Direktlänk till inlägg 2 juli 2017

Varför så fort?

Av Krister - 2 juli 2017 18:16




När jag i fredagskväll skulle köpa jordgubbar längsmed vägen kostade en kartong 35 kronor, men det blev en femma dyrare då tjejen bakom bordet hade enbart lösa mynt i handkassan som skulle bli ogiltiga nästa dag. Utbytet av de gamla mynten har gått alldeles för fort och förlorarna på det här är ju oftast de sämre ställda i samhället och småföretagarna som har med kontanthandel att göra. I slutfasen är det alltid kunden och skattebetalaren som får stå för kostnaderna och det är vi som får skylla oss själva för att vi inte gör rätt. 


Det bästa sättet hade nog varit om de gamla mynten hade fått vara kvar samtidigt som de nya mynten lagts till under en längre övergångsperiod för att allteftersom fasas ut, det billigaste tillvägagångssättet. De nya en- och tvåkronorna är svåra att avläsa valören på.  

- Läs gärna ledaren som Johan Ehrenberg skrivit i tidningen ETC.  https://www.etc.se./ledare/varfor-ska-du-betala-det-skandalosa-kontantkaoset 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Onsdag 3 juli 22:30

    Vi klarade oss undan regnet på förmiddagens promenadsträcka vid Fysingen, vi var nästan helt ensamma i området, en medelålders kvinna med gångstavar. Det föll en och annan regnskur under dagen mellan solglimtarna.   Skaffade två bläckpatr...

Av Krister - Tisdag 2 juli 22:20

    Det blåste sydvästliga svala vindar på vår förmiddagspromenad vid Hammarby och Löwenströmska, solen värmde och luften kändes fuktig.   Hämtade T i Väsby centrum i tvåtiden, vi gjorde inköp på Willy:s i Bro och fikade på Petjos Cafe & kond...

Av Krister - Måndag 1 juli 22:41


  Eftersom tvättiden efter min bokade tid var ledig, fyllde jag maskinen ställd på 40° grader. Grannens tonåring hade blockat dörren till tvättstugan, men kom ner samtidigt och öppnade, han hade startat två maskiner på min tid. Jag var i stort sett...

Av Krister - Söndag 30 juni 21:36

  Regnet föll mot eftermiddagen och fortsatte så under kvällen. Jag tog mig till söndagens mässa på förmiddagen, en av de två kyrkvärdarna som skulle tjänstgöra infann sig inte, så en kyrkvärd som inte var uppsatt på schemat hoppade in. Det brister...

Av Krister - Lördag 29 juni 21:01

    Det blåste friska vindar under dagen, 13-14 m/s i byarna. Jag slog mig ner med A på uteserveringen Kardemumma i Väsby centrum i elvatiden.    Gjorde ett arbetspass mellan 14-20 på motivationsboendet. Lämnade in vita skjortor för kemtvät...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards