Alla inlägg under augusti 2022

Av Krister - 31 augusti 2022 21:21




Det känns höst nu med en temperatur på 17 grader vid middagstid, växlande molnighet och svala vindar. Idag uppmärksammade jag tre husbilar på grusplanen i Rosersberg, två av dem hemmahörande i Tyskland och Italien, den tredje svensk. En metare prövade fiskelyckan vid grillplatsen, vi slog oss ner med kaffet vid Kettils grotta med utsikt över Sigtunafjärden. Ett begränsat område av slottsparken var avspärrad idag, det finns många riskträd i omgivningarna.


Gjorde inköp på Willy:s i Upplands-Bro och tog en kortare promenad vid det rätt öde Lillsjöbadet på eftermiddagen och kunde konstatera att friluftsgården fortfarande inte är i bruk, men kanske om fjorton dagar.

Deltog i församlingsrådet ikväll. En ny diakontjänst och eventuell församlingsherdetjänst kommer att utlysas framöver. 




 


 
                




 





Av Krister - 30 augusti 2022 21:21




Parkeringsautomaten vid Märsta station hade ett tekniskt fel när det var så dags att betala avgiften för uppställningen på pendlarparkeringen. Alternativen är betalning via sms eller app. Jag ringde parkeringsbolaget och anmälde felet och ställde mig på den avgiftsfria parkeringsplatsen i höjd med bussdepån. Det tog ungerfär en kvart att gå till pendeltåget, samtidigt som det kom en kortvarig regnskur.


Tingsrättsförhandlingen jag deltog i på eftermiddagen drog ut på tiden, en ny förhandling fastslogs.  Jag har inte tjänstgjort sedan i maj, så det var på tiden.

Det har blåst nordliga vindar idag vilket innebär att jag hör det dova ljudet från flygtrafiken på Arlanda från halvsju på morgonen. Växlande molnighet, någon enstaka regnskur, dagstemperatur runt 18 grader.






 





Av Krister - 29 augusti 2022 21:36





Tog med mig röstkortet och poströstade i biblioteket vid middagstid. Vallokalen kändes rörig, och bakom den skärm som valsedlarna fanns saknades fullgod belysning. Men det är bra att valsedlarna finns bakom skärm och inte så öppet som tidigare valår. Valblanketterna till landstingsfullmäktige namnändrades av Riksdagen till regionfullmäktige 2020.





 













Av Krister - 28 augusti 2022 22:15





Söndagen blev grå, inledningsvis varm, 18 grader innan regnet föll på sena eftermiddagen som gav en lägre temperatur. Besökte Rissnekyrkan med inslag av körsång i gudstjänsten och kyrkfika efteråt.
Lyssnade på sommarens sista "Musik i sommarkväll" med inslag av violin, viola, cello och piano i Frösunda kyrka utanför Vallentuna klockan sju i kväll. Musik bland annat av Stenhammar, Atterberg och Schumann för stråkar och piano. Det var mitt första besök i Frösunda kyrka.


Tankade på OKQ8 ikväll och betalade i kassan för att få 25 öre litern i rabatt vid inlämnandet av en sommarbonuscheck. Jag sparade 11,01 kronor.







 






Av Krister - 27 augusti 2022 20:06





Det rådde högsommarvärme idag och dagstemperaturen peakade på över 26 grader mot eftermiddagen, kvalmigt i väntan på regnet. Vi tog fikat på Kardemumma i Upplands-Väsby centrum för att få omväxling. Här får man välja mellan mörkrostad och mellanrostad latte. Det mörkrostade alternativet ger mer smak åt latten.


En påverkad yngre man försökte med bultsax klippa en kraftig kedja runt en elscooter i cykelstället vid uteserveringen. Händelsen drog stor uppmärksamhet till sig och blev föremål för sociala nätverk, det filmades och togs bilder. En man i folksamlingen, förmodligen civilpolis eller väktare, brottade ner bultsaxmannen till marken och två polisbilar tillkallades med blåljus. Händelsen väckte allmän munterhet och vi fick underhållning för stunden.   





   






Av Krister - 26 augusti 2022 21:53





Personen jag skulle besöka på Danderyds sjukhus befann sig i operationssalen, jag överlämnade de personliga tillhörigheterna på avdelningen som jag var ombedd att hämta från äldreboendet innan besöket. Köpte fika på Pressbyrån och slog mig ner på sjukhusets innergård.  

Jag följer byggtakten på den nya snabbrestaurangen vid Märstarondellen som beräknas öppna i september. McDonalds stängde restaurangen i Arlandastad i början på september för två år sedan, men nu blir det nya kvastar som sopar i Märsta framöver.  


Temperaturen visade 25 grader idag också vid middagstid med sol, luften kändes sval, särskilt nu under kvällen när jag tog promenaden till ICA i närheten. Det blev flera samtal vid kyrkans serveringsvagn på torget.






   









Av Krister - 25 augusti 2022 20:50




Var sak har sin tid. Idag slog vi oss ner för en pratstund på torget utanför Täby galleria med varsin Chicken Royale från BK och en hämtlatte på Espresso House,

kassabiträdet ville kommunicera på engelska. Det var några ärenden som skulle uträttas under den tidiga eftermiddagen. Dagstemperaturen nådde 25 grader och högre än så i direkt solljus.

Utöver det har jag inte gjort så mycket mer än vilat under kvällen, men jag känner att det är dags att ta upp träningen igen.





 

     






Av Krister - 24 augusti 2022 21:50




Det blev samma trad idag med en nordlig sval bris på förmiddagen och en dagstemperatur mellan 18 och 24 grader. Inte fullt så fuktigt i luften som igår och sol. De var rätt många som rörde sig i slottsområdet idag också, hundägare, en kanotist längsmed vattenbrynet och konferensgäster i anslutning till slottshotellet i Rosersberg. Besökare från ett gruppboende hade bänkat sig vid grillplatsen. 

 

Idag var den stora tunga grenen med lövverk bortforslad som föll ner från kastanjeträdet i allén i förra veckan. 

Gjorde inköp på ICA i Sävja på vägen in mot Uppsala ikväll i samband med ett besök.





     










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards