Alla inlägg under juni 2020

Av Krister - 14 juni 2020 22:40



I dag är det den internationella blodgivardagen som uppmärksammas, men tyvärr syns det inte i svensk media. Eftersom jag fortfarande känner av en lättare rinnsnuva som kommer och går, har jag inte tappat blod på ett tag nu med tanke på Covid-19.


Besökte utomhusgudstjänsten i Uppsala på förmiddagen för att sedan ta snabbmat med några vänner från kyrkan efteråt i centrum. Ett bra sätt att umgås på.

Äter just nu av den grekiska konserven från Ridanous som marknadsförs av Lidl. Äggplanta i tomatsås och gröna bönor i tomatsås. Ett relativt lågt kolhydratinnehåll. Gör en gryta av innehållet, snabbt och gott.





 
























Av Krister - 13 juni 2020 21:26




Säsongens första latte ute på terassen i Sollentuna centrum vid middagstid satt bra, det känns som att sommaren har kommit på allvar nu med uppåt tjugotre grader. Promenerade längsmed fågelsjön Ravalen i eftermiddags efter matinköpet i Rotebro. Nu blommar Svärdslilja och Näckros.





              






Av Krister - 12 juni 2020 21:53



Det blev en tidig morgon idag, tog pendeln från Märsta till Sollentuna som avgick tjugo över sju. Gick lite över en kilometer från den avgiftsfria parkeringsplatsen på Fältvägen i Märsta som tog en kvart ungefär att gå. Vad jag minns utlovade Sigtunas kommunpolitiker parkeringsautomater från och med den första juni på pendlarparkeringen, men jag har svårt att tro att det kommer upp några.


Satt i två förhandlingar i tingsrätten idag. Eftersom det är en halvideell insats så vill jag inte ta på mig så många mål under en månad även om det är nog så intressant.

Dygnets fyrtio avlidna personer i Covid-19 skapar inte längre några fetstilta rubriker.

Den senaste uppdateringen gällande patienter som intensivvårdas ligger på 263 personer.







 




 

Av Krister - 11 juni 2020 22:23



Besökte Uppsala nu ikväll, tog kaffet på Café Carl von Linné. Det kändes lite småklyligt i luften, men vi satte oss ute ändå en stund vid kaféborden. På busstorget finns gatukonst för allmän beskådan. Varför inte en trädgårdsgroda som kravlar sig upp ur gräsmattan.  - På www.linneuppsala.se finns fler Linnécitat.





           








Av Krister - 10 juni 2020 16:08




Senast jag var till järnhandeln hörde jag mig för om det gick att byta batteriet i en Bosch grästrimmer. Personalen sa att jag skulle ta med mig trimmern till butiken vilket jag gjorde idag. Det visade sig att batteriet lagerförs inte längre och en ny trimmer med sladd skulle kosta runt nio hundra kronor. Ett batteri kostar runt sex hundra kronor om man söker på nätet. Med tanke på miljön verkar det inte riktigt klokt rent ut sagt






   


 





Av Krister - 9 juni 2020 20:48





Gjorde dagens promenad i Rosersbergsparken där det pågår markvårdande gallringsarbete med trädfällning. Fuktig sval luft samtidigt som det var varmt i bilen, uppåt tjugotre plusgrader. I bild vit och blå Akleja.

Tog en grillkorv och en mugg kaffe vid Stäket och Bonäsbadet utanför Jakobsberg i den sommaröppna kiosken på eftermiddagen. Här var det kontanter eller Swish som gällde. Det är ju skolavslutningar nu med spontana aktiviteter vid vattnet och grillning här och var.


Var med på mitt första telefonmötet ikväll när församlingsrådet kallade till sammanträde. Det är intressant med nya lösningar för att begränsa smittspridningen.

Skatteåterbäringen kom in på lönekontot idag vid samma tid som förra året.






                       








Av Krister - 8 juni 2020 22:54





Det gick rätt fort att få håret klippt hos syrianerna i eftermiddags och kostade en tvåhundring. De hade märkt av en nedgång av antalet kunder som för så många andra inom besöksnäringen under pågående pandemi.  


Det händer att jag går in på Magdalena Graafs blogg just för att hon har en koppling till Församlingen Arken och hennes mamma pastor Linda Bergling som brukar figurera i bild emellanåt. www.magdalenagraaf.se 

Just nu brättrar hon på sin solbränna på Sjöhamra församlingsgård utanför Åkersberga där församlingen Arken driver ett kristet retreatcenter. "Hemma i mitt hus vid havet" rör sig egentligen inte om Magdalenas eget hus, som hon uttrycker sig i bloggen.









Av Krister - 7 juni 2020 23:01




Det blev ett besök i Vällingby församling på förmiddagen. Det blåste kalla vindbyar och dagstemperaturen visade på arton plusgrader under dagen. Kaffet serverades i pappmuggar och kaffebrödet i påse och intogs i trädgården. Uppskattningsvis tjugo besökare, ingen trängsel att tala om. 



Före detta S-ministern Carl Tham skriver i en debattartikel i dagens Aftonblad att statsministern och socialministern bluffade när de påstod att "vår beredskap är god".

"Vi har en dålig beredskap och förmåga att hantera en epidemi. Sjukvården i landet är allvarligt försvagad till följd av besparingar, privatisering, marknadisering och konkurrensfanatism". 

www.aftonbladet.se/debatt/a/3JyvqM/ni-bluffade-sveriges-beredskap-var-inte-god






 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards