Alla inlägg den 30 oktober 2022

Av Krister - 30 oktober 2022 20:21





I samband med att järnvägen genom Sundbyberg läggs i tunnel, är framkomligheten delvis begränsad med gatuarbeten i centrum. Besökte Sundbyberg på förmiddagen, men kände att jag ville stå över kaffet och gick direkt efter gudstjänsten.


Besökte Vilunda kyrka i Väsby centrum 16 ikväll. Lyssnade på "Ett hoppfullt Requiem" av Per Harling och "Förklädd gud, Op. 24" - en lyrisk svit av Lars-Erik Larsson, med text av Hjalmar Gullberg. Sviten är ett av den svenska klassiska musikens mest kända verk.

 

Gårdagens vårvärme blev kortvarig, temperaturen visade mellan 2,5 och 11 grader i Sundbyberg vid middagstid och sol. Displayen visade tre plusgrader när jag ställde bilen i kväll.



Vem spelar på min pipa?


Vem spelar på min pipa

en låt av gryningsluft,

för himmelsk att begripa,

höjd över allt förnuft?

Vem äger lösenorden,

flöjtvisans dolda text?

Vem spelar på jorden

för djur och växt?


Vem är den gode herden

som för sin flock i vall

och som med gräs förser den

och toner av kristall?

Vem går på betesängar

i sommardagens kvalm

och sover bland drängar

på jordisk halm?


Hjalmar Gullberg (1898-1961)




 

   


 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards