Direktlänk till inlägg 29 juni 2017

Dagstur

Av Krister - 29 juni 2017 08:44






Om man inte kan komma iväg på en längre resa så går det ändå att dagstura över med någon av Ålandsbåtarna, antingen från Grisslehamn, Kapellskär eller Stockholm utan att det behöver kosta så mycket. Den obokade biljetten gick på 120 kronor. Sedan är det ju resekostnaderna utöver förstås som tillkommer.

Vid den här tiden på året, innan semestersäsongen börjar på allvar, är det fortfarande lugnt på färjorna. Igår var det vackert väder, men kallt i luften då vi gjorde dagsturen över med Eckerölinjen vid tio från Grisslehamn till Eckerö med vändande tur. Igår var det 946 passagerare ombord till Åland och med återvändande tur 792. Det fanns bord lediga utan att behöva leta, trängas och köa då man skulle konsumera, bra. 


Det har hänt mycket sedan sjuttiotalet då jag började göra de här turerna i tonåren. Numera kan man sitta kvar på båten, men tidigare skulle man enligt reglerna lämna den för att senast en halvtimme senare gå på igen. Då kunde man samtidigt passa på att handla snabbt i butiken intill på fastlandet, men den butiken är sedan länge stängd. Tulltjänstemännen är inte lika synliga längre vid utgångarna. I själva reseupplevelsen låg det en del spänning och sport i att ta med sig så mycket starkvaror och tobak utan att bli påkommen vid en eventuell stickkontroll. Man hörde många historier genom åren från överförfriskade släktingar som var över för att festa och passerade nervösa genom tullen.



Igår var det fritt att parkera på långtidsparkeringarna då en ny aktör skulle ta över parkeringsövervakningen. Det har varit relativt billigt att ställa sig där, men framöver vet jag inte. Parkeringsavgifterna börjar bli en allt tyngre utgiftspost i bilägandet.

För egen del har köpmönstret förändrats genom åren. Jag beställer den obligatoriska räkmackan, några kaffe och mineralvatten. Mer än så blir det inte. Eftersom jag får allergiska reaktioner av vissa parfymer, köper jag mest duschgel, och det utbudet är rätt så begränsat i hyllorna. Alkoholfria viner finns inte heller i utbudet i taxfreebutiken ombord och godis är ju uteslutet på grund av diabetesen och tobak använder jag inte. - Bilder från i onsdags.









         

 










 




.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Torsdag 18 april 22:28


    Den nordostliga vinden kändes råkall idag. Steg upp i halvsextiden för att hinna med pendeln från Märsta till Sollentuna tingsrätt i tid. Dagens tre huvudförhandlingar gällde penningtvättsbrott, bedrägeri, ofredande och grov rattfylla där den...

Av Krister - Onsdag 17 april 20:16

  Det blåser nordliga vindar. Jag hade behövt en extra mössa, men det är svårt att veta hur man ska klä sig från dag till annan. Stegen kändes lättare på förmiddagens promenad i Rosersberg. Jag gjorde uppehåll från träningen igår.   Husbilssäso...

Av Krister - Tisdag 16 april 20:37

  Stegen kändes tunga idag på vår promenadrunda vid sjön Fysingen och i området Stora Väsby. Det duggregnade kortvarigt och blåste nordliga vindar. Jag tog igen mig på eftermiddagen.   Besökte patienten på Akademiska ikväll. Gjorde inköp på Ica...

Av Krister - Måndag 15 april 21:40


    Det är mycket fysisk rörelse just nu. Träningspasset igår kväll och i eftermiddags simmade jag med N i Märsta. Det var ett fåtal besökare på eftermiddagen.   Beställde en schnitzelburgare på Centrumgrillen i Märsta centrum efter simpasset...

Av Krister - Söndag 14 april 23:06

    Deltog i förmiddagens högmässa med prostvisitation i Märsta pastorat. Kontraktsprosten besökte kontraktets församlingar med uppdrag av biskopen och domkapitlet där Anders Johansson uträttade kontrollbesök. Mässan satte slutpunkt på visitation...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards