Alla inlägg under juni 2020

Av Krister - 6 juni 2020 22:03




Firade nationaldagen med en bit blå prinsesstårta prydd med den svenska flaggan till latten på konditoriet i Sollentuna i förmiddags. Delade den med mitt sällskap vid bordet. Jag roade mig i år också med att se om det fanns företag som hade gjort sig besväret att hissa svenskt flagg idag längsmed vägen, men intresset är tyvärr lågt. Djursjukhuset i Väsby och Brandförsvaret flaggade blågult liksom Sigtuna kommun.

Hamnade i en bönegrupp utanför kommunhuset för www.sverigebönen.se och deltog en stund.





   



 





Av Krister - 5 juni 2020 22:05




Gjorde ett besök i eftermiddags på Rosersbergs slottskafé, jag brukar annars ta mina promenadrundor här ute i slottparken emellanåt, men inte idag. Interiören känns mer ombonad än på ett vanligt utekafé med breda generösa sittsoffor och plyschfåtöljer under kristallkronorna. Vi fick ha det generösa slottsgemaket för oss själva, ett fåtal besökare hade sökt sig in i slottet. Lite för blåsigt för att sitta ute idag. 





       








Av Krister - 4 juni 2020 23:09




Den senaste siffrorna för patienter i intensivvården med Covid-19 är 295 just nu. I förmiddags var det 292 som intensivvårdades, så det sker en minskning. Det finns en allmän uppfattning om att de höga dödstalen inom äldrevården har med privatiseringarna att göra, jag tror att det kan ligga mycket i det påståendet.


Planterade säsongens Stjärnöga på uteplatsen idag som köptes på Coop i Häggvik i går kväll. Sjärnöga har sitt ursprung i Sydafrika där växten är flerårig och städsegrön.  Kaprifolen står i full blom just nu och sprider sin fantastiska väldoft.


Besökte verkstaden i förmiddags för att avboka tiden idag. Skrapet vid kurvtagningarna har avtagit helt, det känns onödigt att gå igenom bromsarna igen och det finns inget som ligger på. Efterkontrollen av bromsarna innan kostade inget i arbete.  





   












Av Krister - 3 juni 2020 16:17





Det har varit ett härligt promenadväder idag också med svala vindar, inte alltför varmt med uppåt nitton plusgrader. Den stora blå avfartsvisaren eller lokaliseringsmärket i bild har flyttas ett stycke längre bort från infarten till rastplatsen för någon vecka sedan. Det var något i blickfånget som inte stämde sedan vi besökte platsen i förra veckan. Stukade foten igår kväll, men det gick att gå på den ändå idag, men ömmade något.


Tog fikat i stenladan i Steninge mot eftermiddagen. Den övervägande delen av gästerna var äldre i riskgruppen. Lite för kort avstånd i kassakön, men annars fungerade det bra ute vid borden. Pandemin är inte över än, men siffrorna för patienter i intensivvården med Covid-19 pekar glädjande nog nedåt.

Enligt den senaste uppdateringen är det 302 personer som vårdas just nu från svt:s datajournalistik om corona i intensivvården. 





     







Av Krister - 2 juni 2020 21:22


Stannade till vid Överby gård i Sollentuna och den gamla kvarnen mot eftermiddagen. Vingarnas diameter är ca 16,5 meter och den vindfångande ytan med hissade segel är ca 35 kvadratmeter. Syrendoften är påtaglig just nu.

Det var behagligare att gå promenadrundan i förmiddags, det blåste svalare vindar och temperaturen visade på nitton plusgrader. Har vattnat växterna på uteplatsen och burit ut hinkvis med vatten nu ikväll.  Men så torrt i marken är det inte ännu som jag befarade.



       





Av Krister - 1 juni 2020 21:49




Det var tänkt att jag skulle få de två bakre bromsskivorna bytta i förmiddags på Kian men leveransen skulle komma först på eftermiddagen och jag hade annat att göra. Vi bokade tid senare i veckan för bytet. Fick låna en bil hem, men kändes onödigt,  jag var ändå tacksam över att jag undslapp promenadsträckan från och till verkstaden.

Det är lite osäkert om jag behöver byta skivorna eftersom skrapljudet uppkommer bara när jag gör skarpa högersvängar. Jag avbokade tvättiden idag just för verkstadsbesöket, nu får jag stå över tvätten tills nästkommande vecka.  

 

Det har varit högsommarvärme idag med uppåt tjugoåtta plusgrader ut mot Arlanda på eftermiddagen, ac:n kyler fortfarande som den ska även om jag tycker att den ger mer ljud ifrån sig nu än tidigare.




 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards