Alla inlägg den 5 januari 2018

Av Krister - 5 januari 2018 21:05

 

 

Den hyrbil som fanns inne till lägsta kostnad var en Renault Clio TCe på OKQ8 i samband med verkstadsbesöket nu i veckan. Totalt blev hyrtiden fyra dygn. Annars hade valet blivit den minsta modellen av Peugot 108 som jag hyrde tidigare i början av december. Slutnotan hamnade på 479 kronor för ett dygn utöver den tid som inte ingick i försäkringsbolagets åtagande.


Vad jag kan se hyrde jag en Renault Clio Kombi i tre dygn och en Megane Kombidiesel i ett dygn i april 2016. Då var det bromsoket på höger bakhjul som måste bytas på Kian, bromsskivan gick varm. Trots att jag påpekade att det var fel på bromsoket ville inte mekanikern först byta det annat än bromsbeläggen, men problemet kvarstod så jag fick återvända och fick det andra åtgärdat några dagar senare, det är inte lätt med motstridiga mekaniker.


Clion är en trevlig bil med många småfinesser som start- och stoppknapp och är försedd med en bred nyckelbricka, keycard, som skjuts in i panelen. Och så däcktryckskontroll där varningslampan lyste konstant i den första Clion i samband med byte till sommarhjul, sensorerna hade inte aktiverats eller kodats om.

 

Sedan är det ju start- och stoppteknik, motorn

stannar automatiskt vid tomgång. Först gången jag kom i kontakt med tekniken var i en Volvo C30. I min generation tänker man driftstörning när motorn lägger av innan man vänjer sig vid tekniken och kan slappna av. Motorn på knappa en liter, ligger på blygsamma 90 hästkrafter. Jag undrar över hur länge en så liten motor håller i längden för att inte tala om elektroniken.

 


            


 








Av Krister - 5 januari 2018 08:46

 

 

Sov över tvättiden igår morse, fanns en lucka nu på morgonen så jag får det uträttat den här veckan också. Det som händer kring mig påverkar sömnen negativt. Just nu läser vi om en så kallad bombcyklon som slår till mot den Nordamerikanska östkusten med full styrka. Är det inte omfattande bränder och torka som drabbar kontinenten så är det översvämningar, extremkyla och snökaos. Och så detta märkliga valsystem där presidenten inte väljs av medborgarna utan av folkvalda elektorer som i sin tur väljer president. För att inte tala om den utbredda fetma- och diabetespandemin och samtidigt paradoxalt nog dras vi till detta överkommersiella och otrygga samhälle. Det är klart att vi ska resa dit, vi vill se kontrasterna.


Så är det dags med säsongens minisemlor på 7-eleven som är lagom små att sätta i sig till kaffet utan att det höjer blodsockret för mycket. Man vill ju inte lämna över halva gräddbullen oäten. Gjorde ett uppehåll söder om Arlanda i går kväll.  

 

 


 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards