Alla inlägg under augusti 2017

Av Krister - 12 augusti 2017 17:33




Konditori Balders bröd i Sollentuna har småbakverk att erbjuda gäster som är försiktiga med sockret och kolhydraterna. Det är bra. Jag vill hålla blodsockret på hyfsad nivå utan att behöva lämna den största delen av bakverket oätet. Det blev en "solbulle mini" i förmiddags till bryggkaffet den här gången. Pärlsockret går ju att skapa bort med skeden.




 












Av Krister - 11 augusti 2017 23:45




Skaffade mig en vit bomullsskjorta från Bigbox i går där man kan få tag i märkesskjortor av bra kvalité. Sökordet "Morchella" som är namnet på den italienska skjorttillverkaren, hamnade på murkla, längre än så kom jag inte. Ivarjefall så var det inför begravningen i förmiddags av min farbror i sensommarvärmen. Han var det sista syskonet av pappas fem bröder i en skara på åtta barn. Nu är han ensam kvar snart 97 år fyllda.


Herdepsalmen är nog den mest kända bibeltexten och som också lästes under minnesstunden.


Psalm 23


Herren är min herde,

inget skall fattas mig.

Han för mig i vall på gröna ängar,

han låter mig vila vid lugna vatten.

Han ger mig ny kraft

och leder mig på rätta vägar,

sitt namn till ära.

Inte ens i den mörkaste dal

fruktar jag något ont,

ty du är med mig,

din käpp och din stav gör mig trygg.

Du dukar ett bord för mig

i mina fienders åsyn,

du smörjer mitt huvud med olja

och fyller min bägare till bredden.

Din godhet och nåd skall följa mig

varje dag i mitt liv,

och Herrens hus skall vara mitt hem

så länge jag lever.


Översättning Bibel 2000


 

 







Av Krister - 10 augusti 2017 11:52




"Praktlilja Stargazer" har tagit sig bra, lökarna sattes i jord den 28 oktober förra säsongen. Liljor är rätt tacksamma att odla i rabatt. Igår satte jag ner en gul "Asiat lilja" i kruka, inköpt på Blomsterlandet. Går man in på www.lilylooks.com får man veta att det finns ett stort antal variationer och basfärger av lilja. I slutet av juli planterade jag en röd lilja från Coop från www.schie-lilium.nl Den här sorten klarar temperaturer ner till fem plusgrader, frågan är om den övervintrar.

Det blir en chansning med "Anemone Fantasy Pocahantas" som sattes ner igår från Blomsterlandet. 





  

     








Av Krister - 9 augusti 2017 21:44



Gjorde ett återköp på ett par Saucony löparskor på Intersport igår. Skorna kostade med 30 procent i rabatt 1 259 kronor. Varan ska återlämnas i originalförpackning med inköpskvittot och öppet köp gäller i 365 dagar. Det som inte framgår på kvittot är att skorna får endast användas inomhus innan återlämnandet. Eftersom jag gick i skorna mellan parkeringsplatsen och köpcentrumet var det först tveksamt om jag skulle få byta dem. Nu var det under samma dag, och peronalen gick med på det ändå. Jag köpte samtidigt ett par andra som kändes bättre att gå i för tillgodokvittot. 

 

Det här är regler som inte jag visste om. Hur ska man kunna få en uppfattning om hur skon känns på en så begränsad yta som i en lägenhet?  Bestämmelsen är väl till för att förhindra kunder som vill göra återköp på väl ingångna skor. De här skorna gav inte tillräckligt stöd för foten och stötdämpningen var inte heller så bra för det priset.





  





Av Krister - 8 augusti 2017 17:16



På twitter uppmärksammar Göran Greider hälsorisken med den höga sockerkonsumtionen och länkar vidare till svtplay. Det är bra. Från vänstermedia läser man knappt alls något om hur marknaden och vinstintressena påverkar våra midjemått. 

https://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1?cmpitw:08-07-2017:sockerfilmen:pla:lp-app 


Filmaren Damon Gameau undersöker det dolda sockret i vår vardagskost genom att äta helt vanlig mat i två månader. Resultatet blir en chock för både hjärta, hjärna och mage. En klart sevärd dokumentärberättelse där vi borde fråga oss hur mycket socker vi sätter i oss och sambandet mellan vår hälsa och läkemedels- och livsmedelsindustrin.

Eftersom folkhälsan och våra köpvanor är en klassfråga, borde arbetarrörelsen ta problemet på största allvar.


Tidningen ETC tar upp det osunda i sambandet mellan myndigheten och matjättarna som kan få allvarliga konsekvenser för vårt välbefinnande. https://www.etc.se/inrikes/myndigheten-ar-kopt-av-matjattarna




Av Krister - 7 augusti 2017 15:33



Det har ju talats från politiskt håll om att införa ett rutavdrag på praktiska vardagstjänster som reparationer och lagning av kläder bland annat. Det är bra om man kan minska ner på konsumtionen med att reparera och återanvända i miljöhänseende. I stället för att kasta lät jag skräddaren fixa de fransiga byxbenen nere vid fotvidden med ny söm för 120 kronor.  Det blir slitstarkare om man ska tro skräddaren, och så slipper man lägga pengar på att köpa ett par nya.




 






Av Krister - 6 augusti 2017 20:14



Det är tydligen uppenbart att gör man en offentlig pudel på Facebook är allt förlåtet för somliga och föremålet blir hyllad som hjälte. Jag syftar förstås på Anders Borg och fylleskandalen.

Det hade varit politiskt sett comme il faut om den sparkade generaldirektören Maria Ågren hade haft förstånd nog och gjort samma sak. Alltså bett det svenska folket om förlåtelse för den brottsliga handlingen hon begått mot oss genom att outsourca hemligstämplade uppgifter från Transportstyrelsens register till främmande statsmakter. 


http://nyheter24.se/nyheter/politik/890754-anders-borg-dominika-fest

 

 

 

Av Krister - 5 augusti 2017 22:43



Tog en tur ut till friluftsområdet Pilsbo sent i kväll för en promenad i närheten av Sigtuna. Det är tråkigt att se området öde så här i slutet av sommaren, och borde väl kanske nyttjas mer än vad det gör för ungdomsläger och annat. Den kalla sommaren har nog påverkat en del. Man kan se Skokloster slott skymta i horisonten på andra sidan Skofjärden, en del av Mälaren. -  Bilder från ikväll.




    






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards