Alla inlägg under april 2017

Av Krister - 9 april 2017 20:53

 

 

Det har nog talats om fredagens dåd som hände på Drottninggatan i de flesta församlingar idag. Men bussolyckan i Sveg nämns det inte så mycket om nu. I båda händelserna var det tunga motorfordon inblandade, de som brukade fordonen och antalet döda och skadade. Tragedier, men som har så olika händelseförlopp och omständigheter. -  Jag tog upp bussolyckan med några personer, en av dem pensionerad bussförare, men vi stannade vid det undermåliga bussunderhållet och de av

 

Bilprovningen underkända bromsarna. Den andra personen ville ge bussföraren hela skulden till olyckshändelsen, men jag vill nog ha en klarare bild av händelseförloppet innan jag uttalar mig. Det var nog flera faktorer som spelade in. 


Det är flera som bytt till sommardäck nu har jag sett,  men av erfarenhet kan vintern slå till med snö i mängder till påskhelgen och den sista april.  Jag väntar in i maj innan jag byter till sommardäck.  Det är inte så bråttom eftersom jag kör på dubbfria vinterdäck som man i sämsta fall kan köra året runt med men på bekostnad av försämrad väghållning.



Av Krister - 8 april 2017 22:01




Någon polisiär synlighet var det varken i Sollentuna galleria eller på Willys i Arninge idag, dagen efter dådet. Personer som beter sig hotfullt, dåraktigt och mördar i psykotiskt tillstånd kan man inte värja sig mot fullt ut. Galningar finns det överallt.

 

Mord kan begås med kniv och gaffel också, men det tar längre tid. Idag blev det bland annat Österrikisk gulaschsoppa från Felix i burkkonserv som jag värmde upp med kokta ägg, broccoli, krossade tomater och grädde i kastrull. Det står sig rätt bra.  Gulaschsoppan innehåller i kolhydratsynpunkt 4,5 g, varav sockerarter 1,1 g  per 100 gram. Helst ska man inte äta livsmedel som överstiger 5 gram per 100 g. om man håller sig till LCHF.

 

 

 

Av Krister - 7 april 2017 21:32



Nu får det vara nog med tragedier och mänskligt lidande. Från den svåra bussolyckan i Sveg kastas vi nu in i det förmodade attentatet på Åhléns i Stockholm. Jag var snabbt in i Gränby galleria innan stängning ikväll där polisen gjorde sig synlig. Nu jagas det gärningsmän som kan bindas vid brottet på Åhléns , det är svårare att utse någon ansvarig för bussolyckan i Sveg. Det är många olika faktorer som spelar roll vid en sådan olyckshändelse. 

 


Av Krister - 6 april 2017 23:45




Gjorde det sena träningspasset ikväll i stället för igår. Crosstrainer, cykel och latsdrag. Vägde 76,6 kilo. Vikten ligger rätt konstant nu med några kilon till och från.  Blodsockret låg på 5,5 mmol/L på morgonen fastande. Pratade med en man igår som har gjort en bypass-operation. Blodsockret låg på 6,7 mmol, och ansåg att det var ett bra värde för honom, men det är för högt tycker jag. Operativa ingrepp i kroppen känns inte bra, men behövs nog om man inte har disciplin eller motivation nog att livsstilsförändra på annat sätt. 

 

Under den borgerliga alliansens styre pratades det om egenvård för att spara resurser inom sjukvården. Man kan ju säga att livsstilsförändra är ett bra exempel på egenvård med fokus på att förbättra livskvaliteten. Att det vinstdrivande kapitalistiska systemet med livsmedels- och läkemedelsindustrin som hjälps åt att försämra den globala folkhälsan med överkonsumtion av mediciner, socker, snabba kolhydrater och transfetter, borde lyftas fram mer i media. 

 

 

 

 

Av Krister - 6 april 2017 16:19

 

 

-  Du ser, det fungerar ju med kostomläggning, sa jag till läkaren på Vårdcentralen i förmiddags som följde upp min diabetes typ 2. Provsvaren visade på normala värden rakt igenom, och värdet på långtidsblodsockret 39 hade ringats in med grön färgpenna. Referensintervallet för B-HbA1c ligger mellan 31-46.

vS/P-Glukosvärdet låg på 6.0 mmol/L. Referensintervallet ligger på 4.0-6.0

 

Blodtrycket låg på 140 och jag skulle därför fortsätta med Enalapril i förebyggande syfte. Det borde ha påverkats till det bättre med viktnedgången, men trycket varierar också beroende på yttre omständigheter. 

 

Det är nog inte varje dag en läkare möter en patient med motivationen att ta itu med diabetesen genom livsstilsförändring som innebär att man drar ner på kolhydrater och socker och därmed förbättrar värdena. Läkarbesöket var både uppmuntrande och positivt.

 

 

Av Krister - 5 april 2017 15:57



Hämtade ut Kian nu i eftermiddags. Totalt gick arbetet med bytet av multirem och spännare på 1 105 kronor. Hyrbilen gick på 1 058 kronor för två dygn. Personalen hade satt fel datum på hyresavtalet, en dag tidigare, och blev uppringd i eftermiddags om att jag hade haft bilen ett dygn över avtalad tid. Kvittot motbevisade misstaget, man betalar i förskott. Bild av den brustna remmen.




   







Av Krister - 5 april 2017 12:00



Snett och vint på Nymärsta Torg.


 





Av Krister - 5 april 2017 11:34



Den slutgiltiga permaneta bryggan i överkäken var fortfarande inte färdigställd från teknikerlabbet,  det behövdes en gjutning ytterligare för att få ett så bra slutresultat som möjligt. I nuläget väntar jag på att bedövningen ska avta. En tröst i eländet är väl att justeringar i efterhand går på garantin och kostar alltså inget för mig som patient, men att behöva göra om samma procedur för fjärde gången med bedövningen och formgjutningen som stockar sig i munnen tär på i längden. 


Så väntar jag på besked från bilverkstaden i skrivande stund om multifunktionsremmen har kommit och har monterats eller om jag måste förlänga hyrbilstiden ytterligare.



  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards