Alla inlägg den 19 september 2016

Av Krister - 19 september 2016 22:59



Det är nu tio år sedan rondellhundar placerades ut i rondeller över stora delar av Sverige, och blev under 2006 och 2007 något av en mindre folkrörelse. Om vi nu ens kommer ihåg det. När konstnären Stina Opitz skulptur "Cirkulation II" vandaliserades i Nygårdsrondellen i Linköping, blev det därmed upptakten till rondellhundsbegreppet.

 

På Rosersbergs slottsgård står en hund i brons upprest utan att ens gjort anspråk på att vara en rondellhund, men den uppfyller väl förutsättningarna för att benämnas som en sådan, mitt i en gräsbevuxen rondell med blomsterplantering.

Bronsskulpturen skall föreställa hertig Karls italienska vinthund. Somliga tycker att hunden ser strykrädd ut där den står med svansen mellan benen. Vem skulptören är till konstverket får jag återkomma till.





     





Av Krister - 19 september 2016 11:16




Vitkålen är billig just nu. Handlade färsk vitkål för 3:90kr/kg på Coop Extra i Rotebro igår kväll. Vitkålhuvudena är både tunga och otympliga att bära på så det blev bara en. I morse rörde jag ihop svampsoppa med just vitkål som jag kokade i saltat vatten, fiskbullar, ägg och broocoli. - Det är en konst att plåta mat så den ser aptitlig ut på bild beroende på hur ljuset faller. 




 











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards