Direktlänk till inlägg 8 juni 2024

Skånelaholm och Sälnastenen

Av Krister - Lördag 8 juni 20:47


 

Beställde latten på Espresso House i Väsby köpcentrum vid middagstid. Det blåste svala vindar så vi tog fikat inomhus. Thomas från Uppsala frågade i veckan om vi kunde besöka Skånelaholms slott idag, så han ställde bilen på pendlarparkeringen i Märsta strax innan två och samåkte med mig ut till Skånela.

 

Vi tog en bryggkaffe i slottskaféet, promenerade i parkområdet och besökte Sälnastenen U 323. Den branta stigen som leder upp till runstenen har tidigare år varit igenvuxen, men nu är den tydligare utstakad, men inte tillräckligt för att ta fel gångstig i närheten av ett privat tomtområde. En barsk kvinna med keps frågade oss vad vi gjorde där och beskrev var vi skulle gå. För fyra år sedan fick vi ett vänligare bemötande.

 

Sökfunktionen fungerar inte längre på Bloggplatsen, så jag sökte under ämnesrubrik "historia." Vi funderade över när vi besökte Skånelaholm sist och kom fram till att det var för fyra år sedan snart, alltså den 31 juli 2020. 

Sälnastenen skrev jag om den 17 juli 2019. 

 

boosta.bloggplatsen.se/2019/07/17/11619052-salnastenen/

 

Tiden drog iväg, så jag har inte gjort så mycket annat utöver idag.

Det blåste sydliga vindar, 10 m/s i byarna.

Växlande molnighet, men ingen sommarvärme. 

 

 

 

       


 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Måndag 24 juni 22:56

    Tog itu med räkningarna och fick tvättbestyret ur världen på förmiddagen. Hämtade N som hängde på till gymmet i Häggvik vid halvsju. Gjorde några inköp innan, tog en latte på Max.    Det blåste nordliga vindar under dagen, växlande molnig...

Av Krister - Söndag 23 juni 22:21

    Gjorde ett arbetspass på motivationsboendet i eftermiddags mellan två och åtta,  jag fick frågan igår. Eftersom det var bara en kyrkvärd som skulle tjänstgöra under mässan på förmiddagen på grund av förhinder, hoppade jag in och läste blan...

Av Krister - Lördag 22 juni 19:21

  Väderväxlingen sent igår kväll ställde till det med en rejäl yrsel och svidande känsla i huden. Kroppen fungerar som en barometer som känner av vind, temperaturväxlingar och luftfuktighet, en neuropatisk åkomma som jag får dras med. Besvären klin...

Av Krister - Fredag 21 juni 19:11

    Årets midsommarväder kan man inte klaga över, sol, aningen svalt och fuktigt i skuggan, sydlig pålandsvind. Inte för varmt. Det har blivit en tradition att jag tar tårtbiten i Sigtuna stad varje midsommar. Hämtade T i Väsby vid middagsti...

Av Krister - Torsdag 20 juni 22:12

    Vi tog förmiddagens promenad vid Fysingen och området vid Hammarby kyrka, Löwenströmska. Ett flertal kom farande på cykel, vid Fysingebadet testade en man en metalldetektor i vattnet, ett ovanligare inslag. Idag var det ett bredare åldersspan...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards