Direktlänk till inlägg 24 april 2018

Blodtappen

Av Krister - 24 april 2018 12:53




Blodtrycket låg på 155/85 i förmiddags då värdet mättes på blodcentralen i Uppsala. Något för högt, men trafiksituationen och annat spelade säkert en roll i sammanhanget. Sist jag tappade blod var 2016 i mitten av april på Akademiska.


Eftersom det råder akut brist just nu på min blodgrupp tog jag bilen in idag. Vårtider är influensatider och det påverkar blodlagret med färre blodgivare än vanligt. Förra året blev det många tandläkarbesök i samband med den nya bryggan och då får man ju inte ge blod. Som gåva valde jag ut en "selfiepinne", vad jag nu ska ha den till, jag tycker inte att jag gör mig så bra i bild. 

Nu får man nöja sig med ett enkelt sårplåster mot tidigare kompress med kirurgtejp, det är väl billigare och gör väl förmodligen samma nytta, om man inte blöder för mycket förstås.


Av de sex provrör som fylls hjälper det tre personer och två rör går till forskningen. Jag ställer mig tveksam till dessa privata aktörer eftersom mitt blod går till den vinstdrivande läkemedelsindustrin och dess aktieägare. Landstinget säljer dessutom blodet vi donerar till andra landsting förutom till läkemedelsindustrin. Blodet får inte bli en köp- och säljvara med full respekt för oss som frivilligt och utan krav på ersättning ställer upp som donatorer. Men jag blev tillfrågad om jag gick med på att donera blod till forskning, och fick tänka efter i några sekunder.  - Nu ska jag äta de gula järntabletterna i tjugo dagar framöver.





     









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Tisdag 23 april 21:58

    Vi fick en fin dag i friluftsområdet vid Löwenströmska på förmiddagen, men det är ingen vårvärme. Ställde bilen vid Hammarby kyrka och följde promenadstråket längsmed Fysingen utan överraskningar med tanke på översvämningarna i förra veckan d...

Av Krister - Måndag 22 april 21:54


  Under eftermiddagens sammanträde i socialnämnden fick vi instruktioner hur vi redovisar våra arvoderade uppdrag genom självinloggning, självrapportering för förtroendevalda. Månadsrapportering, ekonomiskt utfall det första kvartalet av årsbudgete...

Av Krister - Söndag 21 april 22:52

    Ställde upp som extra kyrkvärd på förmiddagen. I dag spisades en kryddig kycklingsoppa med rotfrukter och grönsaker efter högmässan.   Fikade på konditori Kardemumma i Täby kyrkby med N i fyratiden, handlade på Coop Danderyd och tog igen...

Av Krister - Lördag 20 april 21:58

  Ställde upp som timvikarie på motivationsboendet  mellan 14-20. Det blir det sista arbetspasset i april.  Tog lördagsfikat på det för dagen välbesökta Kardemumma vid middagstid, gjorde inköp på Ica Kvantum i Väsby centrum. En 500 g keso, 125 g ...

Av Krister - Fredag 19 april 22:27


  Min yngsta syster brukar sällan ringa om det inte händer något oförberett inom familjen. Brorsan ska opereras akut och har drabbats av blodförgiftning.    Träffen i eftermiddag i Gränbystaden, ställdes in. Jag fick tid över till ett hembesök ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards