Alla inlägg under september 2016

Av Krister - 25 september 2016 22:42

 

 

Pratade med en man i övre medelålder idag efter gudstjänsten om att vara försiktig med kolhydrater och socker då han har som jag typ 2 diabetes. Han tar dessutom inga mediciner och hade på tok för höga blodsockervärden under morgonen. Om man inte kostbehandlar diabetesen är det nog klokt att ta Metformin.

 

Vanskött diabetes kan leda till amputation av benen och försämrad syn.

Han åt ur en påse med sockerfria halstabletter som trots 0 g i socker ändå innehöll 96g kolhydrater per 100g.  Kolhydraterna omvandlas ju till socker det också som ni kanske vet. Det enda sättet att värna om hälsan är att läsa innehållet noga på förpackningarna.  

 

 

Av Krister - 25 september 2016 18:00

 

 

Lägger in några bilder igen från Överjärva gård igår lördag. Kafé Hästskostallet är ett välbesökt mat- och fikaställe för barnfamiljer. Det var reserverat för en födelsedagsfest med dagisungar som skulle ha sina pannkakor.  - Det ser folktomt ut på bilden, men lokalen fylldes en stund senare med livliga ungar, och utanför entrén brukar det sommatid vara fullt med barnvagnar beroende på årstid och väderlek.

 

Jag försöker undvika att plåta barn på nära håll i igenkänningshänseende. Det gäller vuxna också, även om det inte är lika känsligt.

 Det har varit diskussioner tidigare i media om lämpligheten att i familjebloggar lägga ut bilder på sina barn. Nu når inte Bloggportalens bloggare ut till så många läsare, men vi har ju proffsbloggare som hänger ut småungarna på nätet i ett kommersiellt syfte att dra till sig läsare. Barnen har ju ingen möjlighet att i den åldern ge sitt samtycke till det.  - Bilder från lördagen.  



     











Av Krister - 24 september 2016 18:37

 

 

Grannen ringde mig i eftermiddags och sa att det var en stor vattenpöl under bilen som hade runnit över till parkeringsrutan intill. Slangläckage, tänkte jag oroligt och fick bilden framför mig hur jag skulle gå tillväga med hyrbil och kontakt med närmaste verkstad efter helgen. Usch! Det visade sig vara dräneringsvatten från ac:n som hade runnit ut vilket är helt normalt och brukar göra, men mängden vatten har jag varit lite orolig över under åren jag haft bilen.

 

Vid hög luftfuktighet som det är idag, blir avrinningen av kondensvattnet större än under torrt klimat. Under vintertid brukar det bli sparsamt med kondensvatten från luftkonditioneringen. Man känner på vattnet som runnit ut med fingrarna om det är lite oljigt eller inte. 

 

Fick veta mer om den åttioårige mannen som avled av ryggskadorna i en motorcykelolycka utanför Göteborg den 15 september och som jag skrev om i bloggen tidigare. Han krockade med en bil som körde ut från en mindre väg. Bilföraren sms:ade samtidigt som han körde ut och upptäckte inte motorcykeln i tid.  Smällen tog i framdörren på förarsidan, som gav honom allvarliga kroppsskador. Vid sidokrockar är inte säkerheten lika hög som framifrån. -  Och så denna obeskrivliga sorg som drabbat de närstående.

 

Det är livsfarligt att surfa i mobilen samtidigt som man kör bil, men fordonsförare gör det ändå och oskyldiga människor mister livet. Jag hade en folkvagnsbuss framför mig idag där kvinnan bakom ratten höll på med mobilen vid trafikljuset och stod kvar vid grönt ljus. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 23 september 2016 11:15

 

 

Det var några bloggare som påminde oss här på Bloggplatsen om att höstdagjämningen inföll igår, men på grund av skottårscykeln varierar tidpunkten för höstdagjämningen, och kan därför inträffa den 22 eller den 23 september.

Höstdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse, och inträffar vid en bestämd tidpunkt. Det sker vid olika klockslag på skilda ställen på jorden beroende på i vilken tidzon man befinner sig.  

 

Dag och natt är inte heller lika långa vid höstdagjämningen. Eftersom det är skottår i år 2016 med en extradag den 29 februari, infaller alltså höstdagjämningen i dag den 23 september vid klockslaget 14:21.  - Rosersbergs slottspark i bild.



       





Av Krister - 22 september 2016 23:02



Och så var det simhallen ikväll igen då. Eftersom jag körde ett gympass igår kväll känns det av i musklerna nu efteråt, men inte mer än vad det brukar. Det tar mer på krafterna att köra ett simpass än att gymma tycker jag. I måndags kände jag mig så trött efter körsångövningen att jag höll mig hemma. Jo, jag sjunger också.  -  Man ska inte träna om man känner sig trött. Jag brukar vila en stund innan jag gör något fysiskt ansträngande så jag piggnar till, men det hjälpte inte då. 

 

Ikväll blev det en kopp te med fyra Göteborgs smörgåsrån, fullkorn och en skiva Finn crisp. Ost, kalkonskivor, paprika och skagenröra. Det är det enda brödet jag äter bortsett från en del av brödet på hamburgaren emellanåt.

 

Hade förresten bara 4,9 mmol/L i blodsocker fastande i morse. Jag kostbehandlar ju min typ 2 diabetes, tar inga mediciner.

Sköt om er för det ska jag göra. Hej och god natt. 









Av Krister - 22 september 2016 16:30



Det är första gången hittills som jag har tappat eller förlagt parkeringsbiljetten i samband med att jag ställt mig i parkeringshuset under Kista galleria. Någon gång ska väl bli den första, har jag tänkt. En sådan försummelse får man böta två hundra spänn för, men behövde av någon anledning inte göra det nu idag.  -  De första åren jag besökte Kista galleria var de två första timmarna gratis att ställa sig där, så är det inte nu. Det är nog den enda fastighetsägare som jag känner till i de norra förorterna, som tar ut avgifter från det man passerat in genom bommen och checkat ut från garaget. 



   






Av Krister - 22 september 2016 00:41

 

 

Fick en uppmuntrande kommentar från mammamuxpux.bloggplatsen.se redan den 3 september, men som jag såg först i onsdagskväll innan publicering. - Kommentarer gör ju bloggen mer levande. 

 

 

 

Av Krister - 21 september 2016 20:36

 

 

Ikväll onsdag, blev det kebabkött som stektes i vanligt smör och gul lök i pannan. I med krossade tomater, Barilla Classico tomatsås i glaskonserv och en matsked Crème Fraiche med fetthalt på 34 procent.  Nu har jag vitkål ett tag framöver så jag rörde ihop den kokta vitkålen med Philadelphiaost. Paprika fungerar vare sig den är gul, röd eller grön. Några klunkar kokosmjölk direkt ur tetran. -

 

Bågskytte och sent träningspass.

 

 


 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards