Alla inlägg den 18 september 2018

Av Krister - 18 september 2018 09:18






Det var ett tag sedan som jag tog upp diabetesläget. Den typ 2 diabetes som jag kostbehandlar normaliserar blodsockervärdena genom att minska ner på socker och kolhydrater. I morse låg blodsockret på 4,6 mmol/L. Vägde in mig på 79,3 kg efter avslutat gympass igår kväll.

Diabetes 2 är en livsfarlig sjukdom om man inte behandlar den. Man gör inte återkommande ögonbottenfotograferingar för att se förändringar i "gula fläcken",  ser över fötterna hos en medicinsk fotvårdare, får sitt långtidsblodsocker mätt hos diabetessjuksöterskan på vårdcentralen regelbundet, för nöjets skull. De flesta som jag känner till som har tvåan tar sitt dagliga metformin och äter på som vanligt och vill inte påminna sig om sjukdomen.


Det händer emellanåt att jag går in på  www.diabetesmannen.se för att få insikter i diabetesettornas kamp mot sjukdomen som skiljer sig mycket från åldersdiabetes typ 2. Nämnda bloggare skrev vid ett tillfälle att typ 2 diabetes "skötte sig själv" genom en daglig metformindos och tog sin åldriga mormor som exempel.

Man kan väl säga att han är bättre på sin egen sjukdomskännedom än om andras.

Jag uppskattar Diabeteskvinnas blogg  www.devote.se/Diabeteskvinnan som ser sin vardag mer från den ljusa sidan av tillvaron, trots allt.











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards