Alla inlägg under april 2017

Av Krister - 4 april 2017 08:24



Varningslampan för batteriladdning började lysa rött på instrumentpanelen i bilen igår eftermiddag. Det första jag tänkte på var att det var något knas med generatorn, men visade sig vara multifunktionsremmen som hade gått av. Det är en lång smal räfflad rem som driver både generator och kompressor. Ställde Kian på verkstaden på OK och hämtade ut en hyrbil några dagar, en Peugot 208.  

 

När jag gick igenom servicedokumentationen såg jag att remmen inte bytts sedan 2015 och bilen har körts tolv tusen mil sedan det sista multifunktionsremsbytet gjordes, vad jag minns ska väl remmen bytas vid åtta tusen mil. 

 

Det är lätt att man glömmer en del byten då det är mycket annat som inträffar på en bil. Förra året bytte jag till två nya vinterdäck, tre servisar med oljebyten och filterbyten. Ett nytt bromsok med bromsbelägg. Framvagnsreparation med byte av olika leder och fyrhjulsmätning och byte av söderrostade bromssköldar baktill. Momentstag och hjullager byttes ut också. Jag tror det var allt 2016. Man kan ju hoppas på att 2017 blir lugnare.



 

VC

Av Krister - 3 april 2017 09:48



Besökte Vårdcentralen nu under morgonen på fastande mage och lämnade en blodsockerkurva över tre dagar, någorlunda ifylld.  Det är ändå långtidsblodsockret som ger det tillförlitligaste mätresultatet. Urinprov i burk och blodprovstagning.

 

Träffar läkare i slutet av veckan. Nämnde kort om lchf till sköterskan och hur man reverserar diabetes med kostomläggning.  Jag blir förvånad över att det finns så lite kunskap om uppkomsten av typ 2 diabetes som drabbar allt fler på grund av överkonsumtion av socker och snabba kolhydrater.

 

 

Av Krister - 2 april 2017 14:31



Det blev inget inlägg igår då jag kom hem först efter midnatt. Hade ett intressant samtal med en afgansk kvinna bosatt i Sverige sedan tio år tillbaka, hon var inget flyktingbarn och hade kommit hit helt lagligt. Vi kom in på det här med de skäggiga flyktingbarnen där hon uppgav att uppskattningsvis 99 procent av dessa män har uppgett felaktig ålder i sina id-handlingar. De som begår självmord inför Invandrarverkets åldersbedömning, påstod hon var drogpåverkade.

 

Det är ingen förälder som släpper iväg sina tonåriga barn frivilligt, på stod hon vidare, och det gäller väl alla föräldrar som är ansvarskännande oavsett härkomst. Vi får väl se vad dessa åldersbedömningar leder till, och hur många som nu  ljugit om sin ålder och får fara här ifrån. 

Det heter förstås Migrationsverket.

 

 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards