Alla inlägg under februari 2019

Av Krister - 21 februari 2019 18:25



Det finns många av den äldre generationen vägskyltar som fortfarande pryder vägkanterna längsmed de mindre landsvägarna. I går blev jag återigen påmind om hur omsorgsfullt skyltarna formpressades och penselmålades, och hur lekfullt och spänstigt figurerna i tavlan gestaltas innanför den röda skyltramen. Men de hänger inte fritt i luften hursomhelst, strecket markerar markhöjden. Det känns femtio, sextiotal över motivet. Knickers och knäkjol. 


Man kan jämföra med den nutida varningsskylten "lekande barn" på höger sida vid vägkanten där de två figurerna verkar ta det mer försiktigt, varning för "gående barn" skulle nog vara mer passande benämning. Skylten är trots ett modernare snitt och material mer åtgången.




       











Av Krister - 20 februari 2019 22:13


Beställde för första gången BBQ Halloumiburgaren på Max i Märsta ikväll. Såsen satte smak på burgaren och den gummiaktiga konsistensen i osten gav rejält tuggmoststånd. Men hyfsad god för sjuttiofem kronor.

Ett alternativ till den vanliga hamburgaren om man vill dra ner på köttkosumtion och klimatpåverkan.


Maxkedjans restaurangmiljöer på de flesta nyare matställen som i Märsta och i Rotebro, är avsevärt mycket trevligare att vistas i än den tråkiga lokalen som finns i Bredden i Väsby och även den i Arninge. Jag undviker dem helst.



   





Av Krister - 20 februari 2019 15:24



Bytte ut vänster parkeringslampa igår som hade slocknat. Eftersom glödlampan plötsligt vaknade till liv igen några veckor tidigare, lät jag det vara tills nu. Idag bytte jag den andra parkeringslampan också, den såg lite svart ut i glaset. Det rör sig inte om några större kostnader. Vänster parkeringslampa byttes i början av oktober 2017, så brinntiden är rätt lång.

Däremot fungerar inte fläkten som den ska. Den vaknade till liv under körningen i morse, liksom igår kväll, och har fungerat hittills. Mekanikern nämnde något om att fläkten måste bytas, men tyckte att jag skulle vänta med det över sommaren. Beställde tid på en annan verkstad som ska göra en ny felsökning, tycker att det känns onödigt för ett halvt utfört verkstadsjobb.







Av Krister - 19 februari 2019 16:16



Tog en tur ut till Wenngarn på förmiddagen, hade räknat med regn, men vi klarade oss utmed promenadsträckan till utsiktsplatsen i Askarehages naturreservat. Tog en fika inne på slottskafét innan återresan. Det finns bänkar för de som har fika med sig, och har väl tänkt en och annan gång på att ta med mig kaffetermosen, men blir inte av.  I den här miljön får man vara med om en historieresa bakåt i tiden som fascinerar varje gång.

 

Tog några bilder av det sovrum i slottet som jag tyckte såg mest inbjudande ut för en övernattning. Samtidigt kan jag tänka mig att det är rätt dragigt och kallt vintertid och varmt på sommaren.



               






Av Krister - 18 februari 2019 22:13

 

 

Numera brukar jag blippa korten vid betalning under två hundra kronor. Det är både bekvämt och bra förutom att jag glömmer koden när jag ska ta ut kontanter ur automaten och om inte siffrorna aktiveras i minnet så ofta. Det hände nämligen i söndags, jag fick använda ett reservkort. Samtidigt känner man sig lite olustig över att minnet sviker. 

 

Hur många koder och lösenord har du i huvudet? Laptopen, I-paden, mobilen, två, tre betalkort, ett antal port- och bankkoder. Regnumret på bilen är det en fördel att ha i minnet för min del.








Av Krister - 17 februari 2019 21:11



Appropå de återfunna begravningsregalierna från stölden i Strängnäs domkyrka, har det framkommit att föremålen visar stora skador och att försäkringsvärdet därmed har sänkts med flera miljoner kronor som följd av skadorna. Kulturhistoriskt sett är föremålen ovärdeliga.

Det framkommer dock inte om skadorna går att reparera. Guld i dess renaste form är mjukt vilket förmodligen förklarar att kronan är rejält tillplattad. Smidbarheten är störst av alla metaller. En duktig guldsmed skulle väl kunna få fason på föremålen med dagens teknik till så gott som ursprungligt skick.

www.dn.se/nyheter/sverige/dna-fran-misstankt-finns-pa-stulna-regalier/




 





Av Krister - 16 februari 2019 21:51



Fick känningar av vårvinter med uppåt nio plusgrader på promenaden vid Bonäsbadet utanför Jakobsberg i dag. Förvånad över att videns gråfjuniga knoppar har slagit ut redan i mitten av februari. Hjärtat inristat i barken får tillägnas Valentindagen i torsdags. Lite vågat är det väl att gå ut och testa bärkraften på isen just nu. - Dagen i bilder.




             







Av Krister - 15 februari 2019 12:17



På 7-elven söder om Arlanda får man förmodligen marknadens minsta semla till kaffet. Den här säsongen har en kassapersonal med konditorutbildning låtit baka lemon curd semlor med vaniljgrädde. Ordet "curd" betyder ju egentligen "ostmassa." 

Det framkommer inte så tydligt i bild hur små semlorna är, men en fjärdedel av en normalstor semla, skulle jag tänka mig. Citronkrämen är rätt söt, så bullen är tillräckligt god som den är i det omfånget.




 





  





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards