd på Intersport i Boländerna för 199 kronor. Hade några presentkort som löstes in samtidigt, så summan blev lägre än så. Det är i miljöperspektiv intressant att mickro fleecematerialet är återvunnet ur petflaskor, tillverkad i Bangladesh.


Minns att jag vid något tillfälle samlade ihop returplastflaskor och kunde för pantsumman köpa just en fleecejacka för pengarna. Jag hade återvinningsprocessen framför mig i tanken. Det är långt ifrån alla tillverkare som använder sig av återvunnet material. Tillverkningskostnaderna påstås blir högre.


 








Av Krister - 24 februari 2019 15:52


Det tog ungefär sex minuter innan fläkten började rotera i bilen i morse. Det blåste milda vindar och med en liten glipa öppen i sidorutan klarade jag mig bra. Systemet fungerade bra på återresan. Så här går det inte att köra med bilen i längden utan åtgärd.

 

Besökte Rissnekyrkan på förmiddagen. Lägger upp några bilder från kaffet efteråt, något utöver det vanliga med annanasdekorationen och snittarna med skagenröra.


   





Av Krister - 23 februari 2019 22:18



Bestämde mig för en Baileys tryffel i förmiddags till lördagskaffet i Sollentuna galleria. Den söta likören i kombination med chokladmassan sätter smak åt bakverket, en fröjd för ögat och att äta. Bitarna är relativt små, så det är inte så farligt i blodsockersynpunkt. 



   




 

Av Krister - 22 februari 2019 21:54



Såg dvd-filmen "Alive" ikväll, en amerikansk katastroffilm från 1993 med en speltid på 121 minuter. Filmen är verklighetsbaserad och handlar om flygolyckan, eller katastrofen, i Anderna den 13 oktober 1972. Av de totalt 45 passagerarna med besättning, överlevde endast 16 personer.

Handlingen berör det existentiella. Överlevarna ställs inför valet svälta ihjäl eller utöva kannibalism. Människans primitiva överlevnadsinstinkter och förmåga att samarbeta i grupp sätts på prov.

I presentationen på dvd-fodralet står det missvisande att "flera av passagerarna dog omedelbart, men de flesta överlevde."


Ett genomgående drag i handlingen är förtröstan och tillit till Gud som återspeglas i den katolska kyrkans religionsutövning med Mariakult och Rosenkrans, en övertygelse som tycks accepteras av de flesta i gruppen med ett undantag för ateism. Filmen avslutas dessutom med Schubert "Ave Maria".

 

Mer om filmen och katastrofen finns tillgänglig på wikipedia.




   







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards