Alla inlägg den 17 september 2017

Av Krister - 17 september 2017 18:16




Röstade i församlingshemmet nu i halvtretiden. Socialdemokraterna. Egentligen tycker jag att partpolitik inte borde få förekomma inom kyrkans väggar. Men ändå finns det en tyst överenskommelse om att man inte gärna pratar partipolitik vid kyrkkaffet annat än om kyrkovalet som företeelse.  

Göran Greiders intryck är att "hela kyrkligheten har börjat dra åt vänster" skriver han i sin ledare här:

www.etc.se/ledare/gud-ar-pa-vag-att-bli-vansteraktivist   


Så gör han också uttalanden på twitter som att "Jesus var vänstervriden", "Gud var från början rätt mycket höger, men har med tiden blivt mer vänster" och "Gud är på väg att bli vänsteraktivist".  

Det finns frikyrkor som har en marknadsliberal framtoning också och som framhåller det kapitalistiska samhället med engagemang för företagande och anordnar frukostar för företagare.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att politisera Jesus Kristus och plocka politiska poänger från evangeliet för att försöka rättfärdiggöra den partipolitiska inriktningen.

Personligen vill jag verka för fler diakoner i min församling.

 

Påminde en vän om att det var kyrkoval idag via sms, men fick meddelandet att han inte visste vilket parti som han skulle lägga rösten på, men ändrade sig dock och beslutade sig att gå och rösta innan lokalen stängde vid åtta. Jag var med och visade hur det gick till med valsedlarna. Det har varit långa köer för att få lägga sin röst, vilket jag upplever som ett uppvaknande för kyrkans värdeskapande uppgift i samhället.

 

 








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards