Alla inlägg den 9 januari 2022

Av Krister - 9 januari 2022 22:57




Det har inte hänt så särskilt mycket idag, gråväder och en tempertur kring nollan och uppehåll. Jag brukar uppmuntra grannen som hyr parkeringsplatsen intill med att skotta undan snön i deras parkeringsruta varje vintersäsong och gjorde det på morgonen innan jag skulle iväg.


 

Bevistade två gudstjänster, den första på förmiddagen i Kista med enkelt kaffe efteråt. Det var uppskattningsvis 25 personer i kyrkorummet, 8 personer i Vassunda församling på sena eftermiddagen. Kollekten förs oftare över via mobilens apptjänster numera, jag föredrar kontanter, men det är inte alltid jag har pengar på mig löst.

 

Temat för söndagen är Jesu dop och årgångstexten som prästerna ska förhålla sig till när det gäller textutläggningen utgår från Lukasevangeliet  3:15-17. Att textsammanhanget handlar om att han som kommer, alltså Jesus, ska döpa folket med helig ande och eld, alltså ett andedop, framgår sällan i predikoutkasten och inte heller symboliken med "agnarna och vetet." 

 

Den nyfikne kan ju numera söka på Youtube för att få klarhet i hur det förhåller sig med uttydelsen av textinnehållet. 

 

 

 

 

 














Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards