Alla inlägg den 7 augusti 2016

Av Krister - 7 augusti 2016 22:18



Vid det senaste besöket på Gävle fängelsemuseum i slutet av juli, fick jag veta att i samband med införandet av cellstraffet i slutet på 1890-talet skärptes ordningsreglerna och det tillkom fler föreskrifter. En var införandet av ansiktsmasker, vita huvor med hål för ögonen, som skulle bäras varje gång fången befann sig utomhus. -  Med ansiktsmask anonymiserades fångarna och det psykologiska avståndet ökade mellan dem.


De fick inte lära känna varandra till utseendet för att undvika kontakt efter frigivning. Tanken var att det skulle bli lättare för dem att återgå till ett normalt liv efter straffet om de inte var igenkända. Ansiktsmasken var i bruk ända fram till 1950-talet, men var frivillig under de sista decennierna.  -  Kom att tänka på religionsutövning. 






Av Krister - 7 augusti 2016 20:49



Upptäckte nu i eftermiddags att vänster framhjul sliter snett på insidan av däcket, mönstret ser blankt ut i jämförelse med mönstret på höger framdäck. Det kommer inte som någon överraskning då jag bytte framhjulslager och spindelleder på framvagnen i maj och juni. Däcken har rullat så pass långt att jag tar en fyrhjulsmätning i samband men nya framdäck framöver, något jag återkommer till. - Annars har den Kia Soul jag kör sedan den hämtades ut ny 2010, en robust framvagnskonstruktion som har klarat sig relativt bra från framvagnsproblem. Några tidigare framvagnsinställningar har inte behövt göras.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards