Alla inlägg den 9 maj 2018

Av Krister - 9 maj 2018 22:28





Fick information från Pensionsmyndigheten idag om att mitt innehav i Solidar Fonder kommer att säljas och föras över till det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa eller "soffliggarfonden".

 

På något sätt känns det som att starta om från utgångspunkt. 

Det nya allmäna pensionssystemet med PPM-fonder kom igång i slutet av året 2000 och är nu inne på det artonde.

Jag kommer ihåg hur soffliggana utmålades av ppm-lobbyn som lågutbildade och underförstått underklassiga, lite dumma i huvudet.


Utvärderingar har enligt wikipedia visat på att de som anlitat ett förvaltningsföretag i större utsträckning än andra är personer med "låg utbildning, låga finansiella tillgångar, höga disponibla inkomster. De som i högre utsträckning har arbetslöshetsersättning, företagsinkomster eller privat pensionssparande." 

 

Perssonregeringen tvingade på oss medborgare ett fondsystem som jag inte hade tillräcklig kunskap att sätta mig in i, och har det inte nu heller, annat än att det hade varit klokast att ligga kvar i soffan.


Läs gärna "Så blir fonddirektörerna rika på din pension - medan du får jobba längre."  www.etc.se/inrikes/pensionsmiljonarerna






   










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards