Direktlänk till inlägg 5 januari 2018
Den hyrbil som fanns inne till lägsta kostnad var en Renault Clio TCe på OKQ8 i samband med verkstadsbesöket nu i veckan. Totalt blev hyrtiden fyra dygn. Annars hade valet blivit den minsta modellen av Peugot 108 som jag hyrde tidigare i början av december. Slutnotan hamnade på 479 kronor för ett dygn utöver den tid som inte ingick i försäkringsbolagets åtagande.
Vad jag kan se hyrde jag en Renault Clio Kombi i tre dygn och en Megane Kombidiesel i ett dygn i april 2016. Då var det bromsoket på höger bakhjul som måste bytas på Kian, bromsskivan gick varm. Trots att jag påpekade att det var fel på bromsoket ville inte mekanikern först byta det annat än bromsbeläggen, men problemet kvarstod så jag fick återvända och fick det andra åtgärdat några dagar senare, det är inte lätt med motstridiga mekaniker.
Clion är en trevlig bil med många småfinesser som start- och stoppknapp och är försedd med en bred nyckelbricka, keycard, som skjuts in i panelen. Och så däcktryckskontroll där varningslampan lyste konstant i den första Clion i samband med byte till sommarhjul, sensorerna hade inte aktiverats eller kodats om.
Sedan är det ju start- och stoppteknik, motorn
stannar automatiskt vid tomgång. Först gången jag kom i kontakt med tekniken var i en Volvo C30. I min generation tänker man driftstörning när motorn lägger av innan man vänjer sig vid tekniken och kan slappna av. Motorn på knappa en liter, ligger på blygsamma 90 hästkrafter. Jag undrar över hur länge en så liten motor håller i längden för att inte tala om elektroniken.
Det förväntas att vi använder vår privata utrustning, alltså mobiltelefonerna, till de flesta samhällstjänster idag. Kommunerna använder Heroma självservice där vi registrerar antalet timmar. Igår kom jag inte in på Heroma med BankID. Det är i bö...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|