Direktlänk till inlägg 18 december 2022

Josef ett föredöme

Av Krister - 18 december 2022 22:23


 



Det var sagt att jag skulle besöka Vallentuna på eftermiddagen, men planerna ändrades. Gjorde kyrkbesöket på hemorten. Femton barn deltog i aktiviteter på eftermiddagen, mjölken räckte inte till vid kyrkfikat. Temat den fjärde advent är "Herrens moder."  Berättelsen om Maria som får uppdraget av ängeln Gabriel att föda Jesusbarnet. Jag hade god lust att resa mig upp under predikan och ställa frågan till prästen: - Men Josef då?  Han delade föräldraansvaret med Maria under Jesus uppväxt, sedan försvinner han spårlöst ur historien.



Besökte julgudsjänsten i Lunda kyrka ikväll med traditionella julpsalmer. Svenska kyrkan använder fortfarande psalmböcker med notslingor, sjunger man ofta med i texterna går det att läsa noterna på ett ungefär. Många friförsamlingar visar sångtexterna på bildskärmar utan noter, därmed går det historiska sammanhanget förlorad. Årtalet, textförfattare och musikkompositör bakom verket och notkunskapen. Den väckelsekristna sångtraditionen har bytts ut mot lovånger.



Handlade på Coop i Rotebro i halvåttatiden, de har buteljerat vatten i backar. Temperaturen har visat runt två plusgrader och mulet under dagen, kom iväg först på sena eftermiddagen. Hängde upp julgardinerna i köksfönstet idag, det är en risk man tar när man kliver upp på stolen och samtidigt hålla balansen.

 


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Måndag 29 april 23:02


    Av tre huvudförhandlingar ställdes två in några dagar innan utsatt tid, jag tjänstgjorde i tingsrätten fram till tolv, inte fullt en timme. Saken gällde smuggling som avkunnades i den tilltalades frånvaro. Jag behövde inte gå upp så tidigt id...

Av Krister - Söndag 28 april 21:59

    Firade söndagens välbesökta högmässa i Danderyds kyrka, församlingens ungdomskör medverkade och konfirmander undervisades. Lämnade S i Mörby centrum efter kyrkfikat. Hämtade N i Täby och gjorde simpasset på eftermiddagen i Märsta. Insåg att...

Av Krister - Lördag 27 april 21:20


  Arbetsgivaren ringde I torsdags, ställde frågan om jag kunde ta en körning från motivationsboendet till beroendemottagningen i grannkommunen under fredagsmorgonen. Tidsmässigt fungerade det bra, så jag ställde upp.   Träffen i Gränby som jag ...

Av Krister - Torsdag 25 april 23:02

  Vi besökte friluftsområdet vid Löwenströmska och utgick från Hammarby kyrka på förmiddagens promenad längsmed Fysingen. Det duggregnade till och från under dagen.     Hämtade N i Täby och besökte simhallen mellan 18 och 20. Inköp i Valsta när...

Av Krister - Onsdag 24 april 19:24

  Deltog i en informationsträff som arbetsgivaren i Väsby kommun anordnade i eftermiddags mellan 13-16. Tog itu med räkningarna och gjorde inköp på Ica ikväll. Det fanns tid för ett träningspass ikväll, men kroppen behöver återhämta sig.    ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards